|

با این مواد غذایی فشار خون بالا را کنترل کنید

فشار خون بالا از مهم‌ترین عوامل مرگ و میر در جهان است. از همین رو تنظیم و کاهش آن بسیار حائز اهمیت است. اما چه مواد غذایی کمک کننده است؟

لینک کوتاه کپی شد

فشار خون بالا را باید از مهم‌ترین عوامل مرگ و میر در جهان بدانید. تقریبا نیمی از موارد مرگ و میر در ایران، به بالا بودن فشار خون برمیگردد. فشار خون بالا اغلب گریبانگیر افراد پا به سن گذاشته می‌شود! فشار خون همان نیرویی‌ست که خون را به دیواره‌های عروق وارد می‌کند. حال اگر این فشار به بالاترین حد ممکن برسد، آسیب های جدی را به رگ‌ها وارد می‎کند! اگر این فشار درمان و کنترل نشود، مشکلات قلبی، سکته و حتی مشکلات کلیوی را با خود به همراه خواهد داشت.

اما چطور باید آن را کنترل کنیم؟  بیایید در ادامه به شما بگوییم!

نوشیدن-آب

*آب بنوشید

میدانید 73% قلب انسان را آب تشکیل می‌دهد؟ پس وقتی صحبت از تنظیم فشار خون به میان می‌آید؛ هیچ چیزی به اندازه آب نمیتواند کمک کننده باشد. مصرف آب از جمله سالم‌ترین، ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه‌ها برای کنترل فشار خون بالاست.

کم آبی مزمن رگ‌های خونی را منقبض کرده و در نتیجه کار کردن را برای قلب سخت می‌کند. آب معدنی سرشار از منیزیم و کلسیم است که تاثیر زیادی در کاهش فشار خون دارد.

مصرف روزانه 8 لیوان آب توصیه می‌شود. اما برای شروع میتوانید از 6 لیوان شروع کنید!

شیر-کم-چرب

*شیر کم چرب

شیر سرشار از کلسیم و پتاسیم است. هر دو این عناصر میتواند به کاهش فشار خون کمک کند. لطفا تا حد امکان از مصرف شیرهای پرچرب خودداری کنید. شیر کم چرب از لحاظ کلسیم بسیار غنی تر بوده و از طرفی جذب کلسیم را راحت تر می‌کند.

متخصصان عقیده دارند که باید سه وعده شیر کم چرب یا محصولات لبنی را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

آب-چغندر

*آب چغندر

چغندر یک منبع عالی از فولات و پتاسیم است. هر دو این عناصر در تنظیم فشار خوب تاثیری شگفت‌انگیز از خود به جای میگذارند. از طرفی چغندر حاوی نیترات است که براثر هضم در بدن به نیتریت تبدیل می‌شود. نیتریت بافت ماهیچه‌ایِ صاف را منبسط کرده و به افزایش جریان خون کمک می‌کند. بنابراین چغندر به سلامت رگ‌های خونی، عملکرد بهتر آنها و مبارزه با هموسیستئین کمک می‌کند. هموسیستئین یک اسید آمینه غیرپروتئینی گوگرددار است که به رگ‌های خونی آسیب می‌زند. روزانه یک تا دو فنجان آب چغندر مصرف کنید تا شاهد کاهش چشمگیر و سریع فشار خون باشید.

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی