|

7 راز برای خوشمزه تر شدن زرشک پلو با مرغ؛ چجوری بوی زهم بگیریم؟

زرشک پلو با مرغ

زرشک پلو با مرغ از اون غذاهایی است تقریبا همه بلدن و درست میکنن اما مال بعضیا خیلی خوشمزه میشه مال بعضیا هم اصطلاحا چنگی به دل نمیزنه.

لینک کوتاه کپی شد
7

گروه آشپزی- زرشک پلو با مرغ یه غذای لاکچری برای ما ایرانی ها است که در کنار غذاهایی مثل خورشت قیمه، قورمه سبزی، مرصع پلو، خورشت مرغ و آلو، مرغ شکم پر، باقالی پلو با مرغ، خورشت قیمه بادمجان، اکبر جوجه، ماهی شکم پر، خورشت کدو مسما، خورشت فسنجون برای مهمونی ها درست میکنیم.

به گزارش «شایانیوز»، زرشک پلو با مرغ از اون غذاهایی است تقریبا همه بلدن و درست میکنن اما مال بعضیا خیلی خوشمزه میشه مال بعضیا هم اصطلاحا چنگی به دل نمیزنه. برای اینکه یه زرشک پلوی خیلی خوشمزه و خوش رنگ و لعاب داشته باشید باید یک سری نکات رو رعایت کنید. اگر دوست دارید فوت و فن های خوشمزه تر شدن زرشک پلو رو بدونید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

1- اولین قدم برای داشتن یه زرشک پلوی متفاوت و خوشمزه این که مرغُ از قبل مرینیت کنید مرغُ با نمک + فلفل سیاه + فلفل قرمز + روغن مایع یا روغن زیتون + پیاز + ساقه کرفس + هویج + زردچوبه + زعفران + ساقه جعفری + برگ بو + آبلیمو تازه + رزماری مزه دار کنید بزارید چند ساعت تو یخچال بمونه تا مزه ها حسابی به خُرد مرغ بره.

2- بعد از اینکه مرغ مزه دار کردید سرخش کنید نحوه سرخ کردن مرغ هم خیلی مهمِ؛ بعضیا مرغ به قدری سرخ میکنن که حسابی برشته میشه و دیگه سس اصلا به خُردش نمیره و موقع سرو خشک میشه؛ مرغُ به اندازه ای سرخ کنید که کمی طلایی بشه.

زرشک پلو با مرغ

3- قبل از اینکه مرغ ها را تفت بدید روی اون ها رو با چاقو 4 برش موازی بزنید این کار باعث میشه موقع پخت سس به درون بافت های مرغ نفوذ کنه و در نهایت خوشمزه تر بشه.

4- برای اینکه یه زرشک پلوی خوشمزه داشته باشید باید یه سس خوشمزه درست کنید و مرغُ توی اون سس بپزید. هیچ وقت مرغ با آب نپزید به جاش از عصاره یا استاک استفاده کنید. ممکنِ این سوال براتون پیش اومده باشه که استاک چیه و چجوری درست میشه؟

 استاک عصاره ای است که از قلم گوساله یا گوسفند، اسکلت مرغ، اسکلت ماهی و سبزیجات تهیه میشه. برای داشتن استاکی خوشمزه و خوش طعم باید استخوان ها را به همراه سبزیجات ساقه ای و تعداد محدودی ادویه حرارت دهید و در نهایت به جای آب در تهیه خورشت ها، سوپ ها و سس ها استفاده کنید.

استاک مرغ

 امروزه استاک یا همان عصاره یکی از ارکان آشپزی است و تاثیر بسیار مهمی در خوشمزه تر شدن غذا دارد پس از اون غافل نشید. استاک به صورت قرص در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هایپرمارکت‌ها موجود است اما اگر طرز تهیه اون بلد باشید می‌تونید خودتون تو خونه درست کنید با این کار هم از کیفیتش مطمئن میشید هم اینکه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر است. 

اگر دوست دارید خودتون استاک مرغُ در منزل تهیه کنید مقاله طرز تهیه استاک مرغ؛ فوت و فن های تهیه و نگهداری استاک را از دست ندهید در این مقاله همه نکات تهیه استاک مرغ و روش نگهداری آن را به طور کامل برای شما عزیزان شرح داده ایم.

5- بعضیا زرشک پلو رو به صورت زعفرانی درست میکنن یعنی اصلا رب بهش نمیزنند اما بعضیا هم به سس کمی رب اضافه می کنند اگر خواستید از رب استفاده کنید تفت دادن اونُ به‌ هیچ‌ وجه فراموش نکنید؛ زیرا سرخ کردن رب علاوه بر گرفتن طعم و بوی خامی آن، باعث میشه که در پایان، غذای خوش‌رنگ‌تری داشته باشید.

پلوی زعفرانی

6- همیشه وقتی صحبت از زرشک پلو با مرغ میشه یکی از چیزهایی که به ذهن میرسه پلوی زرد زعفرانی است اصلا زرشک پلو بدون پلوی زعفرانی قابل تصور نیست. همان طور که میدونید زعفران قیمت خیلی بالایی داره بنابراین فرآیند آماده سازی اون بسیار مهمِ؛ یعنی باید طریقه دم کردن اصولی، ساییدن و فریز کردن اون بدونید تا زعفرانتون هدر نره.

به نظر من بهترین روش دم کردن زعفران، دم کردن با یخ است؛ برای دم کردن زعفران به این روش برای ۱ قاشق چایخوری زعفران پودر شده باید از 4 تکه یخ استفاده کنید ابتدا یخ را داخل لیوان بگذارید سپس زعفران را روی آن بریزید به آن مهلت دهید تا رنگ پس دهد. اندازه این یخ ها هم همانی است که در یخ ساز فریزر های خانگی وجود دارد. 

اگر دوست دارید با روش های دیگه دم کردن زعفران، ساییدن و نگهداری اون  آشنا بشید حتما به مقاله چطور یک زعفران دم کشیده خوش رنگ داشته باشیم مراجعه کنید.

زرشک

7- همون طور که از اسم این غذا پیدا است زرشک جزء جدایی ناپذیر اونه پس ازش غافل نشید. قبل از اینکه در مورد نحوه آماده کردن زرشک توضیح بدیم لازمِ که ویژگی های یه زرشک خوب رو بدونید؛ زرشک خوب باید قرمز روشن باشه اگر زرشکی تیره باشه یعنی به‌ اندازه کافی مرغوب نیست یا به‌ درستی از اون نگهداری نشده. البته روشن‌ بودن بیش از حد زرشک هم اصلا خوب نیست چون یعنی محصول زودتر از موعد برداشت شده و کاملا نرسیده است.

برای تفت دادن زرشک بهش کره + روغن + شکر اضافه کنید در صورت تمایل کمی زعفران و گلاب هم بریزید موقع تفت دادن برای اینکه رنگ زرشک تغییر نکنه و براق باشه، بعد از اینکه دانه‌‌های شکر حل شدند، حرارت را باید قطع کنید. در این صورت، زرشک به غذا هم رنگ نمی‌دهد. 

عکس شاخص از صفحه sirwe_bahrami

اگر دوست دارید آشپزی های ما رو دنبال کنید به صفحه آشپزی شایانیوز سر بزنید.

IMG_20220111_111647

عکس از صفحه miniword_adventurer

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها