|

یه غذای گیلانی خوشمزه

طرز تهیه شیرین قاتق؛ این خورشت از بَس خوشمزس با آدم حرف میزنه!

شیرین قاتق

شیرین قاتق یه غذای خوشمزه گیلانی است که با مرغ، آلو، قیصی، کشمش، پیاز فراوان و یک سری ادویه و چاشنی تهیه می شود.

لینک کوتاه کپی شد
1

گروه آشپزی- تا حالا طرز تهیه غذاهای محلی زیادی مثل کلم پلوی شیرازی، کوفته تبریزی، خورشت مرغ ناردون، حلیم بادمجان، کشک بادمجان، میرزا قاسمی، پلو شوشتری، اکبر جوجه، خورشت هویج، خورشت بامیه، خورشت کدو حلوایی، قیمه نثار، خورشت خلال، هویج پلو، قنبر پلو، آلبالو پلو، انار پلو، کدو پلو، کوفته انار و گردو براتون گذاشتیم. تو این مطلب قصد داریم طرز تهیه شیرین قاتق که یه غذای محبوب گیلانی هست بزاریم.

به گزارش «شایانیوز»، شیرین قاتق با مرغ، آلو، قیصی، کشمش، پیاز فراوان و یک سری ادویه و چاشنی تهیه می شود. اگر دوست دارید طرز تهیه این غذای خوشمزه رو با همه فوت و فن های آن یاد بگیرید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد اولیه لازم برای تهیه شیرین قاتق برای 4 نفر

مرغ 4 تکه

قرص استاک مرغ 1 عدد

پیاز متوسط 5 عدد

هویج متوسط ۲ عدد

ساقه کرفس ۲ عدد

رزماری 2 عدد

برگ بو 2 عدد

زردچوبه 1 قاشق چایخوری

نمک 1 قاشق چایخوری

فلفل قرمز ۱/۴ قاشق چایخوری

فلفل سیاه ۱/۴ قاشق چایخوری

ساقه جعفری یک دسته کوچک

زعفران دم کرده غلیظ 2 قاشق غذاخوری

آبلیمو تازه 1 قاشق غذاخوری

رب 2 قاشق غذاخوری

کشمش 1 پیمانه

آلو 1 پیمانه

برگ قیصی 1 پیمانه

روغن مایع به میزان لازم

شیرین قاتق

طرز تهیه شیرین قاتق

1- مثل همیشه برای درست کردن هر غذایی با مرغ حتما اونُ از قبل مزه دار می کنیم. برای این منظور بعد از اینکه مرغ ها رو شستید خشکش کنید بعد بهش نمک + فلفل سیاه + فلفل قرمز + روغن مایع یا روغن زیتون + 1 عدد پیاز خلالی خرد شده + ساقه کرفس + هویج + زردچوبه + 1 قاشق غذاخوری زعفران + ساقه جعفری + برگ بو + 1 قاشق غذاخوری آبلیمو تازه + رزماری اضافه کنید و حداقل به مدت ۲ ساعت در یخچال قرار دهید وقتی این مواد را به مرغ اضافه کردید خوب با دست ورز بدید تا جذب مرغ بشه.

همیشه برای مزه دار کردن اول زعفران + فلفل + زردچوبه + نمک را به مرغ اضافه کنید با دست خوب ورز بدید سپس پیازهای خلالی خرد شده را داخل ظرف حاوی مواد بریزید. به این نکته توجه داشته باشید که اگر اول پیاز را اضافه کنید بعد زعفران را، زعفران به جای اینکه به خرد مرغ بره به خرد پیاز میره؛ پس همیشه ابتدا زعفران را اضافه کنید مرغ را باهاش ماساژ بدید سپس پیاز و بقیه مواد به جز روغن را اضافه کنید. هویج و ساقه کرفس را به صورت درشت خرد کنید تا طعم آن خارج شود. روی ظرف سلفون بکشید و مواد را 1 ساعت داخل یخچال استراحت دهید. 

مزه دار کردن مرغ

ممکنِ این سوال براتون پیش بیاد که چرا با وجود زعفران باید زردچوبه هم اضافه کرد؟

مرغ یک بوی زهمی داره که تنها توسط زردچوبه گرفته میشه در واقع زردچوبه بهترین ادویه برای گرفتن بوی زهم مرغ است پس از آن غافل نشوید. برای مزه دار کردن مرغ میتونید زعفران را حذف کنید اما زردچوبه را به هیچ عنوان حذف نکنید.

بعد از ۱ ساعت که مواد در یخچال استراحت کردند 2 قاشق غذاخوری روغن مایع یا روغن زیتون بهش اضافه کنید اگر روغن را با بقیه مواد اضافه کنید روغن باعث میشه که مزه‌ها کاملا به خرد مرغ نره. بعد از اینکه روغن را اضافه کردید دوباره مواد را حسابی با دست زیر و رو کنید تا مزه‌ها با هم ترکیب شوند مجدد روی ظرف سلفون بکشید و حداقل 1 ساعت دیگر به آن استراحت دهید.

IMG_6067+(1)

بعد از اینکه مرغ ها مزه دار شدند داخل تابه 2 قاشق روغن مایع بریزید وقتی خوب داغ شد مرغُ با حرارت متوسط تفت دهید تا طلایی شود. نکته مهمی که هنگام سرخ کردن مرغ باید رعایت کنید اینِ که نباید مرغ را به اندازه ای سرخ کنید که حسابی برشته بشه این کار باعث میشه سس به خرد مرغ نره بلکه به اندازه ای سرخ کنید که روی آن طلایی شود. موقع تفت دادن مرغ در ظرف نزارید چون آب میندازه.

2- خوشمزه شده شیرین قاتق به پیازش بستگی داره هرچی پیازش بیشتر باشه خوشمزه تر میشه. پیازها رو خلالی خرد کنید با کمی نمک ماساژ بدید اینجوری هم بهتر سرخ میشه هم خوش طعم تر میشه. بعد پیازها رو با یه مقدار زردچوبه تفت بدید. آلو و قیصی رو هم با روغن یا کره تفت بدید و کنار بزارید. کشمش رو هم جداگانه تفت بدید.

پیاز داغ

3- یه قابلمه مناسب انتخاب کنید 1/3 پیازهایی که تفت دادید رو بهش اضافه کنید مرغ هارو روی پیاز ها بچینید سپس مقداری آب در حال جوش + 1 عدد قرص استاک به آن اضافه کنید در ظرف را بگذارید تا نیم ساعت با حرارت ملایم بپزد. این غذا کم آب است بنابراین نباید در ابتدا آب زیادی اضافه کنید اواسط پخت اگر احساس کردید آبش خیلی کم شده میتونید آب در حال جوش بهش اضافه کنید.

 احتمالا این سوال براتون پیش آمده که استاک چیست و چه نقشی در طعم و مزه مرغ دارد؟

استاک یا آب گوشت، مرغ، ماهی یا سبزیجات از حرارت دادن استخوان‌ها به همراه سبزیجات ساقه‌ای و تعداد محدودی ادویه تهیه می‌شوند. استاک در انواع سوپ، سس، خورشت‌ و البته بسیاری از غذا‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفته و تاثیر بسیاری در طعم و مزه غذا‌ها دارد می‌توانید استاک را خودتان در منزل تهیه کنید یا اینکه به صورت آماده از سوپر مارکت‌ها خریداری کنید.

استاک مرغ

اگر از قرص استاک استفاده می‌کنید در ابتدا نمک کمتری اضافه کنید چون قرص استاک کمی شور است پس در انتها غذا را بچشید اگر لازم بود نمک اضافه کنید. اگر دوست دارید خودتان استاک مرغ را در منزل تهیه کنید مقاله طرز تهیه استاک مرغ؛ فوت و فن های تهیه و نگهداری استاک را از دست ندهید در این مقاله همه نکات تهیه استاک مرغ و روش نگهداری آن را به طور کامل برای شما عزیزان شرح داده ایم.

4- نیم ساعت که از پخت مرغ گذشت آلو و قیصی رو به خورشت اضافه کنید آب خورشت رو مزه کنید اگر نیاز بود مقداری نمک هم اضافه کنید در ظرف را بزارید متتظر بمانید تا مرغ و آلو خوب بپزد. 20 دقیقه آخر پخت رب تفت داده شده + زعفران به خورشت اضافه کنید. بعد از اینکه خورشت کشیدید بقیه پیازها و کشمش بهش اضافه کنید. اگر می خواهید با نحوه دم کردن اصولی زعفران آشنا شوید پیشنهاد می کنیم به مقاله چطور یک زعفران دم کشیده خوش رنگ داشته باشیم مراجعه کنید.

عکس شاخص از صفحه zhaleh_zh1973

اگر دوست دارید آشپزی های ما رو دنبال کنید به صفحه آشپزی شایانیوز سر بزنید.

IMG_20220115_150217

عکس از صفحه lili_chef_food

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها