|

فوت و فن های آشپزی

7 راز خوشمزه تر شدن سالاد الویه؛ چرا بعضی وقتا سالاد الویه بوی بدی می گیره؟

سالاد الویه

یکی از چیزهایی که باعث بوی بد سالاد الویه میشه زرده تخم مرغِ؛ زمانی که می خواین الویه رو برای چند روز نگه دارید میزان زرده رو کمتر بریزید.

لینک کوتاه کپی شد

گروه آشپزی- اگر آموزش های ما رو دنبال کرده باشید حتما می دونید که تا حالا سالادهایی مثل سالاد الویه، سالاد ماکارونی، سالاد اندونزی، سالاد روسی، سالاد مرغ و پاستا، سالاد مرغ، سالاد کلم و انار و سالاد بلغور ترکی رو آموزش دادیم. بین این سالادهایی که ما آموزش دادیم و کلا همه سالادهایی که تو این سبک و سیاق تهیه میشن سالاد الویه از همه قدیمی ترِ؛ این سالاد از سالاد روسی گرفته شده با این تفاوت که در سالاد روسی همه مواد به صورت نگینی خُرد میشن در حالی که در سالاد الویه مواد رنده میشن.

به گزارش «شایانیوز»، با این اوصاف به جرات میتونیم بگیم که سالاد الویه از اون غذاهاییه که که همه بلدن درستش کنن اما مثل خیلی از غذاها یک سری نکات و فوت و فن هایی داره که ممکنِ بعضیا ندونند. اگه میخواین یه سالاد الویه خوشمزه و خوش طعم درست کنید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

1- چرا سالاد الویه وقتی میمونه بوی بدی میگیره؟

یکی از شکایت هایی که در مورد سالاد الویه میشه اینِ که وقتی چند ساعت یا یه روز میمونه بوی بدی میگیره. چیزی که باعث بوی بد سالاد الویه میشه مرغ، تخم مرغ و آب مرغِ. کلا برای درست کردن سالاد الویه بهتره که از سینه مرغ استفاده کنید چون رون وقتی میمونه طعم بدی میگیره. بعضیا به الویه آب مرغ اضافه می کنند که این کار هم باعث میشه بوی بدی بگیره.

تخم مرغ سالاد الویه

یکی دیگه از چیزهایی که باعث بوی بد سالاد الویه میشه زرده تخم مرغِ؛ زمانی که می خواین الویه رو برای چند روز نگه دارید میزان زرده رو کمتر بریزید مثلا اگه 8 تا تخم مرغ در نظر گرفتید فقط 4 تا رو با زرده اضافه کنید 4 تای دیگه فقط سفیده رو اضافه کنید. 

2- چرا طعم و مزه مرغ تو سالاد الویه گم میشه؟

مرغُ  با کمی نمک، فلفل، زردچوبه و مقدار کمی آب + قرص استاک + پیاز خرد شده بپزید. مرغ سالاد الویه باید شورتر از حد معمول باشد در غیر این صورت مزه مرغ در سالاد الویه گم میشه. 

استاک مرغ

3- استاک چیه و چه نقشی در طعم و مزه مرغ داره؟

استاک یا آب گوشت، مرغ، ماهی یا سبزیجات از حرارت دادن استخوان‌ها به همراه سبزیجات ساقه‌ای و تعداد محدودی ادویه تهیه میشه. استاک در انواع سوپ، سس، خورشت‌ و البته بسیاری از غذا‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفته و تاثیر بسیاری در طعم و مزه غذا‌ها داره میتونید استاکُ خودتون در منزل تهیه کنید یا اینکه به صورت آماده از سوپر مارکت‌ها خریداری کنید.

اگر از قرص استاک استفاده می‌کنید در ابتدا نمک کمتری اضافه کنید چون قرص استاک کمی شورِ پس در انتها غذا رو بچشید اگه لازم بود نمک اضافه کنید. اگر دوست دارید خودتون استاک مرغُ در منزل تهیه کنید مقاله طرز تهیه استاک مرغ؛ فوت و فن های تهیه و نگهداری استاکُ از دست ندهید در این مقاله همه نکات تهیه استاک مرغ و روش نگهداری اونُ به طور کامل شرح دادیم.

سیب زمینی

4- سیب زمینی رو موقع پخت حتما مزه دار کنید

برای داشتن یه سالاد اولیه نرم و لطیف بهتره که سیب زمینی رو با شیر یا مخلوط آب و شیر به میزان مساوی بپزید. برای این منظور سیب زمینی ها رو تمیز بشورید پوستشون بگیرید داخل قابلمه بزارید شیر یا آب و شیرُ به میزانی بریزید که روی سیب زمینی ها رو بگیره. بعد بهش  کمی نمک، فلفل، آویشن، پودر سیر یا حریره سیر اضافه کنید تا خوش طعم تر بشه.

5- چه کار کنیم که سیب زمینی سس کمتری جذب کنه؟

بعد از اینکه سیب زمینی پخت بزارید ولرم بشه بعد کمی کره آب شده + روغن زیتون + نمک + فلفل سفید + آبلیمو بهش اضافه کنید. کره چسبندگی سیب زمینی رو می گیره و باعث میشه سس کمتری استفاده بشه. هیچ وقت سیب زمینی رو داغ نکوبید چون در این صورت سس بیشتری جذب میکنه.

سالاد الویه

6-  نخود فرنگی رو حتما بلانچ کنید

برای بلانچ کردن ابتدا آبُ جوش بیارید و کمی نمک بهش اضافه کنید سپس نخود فرنگی رو در آب در حال جوش بریزید بعد از چند دقیقه که نخود‌ها پخته شدن اون ها رو آبکش کنید و به مدت ۲ دقیقه، این بار داخل آب یخ که قبلاً آماده کردید، قرار بدید تا پختشون متوقف بشه به این تکنیک که برای حفظ رنگ، طعم، مزه و براق بودن سبزیجات انجام می شود بلانچ کردن گفته می شود. در مقاله بلانچ کردن بهترین روش برای فریز کردن لوبیا سبز این روش نگهداری از سبزیجات به طور کامل شرح داده شده است. در صورت تمایل می توانید از کنسرو نخود فرنگی هم استفاده کنید.

7- سالاد الویه حتما باید چند ساعت استراحت کنه

 سالاد الویه حتما باید برای چند ساعت در یخچال استراحت کنه تا مزه ها حسابی با هم ترکیب بشن و یک سالاد خوشمزه داشته باشید. سالاد الویه رو حتما در یک ظرف در دار در یخچال قرار دهید یا روی اونُ با سلفون بپوشانید تا بوی مواد دیگر داخل یخچالُ به خود نگیره.

اگر دوست دارید آشپزی های ما رو دنبال کنید به صفحه آشپزی شایانیوز سر بزنید.

سالاد الویه

نویسنده: الهام قدسی 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها