|

خواب و زندگی سالم

هفت روشی که خواب می تواند زندگی شما را تغییر دهد

7ways sleep can change your life

خواب یک معجزه است که می تواند کیفیت زندگی هر انسانی را زیر و رو کند.خواب کافی نقش حیاتی ای در کیفیت زندگی دارد. 7مورد آن را به شما می گوییم.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- شاید تا به حال با خودتان فکر کرده باشید که چقدر خوب می شد اگر معجونِ جادویی وجود داشت که به کمک آن می توانستید از ابتلا به بیماری پیشگری نمایید، عملکرد ذهن خود را بهبود بخشید، استرس خود را کاهش دهید و رابطه بهتری با خانوادتان داشته باشید، به ویژه در حال حاضر که به خاطر بیماری همه گیر کرونا و قرنطینه ها زمان بیشتری را در خانه سپری می کنیم و همگی ما تحت فشار استرس و اضطراب هستیم.

Happiness

به گزارش CNN مطالعات متعددی صورت گرفته است که نشان می دهد ظاهرا خواب همان معجزه ی جادویی است. پزشکان معتقد هستند که کمبود خواب با کیفیت نه تنها بر عملکرد ما در روز آینده تاثیر می گذارد بلکه می تواند عملکرد سیستم ایمنی ما را نیز مختل نماید، که برای محافظت از ما در برابر بیماری های ویروسی رایج حیاتی است.

به این ترتیب داشتن خواب کافی و با کیفیت بسیار امر مهم و حیاتی می باشد. در ادامه ما با شما هفت روش تاثیر گذاری را که خواب باعث تغییر زندگیتان می شود به اشتراک می گذاریم.

هفت تاثیر خواب بر کیفیت زندگی:

1.ترمیم بدن

خواب زمانی است که بدن روند ترمیم و شفای خود را آغاز می کند. شما نمی توانید مدام در فعالیت باشید، بدن شما برای استراحت و ترمیم خود به خواب نیاز دارد. در طول زمانی که ما خواب هستیم، بدن بیشترین میزان هورمون رشد را تولید می کند که نهایتا منجر به رشد استخوان ها می شود به ویژه در کودکان. به هنگام خواب بافت های بدن ما نیز به استراحت می پردازند، ماهیچه ها شل می شوند و التهاب کاهش می یابد. خوابِ مناسب نقش غیر قابل انکاری در به حداکثر رساند و بهینه سازی نحوه ی عملکرد ما دارد.

Helps your body heal and repair itself

2.کاهش خطر ابتلا به بیماری

خواب به خودی خود یک عامل محافظتی در برابر بیماری است. این طور که به نظر می رسد وقتی افراد زیاد یا خیلی کم می‌خوابند، خطر مرگ و میر و ابتلا به بیماری‌های مختلف افزایش می‌یابد، مانند مشکلات قلبی و دیابت. همان طور که قبل تر نیز اشاره کردیم، خواب به سلول های آسیب دیده ای که باعث بیماری می شوند اجازه می دهد خود را ترمیم کنند.

3.بهبود عملکرد شناختی معز

خواب خلاقیت و عملکرد شناختی ما را تقویت و تغذیه می کند، که توانایی های ذهنی ما را برای یادگیری، تفکر، استدلال، به خاطر سپردن، حل مشکل، تصمیم گیری و توجه توصیف می کنند. هنگام خواب، خاطرات دوباره فعال می‌شوند، ارتباطات بین سلول‌های مغز تقویت می‌شود و اطلاعات از حافظه ی کوتاه‌مدت به بلندمدت منتقل می‌شود. جالب است بدانید که بدون خواب با کیفیت غالبا ما فراموش کار می شویم.

4.کمک به کاهش وزن

خواب کافی می تواند در روند حفظ وزن سالم و یا کاهش وزنِ اضافی کمک نماید. اما شاید با خودتان فکر کنید که خواب چطور می تواند در کاهش وزن موثر باشد؟ در بدن همه ی ما دو هورمون تولید می شود که میل ما به خوردن را مدیریت می کنند، لپتین و گرلین. در حقیقت لپتین فرمان سیری را برای ما به همراه دارد و گرلین گرسنگی را نمایان می کند. زمانی که ما به قدر کافی نمی خوابیم میزان ترشح هر دو هورمون مختل می شود؛ گرلین افزایش می بشاد و ما پرخور می شویم در حالی که لپتین کاهش یافته است و فرمان سیری صادر نمی شود.

از طرفی دیگر خواب به بدن کمک میکند تا سطوح طبیعی هورمون کورتیزول را در بدن حفظ نماید که در حفظ وزن مناسب تاثیر گذار است.

Helps maintain a healthy weight

5.کاهش استرس و بهبود سلامت روان

خواب کافی و باکیفیت می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد، همچنین توانایی مغز را برای تنظیم واکنش های عاطفی به رویدادهای خنثی و احساسی تقویت کند. و نهایتا از بروز استرس های بی مورد جلوگیری نماید. از طرفی دیگر اختلالات سلامت روان اغلب با خواب نامرغوب همراه هستند و کمبود خواب می تواند منجر به علائم افسردگی شود. خوابیدن به میزان مناسب در پیشگیری احتمالی از یک بیماری روانی یا ظاهر شدن یک بیماری روانی واقعاً تاثیر به سزایی دارد.

6.تقویت سیستم ایمنی

مطالعات نشان داده است که سیستم ایمنی افرادی که مبتلا به اختلالات مربوط به خواب هستند به طور طبیعی و نرمال کار نمی کند. مسئله این جاست که خواب به بدن ما کمک می کند تا سیتوکین های لازم را تولید و آزاد نماید؛ سیتوکین نوعی پروتئین می باشد که با هدف قرار دادن عفونت و التهاب، به ایجاد یک پاسخ ایمنی کمک می نماید.

مسئله ی حائز اهمیت دیگر این است که تحقیقات ثابت کرده اند بدنِ افرادی که کم خواب هستند نمی تواند واکنش شدیدی به واکسیناسیون نشان دهد. از آنجایی که این روزها ما درگیر بیماری کوید-19 می باشیم و برای مقابله با آن طی دوز های مختلف واکسن تزریق می کنیم مهم است که برای عملکرد و تاثیر گذاری بهترِ واکسن، خواب کافی نیز داشته باشیم.

7.کاهش حساسیت به درد

در سصال 2019 مطالعه ای صورت گرفت که نشان داد افرادی که خواب بیشتری دارند، به ویژه آنهایی که خواب با کیفیت را تجربه می کنند نسبت به افرادی که کم خواب هستند، آستانه ی درد بالاتری دارند و حساسیت آنها به درد پایین تر می باشد. احتمالا علت این اتفاق باید مربوط به حوزه ی ادراک باشد که در نهایت به مغز باز می گردد.

Happy-Life

به خاطر داشته باشید که یکی از اصول داشتن سبک زندگی سالم، برخورداری از خواب با کیفیت و کافی می باشد. شما می توانید با رعایت و برقراری چند اصول ساده و روتین های شبانه بهبود کیفیت خواب خود را افزایش دهید و روز های زندگی خود را سرشار از انرژی و سلامتی سپری کنید.

برای زندگی ای بهتر، صفحه زندگی سالم ما را دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها