|

خواص آویشن

هفت خاصیت باورنکردنی و البته مفیدِ آویشن!

7Health Benefits of Thyme

آیا می دانستید که خواص آویشن بسیار فراتر از یک ادویه خوش طعم و خوش بو می باشد و فواید سلامتی بسیاری را به همراه دارد؟!

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- آویشن گیاهی از خانواده نعنا می باشد که به لطف طعم متفاوت و معطر بودنش به احتمال بسیار زیاد در کابینت ادویه جات همه ما وجود دارد اما جالب است بدانید که آویشن خیلی بیشتر از یک ادویه خوش بو و خوش طعم است و دامنه استفاده از آن به طرز قابل توجهی بالا می باشد، در واقع آویشن به دلیل توانایی بالایی که در مبارزه با باکتری ها و قارچ ها دارد شناخته می شود. شاید کمی عجیب به نظر برسد اما مصریان باستان از آویشن برای مومیایی کردن مردگان خود استفاده می کردند.

اما جدای از استفاده های این گیاه در دوران بسیار دور هم اکنون نیز خواص سلامتی بسیاری دارد که باور کردنی نمی باشند و ما قصد داریم تا هفت مورد از آنها را با شما به اشتراک بگذاریم.

1.سرفه کردن

اسانس آویشن که از برگ های آن بدست می آید، اغلب به عنوان یک درمان طبیعی برای سرفه استفاده می شد و تا به حال چندین مطالعه صورت گرفته ثابت کرده اند استفاده از ترکیب گیاه آویشن و پیچک به کاهش سرفه و سایر علائم برونشیت حاد کمک می کند.

thyme-tea-

2.سیستم ایمنی

آویشن سرشار از مواد مغذی و مفید است که برای سلامت بسیار حائز اهمیت هستند از جمله:

  • ویتامین A
  • ویتامین C
  • مس
  • فیبر
  • آهن
  • منگنز
  • پتاسیوم

البته باید در نظر داشته باشید که دمنوش آویشن و یا ادویه آویشن به تنهایی نمی توانند مقدار کافی این مواد غذایی را برای بدن شما تامین نمایند مگر اینکه در حجم بالا مصرف شوند.

3.سلامت دستگاه گوارش

می توانید از آویشن برای کمک به رفع مشکلات گوارشی خود استفاده نمایید. آویشن دارای خواص ضد میکروبی است که به کاهش میکروب های موجود در غذا کمک می کند و می تواند میکروب های روده و سلامت کلی روده شما را بهبود ببخشد. این گیاه همچنین می تواند به افزایش اشتها، حمایت از عملکرد سالم کبد و افزایش لایه های مخاطی محافظ معده کمک کند، که در محافظت از پوشش معده در برابر اسید تاثیر گذار می باشند.

4.بهبود خلق و خو

اسانس آویشن دارای ماده ای به نام کارواکرول می باشد که به نظر می رسد غلظت سروتونین و دوپامین را افزایش می دهد، دو هورمونی که در بهبود خلق و خو موثر هستند به این ترتیب اگر به طور منظم از آویشن استفاده کنید می تواند در بهبود خلق و خوی شما تاثر گذار باشد.

lazania-Thyme

5.دفع آفات

شاید عجیب ترین خاصیت آویشن توانایی آن برای دفع آفات باشد. این گیاه می تواند باکتری ها، ویروس ها، موش ها و سایر آفات حیوانی را هدف قرار دهد. طی مطالعه تحقیقاتی که در سال 2018 صورت گرفت نشان داده شد که اسانس آویشن در برابر پشه های بالغ و لارو آنها نیز موثر است.

می توانید با مخلوط کردن 4 قطره روغن آویشن به ازای هر قاشق چای خوری روغن زیتون یا مخلوط کردن 5 قطره به ازای هر 2 اونس آب، یک ماده دافع خانگی درست کنید.

6.عفونت قارچی

آویشن فقط به طور بالقوه در برابر باکتری ها موثر نیست، در مورد قارچ نیز می تواند موثر عمل کند. یک مطالعه تحقیقاتی در سال 2021 ثابت کرد که دوزهای بسیار پایین اسانس آویشن در برابر کاندیدا آلبیکنس که یکی از علل شایع عفونت‌های قارچی می باشد، می تواند از بین برنده باشد. اما در رابطه با اینکه آیا مصرف آویشن می تواند به کل کاندیدا را درمان کند یا نه، نتایج قطعی در دست نیست.

7.سرطان

در سال 2018 مطالعه آزمایشگاهی صورت گرفت که نتیجه آن نشان داد هر دو اسانس آویشن و میخک باعث مهار خطوط سلولی سرطان سینه می شوند؛ در سال 2021 نیز مطالعه تحقیقاتی دیگری همین نتایج را تکرار کرد. متاسفانه این مطالعات تنها شواهد تاثیر آویشن بر سرطان هستند. هرچند که جای امیدواری بسیاری وجود دارد اما همچنان به تحقیقات بیشتری نیاز است.

Thyme-benefits

مطمئنا بزرگترین کاربرد آویشن استفاده از آن در غذا به عنوان ادویه می باشد که دیگر نیازی به توضیح ندارد.

برای داشتن زندگی ای بهتر، صفحه ی زندگی سالم ما را دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها