|

لاغری با رژیم زون یا منطقه ای

لاغری و کاهش وزن با رژیم غذایی زون؛ سالم و موثر

The Zone Diet good to loose weight or not?

یکی از محبوب ترین رژیم های غذایی لاغری رژیم غذایی زون یا منطقه ای می باشد که علاوه بر کاهش وزن فواید سلامتی دیگری را نیز به همراه دارد.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- رژیم غذایی زون یا منطقه ای از جمله رژیم هایی است که برای دهه های متوالی جزو محبوب ترین رژیم های غذایی به حساب می آمده است؛ هم اکنون نیز این رژیم غذایی مورد استقتبال بسیاری از افرادی که به دنبال کاهش وزن و لاغری هستند قرار می گیرد. جالب است بدانید که این رژیم غذایی با تشویق فرد به مصرف مقدار مشخصی پروتئین، کربوهیدارت و چربی در هر وعده غذایی، علاوه بر کاهش وزن مزایای سلامتی را هم به همراه خواهد داشت.

IMG_20220305_194345

اصول کلی رژیم زون:

رژیم زون یک رژیم غذایی با بار گلیسمی پایین است که کربوهیدرات ها را به 35 تا 45 درصد کالری روزانه و پروتئین و چربی را به 30 درصد محدود می کند. این رژیم غذایی توصیه می کند که فقط کربوهیدرات هایی با شاخص گلیسمی پایین (GL) را مصرف نمایید. گلیسیمی یک غذا در حقیقت تخمینی است از میزان افزایش سطح گلوکز خون پس از مصرف آن.

رژیم زون توصیه می کند که هر وعده غذایی را با 1/3 پروتئین، 2/3 میوه و سبزیجات رنگارنگ و مقداری چربی مانند روغن زیتون یا بادام متعادل کنید. همچنین کربوهیدرات هایی را که سطح بالایی از گلیسیمی را برخوردارند محدود کنید مانند موز، برنج و سیب زمینی.

IMG_20220305_194414

کاهش وزن:

این رژیم غذایی ادعا می کند که باعث کاهش التهاب در بدن می گردد و طرفداران آن نیز بر این باورند که به محض کاهش التهاب، شما با سریع ترین سرعت ممکن چربی های اضافه را از دست خواهید داد به علاوه خطر ابتلا به بیماری های مزمن نیز در بدن شما کاهش می یابد. 

با همه ی این اوصاف متاسفانه مطالعات روی رژیم های غذایی با GI پایین نسبتاً متناقض است. در حالی که برخی معتقدند که این رژیم باعث کاهش وزن و کاهش اشتها می شود، برخی دیگر کاهش وزن بسیار کمی را در مقایسه با سایر رژیم ها نشان می دهند.

فواید و معایب:

بزرگترین مزیت این رژیم کاهش عوامل خطرناک برای بیماری های قلبی مانند کاهش کلسترول و تری گلیسیرید است. به علاوه برخی از مطالعات نشان می دهند که این رژیم غذایی می تواند منجر به کنترل قند خون شود. از طرفی دیگر یکی از معدود معایب این رژیم این است که مصرف برخی از منابع کربوهیدرات سالم مانند موز و سیب زمینی را محدود می کند.

IMG_20220305_194414

نتیجه گیری:

رژیم غذایی زون، یک رژیم با سطح گلیسیمی پایین می باشد که اگرچه مطالعات صورت گرفته در رابطه با تاثیر آن در کاهش وزن، نتایج متناقضی را ارائه داده اند اما این رژیم غذایی بسیاری از شاخص های مهم سلامتی را بهبود می بخشد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را نیز کاهش می دهد.

به خاطر داشته باشید که هیچ رژیم غذایی لاغری بی نقصی وجود ندارد و رژیم های غذایی برای افراد متفاوت تاثیر های متفاوتی را به همراه دارند. شما باید رژیمی را انتخاب کنید که متناسب با سبک زندگی و سلیقه شما باشد. بهترین رژیم غذایی برای شما رژیمی است که علاوه بر حفظ سلامتیتان بتوانید در دراز مدت به آن پایبند باشید.

برای زندگی ای بهتر، صفحه ی زندگی سالم ما را دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها