|

قهوه و سلامتی!

نوشیدن زیاد قهوه خوب است یا بد؟! هفت تاثیر قهوه بر سلامتِ بدن

 Seven Impacts of Coffee on body

قهوه از جمله ی محبوبترین نوشیدنی های سرد و گرم در سر تا سر جهان می باشد؛ اما آیا این نوشیدنی برای بدن مفید است یا مضر؟! ما به شما می گوییم.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- قهوه از جمله خوراکیهایی است که باید همیشه و همیشه در حد اعتدال نوشیده شود و همان قدر که می تواند فواید سلامتی را به همراه داشته باشد ممکن است مضر نیز باشد و دقیقا به همین دلیل است که مصرف به اندازه ی آن مهم است. متخصصان تغذیه بر این باورند که تا سه فنجان قهوه در روز برای بدن مناسب است.

از آنجایی که این نوشیدنی هم گرم و هم سردش در بین مردمِ سرتاسر جهان محبوبیت بالایی دارد، تحقیقات زیادی نیز بر روی فواید و معایب آن صورت گرفته است. برای مثال تحقیقات اخیر نشان داده اند که مصرف قهوه با کاهش خطر حملات قلبی همراه است، زوال عقل و دیابت نوع دو را کاهش می دهد اما در عوض به تشدید اضطراب و افزایش سوزش سر دل منجر می شود. به همین ترتیب ما تصمیم گرفته ایم تا در ادامه تا چند نمونه از چگونگی تاثیر قهوه بر بدن را با شما به اشتراک بگذاریم.

Coffee

هفت تاثیر قهوه بر بدن و سلامتی:

1.روده

اولین فنجان قهوه ای که در روز مصرف می شود می توان نیاز شخص به سرویس بهداشتی را تحریک کند چرا که کافئین انقباضات روده را تحریک کرده و افزایش می‌دهد، که نهایتا مواد زائد را سریع‌تر از حد معمول دفع می‌کند. این اتفاق به این معنی است که مواد مغذی هنگام عبور از دستگاه گوارش زمان کمتری برای جذب دارند، پس اگر رژیم غذایی متعادل سالمی نداشته باشید، می تواند مضر باشد. کافئین همچنین در جذب آهن اختلال ایجاد می کند، بنابراین از مصرف همزمان آن با غذاهای غنی از آهن مانند گوشت قرمز باید خودداری کنید.

از طرفی دیگر قهوه باعث کاهش بروز یبوست نمی شود، اگرچه ممکن است باعث اسپاسم موقت و احساس فوریت شود اما هیچ مشکلی را به صورت اساسی درمان نمی کند حتا این احتمال وجود دارد که در دراز مدت این بیماری را تشدید کند زیرا کافئین می‌تواند منجر به کم‌آبی بدن شود و در نتیجه مدفوع سفت و سخت‌تر دفع شود.

مسئله ی دیگر این جاست که اگر قهوه را به تنهایی و یا بدتر از آن با معده ی خالی بنوشید می تواند تولید شیره معده را تحریک کند و در نتیجه ی آن پوشش معده و روده تحریک می شود که می تواند منجر به درد و نفخ گردد پس بهتر است که همیشه قهوه را همزمان با خوردن یک خوراکی دیگر بنوشید.

WAISTLINE-Don_t drink Coffee alone

2.استخوان ها

شاید باورش برایتان سخت باشد اما نوشیدن بیش از حد قهوه می تواند خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان را افزایش دهد. بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2006 در مجله جراحی و تحقیقات ارتوپدی منتشر شد، کافئین باعث می‌شود که استئوبلاست‌ها، سلول‌هایی که در تشکیل استخوان جدید نقش دارند، کارآمد نباشند و حتی ممکن است کافئین آنها را بکشد.

به علاوه جالب است بدانید که کافئین بر جذب کلسیوم از روده تاثیر می گذارد و دفع کلسیوم را تسریع می کند که منجر به تحلیل استخوان ها می شود از طرفی دیگر اگر قهوه ی خود را با شیر بنوشید دفع کلسیوم سرعت بیشتری می گیرد، در نتیجه نه تنها بیش از سه فنجان قهوه در روز خوب نیست بلکه اضافه کردن شیر به آن نیز مضر می باشد.

3.دندان ها

ممکن است بارها شنیده باشید که نوشیدن چای و قهوه می تواند دندان های شما را زرد و لکه دار کند اما خوشبختانه باید به شما بگوییم که بر خلاف چای، قهوه برای آنکه بتواند بر سفیدی دندان هایتان تاثیر بگذارد باید حداقل پنج فنجان در روز مصرف شود. از طرفی دیگر یک خمیر دندان سفید کننده ی خوب می تواند تا 90 درصد لکه های ناشی از قهوه را در عرض 14 روز از بین ببرد. این در حالی است که به طرز باورنکردنی تاثیر چای بر روی سفیدی دندان ها به مراتب بد تر است. در نتیجه اگر شما همچنان حداکثر سه فنجان قهوه را در روز مصرف کنید تاثیر چندانی بر زیبایی و سلامت دندان های شما نخواهد گذاشت.

TEETH-Coffe dose not male your teeth colored

4.نفس

برخی از افرادی که به مقدار زیادی قهوه می نوشند گاها نفسشان یا دهانشان بوی ناخوشایندی می دهد و این امر به این خاطر اتفاق می افتد که قهوه منجر به خشکی دهان می شود. از آنجایی که قهوه باعث کم آبی بدن می شود، افرادی که به مقدار زیادی قهوه می نوشند دهان خشک تری هم دارند و در نتیجه، سلول‌های مخاطی که داخل دهان را پوشانده‌اند و فقط سه روز زنده هستند، پس از مرگ پاک نمی‌شوند و در عوض آنها در اطراف دهان شروع به پوسیدگی می کنند و گازهای گوگردی آزاد می نمایند.

به این ترتیب علاوه بر این که بهتر است نوشیدن قهوه های روزانه ی خود را محدود کنید خوب است که برای تحریک تولید بزاق کمی غذا بخورید؛ البته نوشیدن آب با قهوه نیز می تواند کمک کننده باشد.

5.ماهیچه ها

نوشیدن قهوه می تواند عضلات شما را تقویت کند و به آن ها قدرت بیشتری دهد؛ در حقیقت محققان موسسه ورزش استرالیا معتقد هستند که یک فنجان قهوه به ورزشکاران کمک می کند تا تقریبا یک سوم بیشتر از حد عادی ورزش کنند. به نظر می رسد کافئین ماهیچه ها را تحریک می کند تا پس از تمام شدن انرژی کربوهیدرات ها، برای آزاد کردن انرژی شروع به سوزاندن چربی کنند. کافئین همچنین به باز کردن راه های هوایی کمک می کند، در حقیقت از نظر شیمیایی شبیه به داروی تئوفیلین است که برای درمان آسم استفاده می شود.

MUSCLES-Drink Coffe befor workout

6.پوست

درست است که قهوه باعث کم آبی می شود اما منجر به خشکی پوست نمی شود در حقیقت بدن شما باید خیلی کم آب باشد تا پوست شما تاثیرات آن را نشان دهد که اگر شما روزانه سه تا چهار فنجان قهوه بنوشید بسیار نادر است که بر پوست شما تاثیر بگذارد. از طرفی دیگر به دلیل آنتی اکسیدان هایی که در قهوه وجود دارند نوشیدن آن می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهد. به نظر می رسد که این آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد و مولکول های مضر مرتبط با سرطان و سایر بیماری ها را از بین می برند.

7.خلق و خو

کافئین موجود در قهوه واکنش جنگ یا گریز بدن را تحریک می کند و باعث می شود تا فشار خون و ضربان قلب شما افزایش یابد تا انرژی بیشتری بدست بیاورید. همچنین این نوشیدنی ترشح هورمون دوپامین را تحریک می کند که باعث می شود به طور موقت خستگی شما کاهش پیدا کند. در حقیقت عملکرد قهوه به این صورت است که کافئین موجود در آن در عرض 30 الی 40 دقیقه به بالاترین غلظت خود در جریان خون و مغز می رسد؛ و حدود 3 الی 6 ساعت طول می کشد تا سطح کافئین به نصف میزانی که در اوج خود بود کاهش یابد. به همین دلیل است که نباید چهار تا شش ساعت قبل از خواب قهوه نوشید.

با همه ی این اوصاف اما نباید به کافئین به عنوان یک تقویت کننده ی انرژی برای طولانی مدت اعتماد کنید. در حقیقت مطالعات صورت گرفته نشان داده است که افرادی که به طور منظم قهوه می نوشند تا هوشیار باشند نسبت به کافئین مقاومت پیدا می کنند در نتیجه آن تاثیری که باید را بر روی آن ها نخواهد گذاشت.

IT CAN MAKE YOU MORE TIRED - Drinking too much Coffee dose not work any more

برای ترک قهوه چه کنیم؟

مطمئنا راهکارهای زیادی وجود دارد که به شما کمک می کند تا بتوانید عادت نوشیدن بیش از حد قهوه ی خود را کنترل کنید اما یکی از ساده ترین روش های آن این است که مصرف خود را به تدریج کاهش دهید و برخی از وعده های خود را قهوه ی بدون کافئین مصرف کنید و آنقدر این روند را ادامه دهید تا در هر دوره ی 24 ساعته تنها سه فنجان قهوه ی حاوی کافئین بنوشید. آن وقت می توانید نهایت لذت را از قهوه ببرید.

برای داشتن زندگی ای بهتر، صفحه ی زندگی سالم ما را دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها