|

ویتامین ث

چرا باید ویتامین C بخوریم؟ هفت خاصیت باورنکردنی ویتامین C در سلامتی

7 Impressive Ways Vitamin C Benefits Your Body

ویتامین C از جمله مهمترین مواد معدنی ایست که باید بوسیله ی رژیم غذایی تامین شود و در سلامت انسان نقش بسیار موثری دارد؛اما شاید بپرسید چگونه؟

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- ویتامین C در دسته ی ویتامین های ضروری دریافتی بدن قرار دارد یعنی اینکه بدن ما نمی تواند این ویتامین را تولید کند اما از آنجایی که نقش بسیار زیادی در حفظ سلامتی ما دارد لازم است که مراقب باشیم تا به مقدار کافی از این ویتامین را بوسیله ی رژیم غذایی خود دریافت کنیم.

ویتامین C یک ویتامین محلول است و در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شود مانند پرتقال، توت فرنگی، گوجه فرنگی، کیوی، کلم بروکلی، اسفناج، فلفل دلمه و گل کلم.

مصرف توصیه شده ی ویتامین C برای خانم ها 75 میلی گرم و آقایان 90 میلی گرم می باشد که به طور معمول اگر رژیم مغذایی و مناسبی داشته باشید از طریق میوه ها و سبزیجاتِ مصرفی تامین می شود. در حالی که معمولا توصیه می شود ویتامین C دریافتی خود را از غذاها دریافت کنید، بسیاری از مردم برای رفع نیازهای خود به مکمل ها روی می آورند.

اما بیایید با هم بررسی کنیم و ببینیم که چرا ویتامین C برای بدن مفید است.

vitamineC

1.کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن

در قدم اول ویتامین C یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که می تواند سیستم ایمنی بدن شما را با محافظت از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد تقویت کند. اگر تجمع رادیکال های آزاد، که به آن استرس اکسیداتیو می گویند، در بدن شکل گیرد ممکن است بیماری های مزمن، شخص را درگیر کنند.

مطالعات نشان می دهد که مصرف بیشتر ویتامین C می تواند سطح آنتی اکسیدان خون شما را تا 30 درصد افزایش دهد، که به سیستم دفاع طبیعی بدن کمک می کند تا با التهاب ها مبارزه نماید.

خیلی کوتاه...

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند سطح آنتی اکسیدان خون شما را افزایش دهد، در نتیجه می تواند امکان ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی را کاهش دهد.

2.مدیریت فشار خون بالا

فشار خون بالا شما را در معرض خطر بیماری قلبی قرار می دهد، که علت اصلی مرگ در سراسر جهان می باشد و مطالعات صورت گرفته نشان داده اند که ویتامین C می تواند در کاهش فشار خون بالا موثر باشد.

خیلی کوتاه...

مکمل های ویتامین C هم برای افراد مبتلا به فشار خون بالا و هم برای افراد سالم می تواند در مدیریت فشار خون کمک کننده باشد.

3.کاهش سطح اوریک اسید خون

نقرس یک بیماری دردناک است که شامل التهاب مفاصل به ویژه مفاصل انگشت های بزرگ پا می شود و علائم این بیماری دردناک زمانی ظاهر می شود که سطح اوریک اسید خون بیش از حد افزایش یابد. شاید برایتان سوال باشد که اسید اوریک چیست؟ اوریک اسید یک ماده زائد است که توسط بدن تولید می شود و در سطوح بالا، ممکن است متبلور شده و در مفاصل رسوب کند.

مطالعات متعددی نشان داده اند که در بسیاری از موارد ویتامین C می تواند به کاهش اوریک اسیدِ خون کمک کند که نتیجه ی آن نیز کاهش بروز حملات نقرس خواهد بود. البته باید بگوییم که با وجود مطالعاتی که تا الان صورت گرفته و ارتباط قوی که به نظر می رسد بین مصرف ویتامین C و کاهش سطح اوریک اسید وجود دارد همچنان مطالعات بیشتری در رابطه با تاثیر این ویتامین بر بیماری نقرس مورد نیاز است.

خیلی کوتاه...

غذاها و مکمل های غنی از ویتامین C با کاهش سطح اوریک اسید خون و کاهش خطر ابتلا به نقرس مرتبط هستند.

Vitamin C

4.جلوگیری از کمبود آهن

آهن یک ماده مغذی مهم است که عملکردهای مختلفی در بدن دارد و احتمالا مهمترینشان لزوم حضور آن ها برای ساخت گلبول های قرمز خون و انتقال اکسیژن در سراسر بدن می باشد. مکمل های ویتامین C می توانند به بهبود جذب آهن از رژیم غذایی کمک کنند. در حقیقت ویتامین C به تبدیل آهنی که جذب ضعیفی دارد، مانند منابع گیاهی آهن، به شکلی که جذب آن آسان‌تر است، کمک می‌کند. برای افرادی که از رژیم های غذایی عاری از گوشت پیروی می کنند مصرف ویتامین C می تواند بسیار تاثیر گذار باشد، چرا که گوشت منبع اصلی آهن می باشد.

در واقع، صرف مصرف 100 میلی گرم ویتامین C ممکن است جذب آهن را تا 67 درصد بهبود بخشد؛ در نتیجه، ویتامین C می تواند به کاهش خطر کم خونی در افراد مستعدِ کمبود آهن کمک کند. همچنین اگر شما سطح آهن پایینی دارید، مصرف بیشتر غذاهای غنی از ویتامین C یا مصرف مکمل ویتامین C می تواند به بهبود سطح آهن خونتان کمک کند.

خیلی کوتاه...

ویتامین C می تواند خطر کمبود آهن را کاهش دهد و از طرفی دیگر جذب آهن از مواد غذایی را آسان تر کحند.

5.تقویت سیستم ایمنی

یکی از دلایل اصلی مصرف مکمل های ویتامین C برای افراد، تقویت سیستم ایمنی آن ها است، زیرا ویتامین C در بسیاری از قسمت های سیستم ایمنی بدن نقش دارد. در اولین اقدام ویتامین C به تولید گلبول های سفید خون به نام لنفوسیت‌ها و فاگوسیت‌ها کمک می‌کند، که در محافظت از بدن در برابر عفونت ها نقش دارند.

از طرفی دیگر ویتامین C به این گلبول‌های سفید کمک می‌کند تا عملکرد موثرتری داشته باشند و در عین حال از آن ها در برابر آسیب مولکول‌های بالقوه مضر مانند رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. همچنین ویتامین C بخشی ضروری از سیستم دفاعی پوست است که به عنوان یک آنتی اکسیدان به پوست منتقل می شود و از آن محافظت می نماید؛ علاوه بر این مطالعات نشان داده اند که مصرف ویتامین C می تواند روند بهبود زخم را سرعت بخشد.

خیلی کوتاه...

ویتامین C می تواند با کمک به عملکرد موثرتر گلبول‌های سفید، تقویت سیستم دفاعی پوست و کمک به بهبود سریع‌تر زخم‌ها، ایمنی بدن را تقویت کند.

6.کاهش امکان ابتلا به زوال عقل

زوال عقل اصطلاح گسترده ای است که برای توصیف علائم ضعف تفکر و حافظه استفاده می شود؛ این بیماری بیش از 35 میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر خود قرار می دهد و معمولاً نیز در بین افراد مسن رخ می دهد. مطالعات صورت گرفته نشان می دهند که استرس اکسیداتیو و التهاب در نزدیکی مغز، ستون فقرات و اعصاب، که در مجموع به عنوان سیستم عصبی مرکزی شناخته می شوند، می توانند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهند.

از آنجایی که ویتامین C یک آنتی اکسیدان بسیار قوی می باشد می تواند در توانایی تفکر و به خاطر سپردن موضوعات مرتبط باشد. علاوه بر این طی چند مطالعه صورت گرفته نشان داده شد که ممکن است افرادی که به زوال عقل دچار هستند سطح پایینی از ویتانی C در خون را داشته باشند. درنتیجه اگر ویتامین C کافی ای را از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید خوب است که حتما مکمل های آن را مصرف نمایید.

خیلی کوتاه...

سطوح پایین ویتامین C با افزایش خطر اختلالات حافظه و تفکر مانند زوال عقل مرتبط است، در حالی که مصرف بالای این ویتامین می تواند تاثیرات محافظتی داشته باشد.

Vitamin-C

7.کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی

همان طور که پیش تر اشاره کردیم بیماری قلبی اصلی ترین علت مرگ و میر در جهان می باشد. عوامل زیادی خطر بیماری قلبی را افزایش می دهند، از جمله فشار خون بالا، سطح تری گلیسیرید بالا یا کلسترول بد (LDL) و سطوح پایین کلسترول خوب (HDL)؛ و اما ویتامین C در بسیاری از موارد می تواند به کاهش بروز این عوامل کمک کند و در درنتیجه امکان ابتلا به بیماری قلبی را تضعیف نماید. به طور کلی به نظر می رسد که مصرف حداقل 500 میلی گرم از این ویتامین در روز می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد.

خیلی کوتاه...

مکمل های ویتامین C با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط می باشند؛ این مکمل ها می توانند عوامل خطر بیماری قلبی، از جمله سطوح بالای کلسترول بد و تری گلیسیرید را کاهش دهند.

برای زندگی ای بهتر، صفحه زندگی سالم ما را دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها