|

پیشگیری از سنگ کلیه

چی بخوریم و چی نخوریم تا سنگ کلیه نگیریم؟! پیشگیری با رژیم غذایی

Kidney Stone Diet: Foods to Eat and Avoid

سنگ کلیه یک بیماری دردناک است که اکثر مواقع با رعایت یک رژیم غذایی مناسب کنترل می شود؛ پس مهم است که بدانیم از چه چیز هایی باید اجتناب کرد.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- متاسفانه افراد زیادی هستند که مبتلا به درد سنگ کلیه می شوند. سنگ های کلیه به روش های مختلفی در مجاری ادراری شکل می گیرند و از آنجایی که دستگاه ادراری شما برای دفع مواد جامد طراحی نشده است، جای تعجبی ندارد که دفع سنگ کلیه تا به این حد دردناک است. خوشبختانه یکی از روش هایی که می توان بوسیله آن از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری کرد داشتن یک رژیم غذایی مناسب است، یعنی مهم است که شما بدانید خوردن چه چیزهایی و نخوردن چه چیزهای دیگری می تواند امکان ایجاد سنگ کلیه را در بدن شما کاهش دهد.

چه بخوریم و چه بنوشیم؟

برای آنکه از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری کنید چند قانون مهم وجود دارد که باید در نظر داشته باشید به این ترتیب که:

هیدراته بمانید

مایعات، به ویژه آب، به رقیق شدن مواد شیمیایی تشکیل دهنده سنگ کمک می کنند، به همین ترتیب خوب است که مایعات زیادی بنوشید، سعی کنید که 12 لیوان آب در روز بنوشید می توانید برخی از لیوان های خود را با نوشیدنی های آبرسان قوی جایگزین کنید.

Hydrating+Drinks

مرکبات بیشتری مصرف کنید

مرکبات و آب آن ها به دلیل آن که حاوی سیترات طبیعی هستند می توانند به کاهش و یا حتی جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک نمایند.

میزان کلسیوم و ویتامین D دریافتی خود را افزایش دهید

قبل از هر چیز خوب است بدانید که دریافت ویتامین ها و مواد معدنی از طریق رژیم غذایی بسیار آسان تر و مفید تر می باشد پس سعی کنید که کلسیوم مورد نیاز خود را از طریق رژیم غذاییتان دریافت کنید. سطح پایین کلسیوم در بدن می تواند به افزایش سطح اگزالات در خون بیانجامد که منجر به تشکیل سنگ خواهد شد. همچنین مطمئن شوید که هر روز غذاها و مواد خوراکی حاوی ویتامین D را در رژیم غذایی خود جا می دهید. ویتامین D به بدن کمک می کند تا کلسیم بیشتری را از غذاها جذب کند.

از چه غذاها و نوشیدنی هایی باید اجتناب کنیم؟

به خاطر داشته باشید، آنچه که باید از آن اجتناب کنید دقیقا به اندازه آنچه که باید مصرف کنید مهم است.

نمک را محدود کنید

سطوح بالای سدیم در بدن می تواند باعث افزایش تجمع کلسیم در ادرار شود، بنابراین از افزودن نمک به غذا جدا خودداری کنید. همچنین به آنچه می نوشید نیز توجه داشته باشید چرا که برخی از سبزیجات نیز سرشار از سدیم می باشند.

مصرف پروتئین حیوانی خود را کاهش دهید

بسیاری از منابع پروتئین مانند گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ میزان اسید اوریک تولیدی شما را افزایش می دهند. از طرف دیگر خوردن مقادیر زیاد پروتئین می تواند ماده شیمیایی به نام سیترات که در ادرار وجود دارد و وظیفه آن جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه است را کاهش دهد. با این اوصاف فراموش نکنید که مصرف پروتئین برای سلامت کلی شما مهم است پس نباید آن را از رژیم غذایی خود حذف نمایید اما می توانید  مصرف پروتئین گیاهی خود را نیز بیشتر کنید.

Protein

مراقب مصرف خوراکی های حاوی اگزالات باشید

بسیاری از خوراکی ها و تنقلات حاوی اگزالات می باشند و این ماده شیمیایی همان طور که قبل تر اشاره کردیم می تواند منجر به تشکیل سنگ کلیه شود.  خوراکی های سرشار از اگزالات عبارتند از:

نوشابه ننوشید

نوشابه ها سرشار از فسفات هستند و فسفات ماده شیمیایی است که می تواند منجر به تشکیل سنگ کلیه شود.

مصرف قند های افزودنی مانند شکر را کاهش دهید

قندهای افزودنی مانند ساکارز و فروکتوز که در بسیاری از خوراکی ها و نوشیدنی ها به عنوان طعم دهنده شیرین استفاده می شود می توانند امکان ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهند. غذاهای فرآوری شده مانند کیک، نوشابه ها و آب میوه ها سرشار از قندهای افزودنی هستند پس مراقب میزان مصرفی خود باشید.

خلاصه:

سنگ کلیه معمولا یک بیماری دردناک است که البته خوشبختانه رژیم غذایی می تواند ابزار موثری در مدیریت و پیشگیری از آن باشد. هیدراته ماندن و پرهیز از غذاهای خاصی که حاوی نمک و شکر هستند و ترکیب کلسیم با غذاهای غنی از اگزالات، از عناصر مهم رژیم غذایی سنگ کلیه هستند.

Kidny

برای زندگی ای بهتر، صفحه زندگی سالم ما را دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها