|

موز و فواید سلامتی آن

چرا موز تا به این اندازه محبوب است؟ هفت مزیت موز برای سلامتی

7Evidence-Based Health Benefits of Bananas

اگر نمی دانید که چرا مصرف موز، یک میوه ی گرمسیری تا به این اندازه مهم است به خواندن این مقاله ادامه بدید تا ما به شما بگوییم.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- موز یکی از سالم ترین و خوشمزه ترین میوه هایی است که هرکس می تواند در ظرف میوه ی خود جای دهد اما جدای از طعم فوق العاده ای که دارد موز حاوی بسیاری از مواد مغذی ضروری است که برای بدن مفید می باشد و همچنین می تواند به کاهش وزن و هضم غذا نیز کمک نماید، از جمله ی این مواد مغذی می توان به منیزیم، پتاسیم، نیاسین، فولات، ویتامین C و بسیاری دیگر از مواد معدنی و مغذی اشاره کرد. حالا اگر شما نمی دانید که چطور این میوه ی گرمسیری تا به این اندازه خوش طعم و دلپذیر است به خواند این مقاله ادامه دهید تا ما به شما چند نمونه از مزایا و خواص این میوه ی دوست داشتنی را بگوییم.

شیر موز و خواص آن

هفت خاصیت جالب توجه موز:

1.بهبود سطح قند خون

موز سرشار از فیبر محلول می باشد که در طول هضم در مایع حل می شود و به شکل ژل در می آید. از طرفی دیگر موز نارس حاوی نشاسته ی مقاوم است که توسط بدن هضم نمی شود. این دو نوع فیبر در کنار یکدیگر می توانند سطح قند خون شما را پس از غذا تعدیل کنند به علاوه آن ها می توانند با کاهش سرعت تخلیه معده به تنظیم اشتهای شما نیز کمک نمایند. به این معنی که هرچند موز دارای سطح بالایی از کربوهیدرات می باشد اما در افراد سالم منجر به افزایش شدید سطح قند خون نمی شود.

2.محافظت از سلامت قلب

همان طور که قبل تر اشاره کردیم، موز حاوی مقدار قابل توجهی پتاسیم می باشد که یک ماده معدنی مهم برای سلامت قلب یه ویژه مدیریت فشار خون می باشد. جالب است بدایند که علی رغم اهمیت پتاسیم به طور معمول افراد مقدار کافی از آن را توسط رژیم غذایی خود دریافت نمی کنند. علاوه بر پتاسیوم موز حاوی مقدار مناسبی از منیزیم است که مجددا برای سلامت قلب مهم می باشد. کمبود منیزیم می تواند با افزایش خطر بیماری قلبی، فشار خون بالا و سطوح بالای چربی در خون مرتبط باشد.

خواص بی نظیر موز برای سلامتی

3.سرشار از آنتی اکسیدان

میوه ها و سبزیجات منابع عالی آنتی اکسیدان های غذایی هستند و موز نیز از این قاعده مستثنی نیست. آنتی اکسیدان های موجود در موز می تواند از سلول های شما در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکا های آزاد محافظت کند.

4.بهبود حساسیت به انسولین

مقاومت به انسولین یک عامل خطر مهم برای برخی از  بیماری های مزمن از جمله دیابت نوع 2 می باشد. طی مطالعات صورت گرفته نشان داده شده است که خوردن منظم نشاسته ی مقاوم، به عنوان مثال با مصرف موز، می تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد. البته باید به شما بگوییم که چگونگی تاثیر نشاسته مقاوم موجود در موز بر حساسیت انسولین همچنان در دست تحقیق و بررسی می باشد.

موز و خواص بی نظیر آن

5.بهبود سلامت کلیه

پتاسیم برای عملکرد درست و سالم کلیه، همچنین تنظیم فشار خون ضروری می باشد با این اوصاف چنانچه موز منبع غنی از پتاسیم می باشد، مصرف آن برای حفظ سلامت کلیه مفید و تاثیر گذار خواهد بود. البته در نظر داشته باشید افرادی که عمل دیالیز را انجام می دهند یا بیماری کلیوی آن ها در مراحل پایانی قرار دارد باید مصرف پتاسیم خود را کاهش دهند و با پزشک معالج خود مشورت نمایند.

6.مناسبِ ریکاوری بعد ورزش

حتما بارها شنیده اید که می گویند موز یک میوه ی عالی و مفید برای ورزشکاران به حساب می آید، اگر نمی دانید علت آن چیست باید به شما بگوییم که تا حد زیادی به خاطر محتوای بالای کربوهیدرات هایی است که راحت هضم می شوند به علاوه ی پتاسیم و منیزیم آن که هر دو به عنوان الکترولیت عمل می کنند. در طول ورزش سنگین بدن شما بواسطه ی تعریق الکترولیت های خود را از دست می دهد و تامین مجدد آن ها می تواند گرفتگی و درد عضلانی ناشی از ورزش را کاهش دهد.

موز بعد از ورزش سنگین

7.کاهش احساس گرسنگی

فیبر محلول در موز می تواند با افزایش حجم، به سیستم گوارشی و کند کردن عمل هضم کمک کند که نتیجه ی ان این است که شما برای مدت طولانی تری احساس سیری خواهید کرد، به علاوه موز نسبت به حجم خود از کالری بالایی برخوردار نمی باشد. با این اوصاف روی هم رفته می توان گفت که محتوای کم کالری و فیبر بالای موز باعث می شود که میان وعده ای نسبتا سیر کننده به حساب بیاید.

البته خوب است در نظر داشته باشید که پروتئین نیز در کاهش احساس گرسنگی موثر است اما موز از محتوای بالای پروتئین برخوردار نمی باشد، در نتیجه بهتر است که آن را همراه با خوارکی های دیگری که غنی از پروتئین هستند میل کنید، به عنوان مثال، ماست یونانی.

برای زندگی ای بهتر، صفحه زندگی سالم ما را دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها