|

خواب راحت و باکیفیت

با رعایت هفت نکته ی ساده مثل یه بچه راحت بخواب؛ توصیه های انجمن جهانی خواب

7commandments for better sleep

به خاطر داشته باشید که خواب خوب و با کیفیت می تواند تاثیر بالایی بر عملکرد شما در روز و سلامت کلی شما داشته باشد خواب خوب روز شما را میسازد

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- اکثر مردم هوا، آب و غذا را کلید بقای انسان می دانند اما واقعیت این است که یک اصل کلیدی دیگر نیز هست که معمولا به قدر کافی به آن توجه نمی شود، خواب. بسته به سن و فعالیتی که انجام می دهیم ما باید هر شب بین 7 تا 10 ساعت بخوابیم و استراحت کنیم اما همان طور که می دانید، متاسفانه اکثر افراد کمتر از هفت ساعت در شب می خوابند و این یک مشکل جهانی است.

آنچه که افراد متاسفانه به آن توجه نمی کنند این است که کم خوابی پیامدهای بسیاری را برای سلامتی ما به همراه دارد. به همین خاطر انجمن خواب یکسری نکات برای بهداشت خواب عنوان کرده اند که خوب است از این پس بیشتر به آن ها توجه داشته باشید.

هفت نکته ی ساده برای داشتن خواب بهتر:

1.زمان خواب و بیداری خود را ثابت کنید

اختلال در ریتم خواب منجر به برهم خوردن ساعت بدنی شما می شود و جالب است بدانید که ساعت بدنی و ریتم خواب شما با فشار خون بالا، مقاومت به انسولین، دیابت و حتا خطر حمله ی قلبی مرتبط می باشد. تغییر در زمان خواب و بیداری آن هم بیشتر از 90 دقیقه می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را در یک دوره پنج ساله دو برابر کند. به این ترتیب مهم است که ساعت مشخصی را برای خوابیدن و بیدار شدن خود تائین کنید.

.زمان خواب و بیداری خود را ثابت کنید

2.حواستان به چرت زدن هایتان باشد

یک چرت کوتاه در طول روز می تواند شما را حسابی سرحال و پر انرژی کند به علاوه اینکه چرت زدن فواید سلامتی ای هم به همراه دارد اما باید توجه داشته باشید که نباید خواب نیم روزی شما بیشتر از 45 دقیقه بشود، مهم ترین دلیل آن نیز این است که معمولا پس از حدودا 30 دقیقه تا 40 دقیقه خواب بدن شما وارد چرخه ی خواب عمیق می شود. احتمالا برایتان پیش آمده که پس از یک خواب نیم روزی از خواب بلند می شوید اما نمی دانید کجا هستید یا الان چه روز و چه ساعتی است.

نکته ی دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که خوابیدن بیش از 45 دقیقه می تواند ریتم خواب شما را بهم بریزد که در نتیجه ی آن خوابیدن در هنگام شب برایتان سخت تر می شود.

3.شش ساعت قبل از خواب قهوه ننوشید

قهوه حاوی سطح بالایی از کافئین است و دقیقا به همین خاطر هم باید نوشیدن قهوه آن هم شش ساعت قبل از خواب را برای خودتان ممنوع کنید. جالب است بدانید که انجمن جهانی خواب اعلام کرده است که شما باید مراقب مصرف چای، بسیاری از نوشابه ها و البته شکلاتِ خود در هنگام شب باشید.

شش ساعت قبل از خواب قهوه ننوشید

4.مراقب غذاهایی که می خورید باشید

به خاطر داشته باشید که خوردن غذاهای سنگین، تند و شیرین آن هم چهار ساعت قبل از خواب می تواند کیفیت خواب شما را تضعیف کند. غذاهای سنگین و تند ممکن است باعث سوزش سر دل یا برخی از مشکلات گوارشی شوند، بنابراین بر کیفیت خواب شما تأثیر می گذارند. در مورد غذاهای شیرین نیز، مطالعات نشان می‌دهد که می توانند منجر به خواب بی‌قرار و آشفته شوند.

5.محل خواب خود را آرامش بخش کنید

داشتن محیط مناسب برای خواب یکی از اصلی ترین و مهم ترین عوامل داشتن یک خواب خوب و باکیفیت است. حتما دمای اتاق خود را تنظیم کنید، روتختی و روبالشتی خود را جوری انتخاب کنید که احساس راحتی داشته باشید و اینکه نور اتاق خود را به گونه ای تنظیم کنید که منجر به اختلال در خواب شما نشود. جالب است بدایند که حتا رنگ دیوار ها و وسایل موجود در اتاق خواب می تواند بر کیفیت خواب شما تاثیر داشته باشد.

محل خواب خود را آرامش بخش کنید

6.ورزش کنید اما نه دقیقا قبل از خواب

بررسی‌های بنیاد ملی خواب، روی ورزشکاران نشان می‌دهد که احتمالِ خواب با کیفیتِ بالا و منظم، در مقایسه با افرادی که ورزش نمی‌کنند تقریباً دو برابر است به علاوه تصور می‌شود که نشستن طولانی مدت نیز به خواب ضعیف مرتبط می باشد. با این اوصاف به گفته ی انجمن جهانی خواب بهتر است که دقیقا قبل از خواب ورزش نکنید چراکه ورزش کردن می تواند باعث گرم شدن بدن و در مواردی هم بالا رفتن ضربان قلب شما شود که در هر صورت به معنای آن است که می تواند در ریتم بدنی شما اختلال ایجاد کند.

7.گوشی هوشمند و هر نوع دستگاه الکتریکی نویز دار دیگر را از اتاق خواب خود دور کنید

این روز ها اکثر افراد درست تا چند ثانیه پیش از آنکه به خواب بروند در حال نگاه کردن به صفحه گوشی هوشمند، لپ تاپ یا هر نوع دستگاه دیگری از این قبیل هستند، اما خیلی مهم است که شما پیش از خواب با دستگاه های الکتریکی کار نکنید و آن ها را به اتاق خواب خود نیاورید. آن ها نه تنها باعث بروز اختلال در ریتم خواب شما می شوند بلکه به خاطر نور و اشعه ای که از صفحه نمایش خود ساطع می کنند می توانند به کل کیفیت خواب شما را تحت تاثیر قرار دهند.

گوشی هوشمند و هر نوع دستگاه الکتریکی نویز دار دیگر را از اتاق خواب خود دور کنید

برای زندگی ای بهتر، صفحه زندگی سالم ما را دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها