|

با این ترفندا یه شله زرد بی نقص واسه سفره افطارت بپز

7 راز خوشمزه تر شدن شله زرد؛ چکار کنیم که شله‌ زرد آب نیندازد؟

شله زرد

طرز پخت شله زرد سادَس اما فوت و فن های خاصی داره که با رعایتش شله زرد شما از یک دسر معمولی تبدیل به یک دسر منحصر به‌ فرد میشه.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- شله زرد، فرنی، حلوا، زولبیا و بامیه پای ثابت سفره افطار در ماه مبارک رمضان هستند طوری که حتما یکیشون سر سفره افطار حضور دارند و کام روزه دارانُ شیرین می کنند اگه بساط مهمونی و افطاری هم به راه باشه که دیگه چنتایی زینت بخش سفره های افطارمون میشن.

از بین شیرینی های سفره افطار تو این مطلب قراره راجع به شله زرد صحبت کنیم. اول از همه باید بگیم که طرز پخت شله زرد آسون اما فوت و فن های خاصی داره که با رعایتش شله زرد شما از یک دسر معمولی تبدیل به یه دسر خیلی خفن با رنگی جذاب، بافتی مناسب و عطر و طعمی منحصر به‌ فرد میشه. در ادامه با ما همراه باشید تا این نکات خیلی مهم بهتون بگیم.

شله زردُ حتما با برنج ایرانی بپزید

برای تهیه شله زرد حتما از برنج مرغوب ایرانی استفاده کنید چون در عطر و طعمش خیلی تاثیر داره برای 1 پیمانه پلوپز برنج حدود 7 پیمانه آب و 2 پیمانه شکر بریزید البته می تونید شکر را تا 2/5 پیمانه هم اضافه کنید. معیار من برای اندازه گیری پیمانه پلوپز بود اما شما می توانید از پیمانه قنادی یا لیوان دسته دار هم استفاده کنید. برنجُ چند بار با آب سرد بشویید و به مدت ۲۴ ساعت خیس کنید. در صورتی که زمان نداشتید حتماً برنج از ۶ ساعت قبل خیس کنید. 

شله زرد

برنجُ روی حرارت متوسط رو به بالا بزارید اجازه بدید نصف آبش کشیده بشه در این مدت اصلا قاشق داخلش نزنید وقتی نصف آب برنج کشیده شد مدام باید هم بزنید تا به غلظت مورد نظر برسه تقریباً باید تمام آبش کشیده شود و کاملاً غلیظ باشد.

برنج نیم دونه یا برنج کامل؟

بهتره که شله زرد با برنج نیم دانه بپزید اما اگه خواستید از برنج کامل به جای نیم دانه استفاده کنید، باید بدونید زمان پخت شله زرد زیاد میشه و برنج ها از وسط نصف میشن و ظاهر خوبی به شله زرد نمیدن پس بهتره به این صورت عمل کنید. برنج رو بعد از شستن با مقداری آب به مدت ۲۴ ساعت خیس کنید بعد آبکش کنید و روی پارچه تمیزی به مدت ۱۲ ساعت در معرض آفتاب پهن کنید تا کاملا خشک بشن بعد برنج رو ما بین پارچه قرار بدید و با ورونه روی پارچه و برنج ها بکوبید تا برنج ها خرد بشن یا اینکه با دست خرد کنید ( فقط خرد بشن نباید پودر بشه) حالا برنج نیم دانه شما آمادست سپس بقیه مراحل رو طی کنید.

b868ef07-0f07-49af-8cbe-b7d9b79ba4be

همیشه قبل از اضافه کردن شکر زعفران را اضافه کنید

در ریختن زعفران صرفه‌جویی نکنید؛ چون اگه به‌ اندازه کافی زعفران نریزید، رنگ شله زرد کم‌ رنگ و طعم و عطرش ضعیف میشه. البته میزان زعفران شله زرد باید به‌ اندازه باشه؛ چون اگه خیلی زیاد هم بریزید ممکن تلخ بشه. به هیچ وجه زعفران رو به صورت مستقیم به شله زرد اضافه نکنید بلکه قبلش اون دم بزارید. اگر میخواین با نحوه دم کردن اصولی زعفران آشنا شید به مقاله چطور یک زعفران دم کشیده خوش رنگ داشته باشیم مراجعه کنید.

31-5

وقتی که برنج غلیظ شد زعفران دم کرده غلیظُ اضافه کنید زعفران را مرحله به مرحله اضافه کنید هم بزنید تا وقتی که به رنگ دلخواهتان برسد. یادتون باشه زعفران تمام رنگش را به یکباره پس نمیده زمان که بگذرد پر رنگ‌تر می‌شود. اگه شکرُ قبل از زعفران بریزید خیلی طول میکشه تا زعفران رنگ باز کنه.

وقتی برنج پخت شکرُ اضافه کنید

 مهم‌ترین مسئله در خصوص شکر، زمان اضافه کردن آن به برنج است، وقتی شکر را به برنج اضافه می‌کنید دیگر برنج نمی پزه بنابراین وقتی از پخت برنج مطمئن شدید شکر رو اضافه کنید. برای چشیدن شکر شله زرد، مقداری از اونُ در ظرفی بریزید اجازه بدید سرد شه سپس مزه کنید، در صورت داغ بودن میزان شیرینی شله زرد دقیق نخواهد بود.

به جای پودر هل از هل با پوست استفاده کنید

برای تهیه شله زرد میتونید از پودر هل یا از هل با پوست استفاده کنید که هل با پوست خیلی بهتره چون پودر هل تیره است و رنگ شله زردُ تغییر میده از طرف دیگه زعفران و پودر هل دشمن هم هستند در واقع پودر هل از خوش رنگ شدن زعفران جلوگیری میکنه بنابراین میتونید هل را به روش‌های زیر به شله زرد اضافه کنید تا از تیره شدن رنگ آن جلوگیری شود.

cardamom-properties-01

پودر هل را در یک دستمال قرار بدید و گره بزنید سپس داخل یک لیوان بزارید و آب جوش رویش بریزید بعد از ۲ ساعت از آب جوش خارج کنید فشار بدید و اجازه دهید که ته نشین بشه وقت اضافه کردن هل فقط آب روی هل‌های ته نشین شده را به شله زرد اضافه کنید. اگر خواستید از هل با پوست استفاده کنید مقدار لازم از هل را بردارید و پوستش را چاک دهید در یک قوری بریزید روی آن آب جوش بریزید مثل چایی دم بگذارید بهتر است از هل سفید که مخصوص شیرینی پزی است استفاده کنید.

اگه برنجُ با گلاب و زعفران خیس میکنی حواست باشه...

 بعضی افراد موقع خیس کردن برنج زعفران و گلاب رو هم به برنج اضافه میکنن تا کاملا طعم و رنگ بگیره. اما چون برنج قراره مدت زیادی روی حرارت بجوشه این عطر با جوشیدن از بین میره! بنابراین اگه این کار رو انجام میدید مقدار کمی از زعفران رو اضافه کنید و مقدار بیشتر رو هنگام پخت اضافه کنید تا عطرش از بین نره.

طرز-تهیه-شله-زرد-خانگی-و-خوشمزه2

اینجوری شله زردت آب نمیندازه

یکی از اشکالاتی که بعد از پخت برای شله زرد به وجود میاد، آب انداختن آن است. از دلایل آب انداختن شله زرد میشه به موارد زیر اشاره کرد:

اضافه کردن آب در اواسط پخت به برنج! به همین دلیل ما بیشترین میزان آب لازم برای شکفتن برنج رو در نظر می گیریم چون برنج ها کیفیت متفاوتی دارن. با این میزان، تا تبخیر شدن آب و رسیدن به غلظت لازم برنج کاملا شکفته میشه و نیازی به اضافه کردن آب در حین پخت نیست.

 خوب نپختن برنج! بعد از اضافه کردن شکر به شله زرد، برنج دیگه نمیپزه و در این صورت بعد از پخت آب میندازه. پس اجازه بدید برنج به خوبی نرم بشه بعد شکر رو اضافه کنید.

b868ef07-0f07-49af-8cbe-b7d9b79ba4be

دم گذاشتن شله زرد در آخر کار باعث میشه که شله زرد شما بعد از پخت آب نندازه. بعد از آماده شدن شله زرد اون روی شعله پخش کن بزارید و دم کنی بگذارید تا بخار آن گرفته بشه حرارت ملایم از آب انداختن شله زرد جلوگیری میکنه حدود 20 دقیقه دم بزارید سپس حرارت را خاموش کنید بگذارید 1 ساعت دم کنی روی قابلمه بماند بعد همان طور که داغ است داخل کاسه بریزید.

اگر دوست دارید آشپزی های ما رو دنبال کنید به صفحه آشپزی شایانیوز سر بزنید.​

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها