|

ویژگی‌های مهریه قابل قبول

مهریه عروس خانوم: دست چپ و پای راست آقای داماد؛ مگه میشه مگه دارییییم؟؟

امروز میخوایم در مورد مهریه هایی صحبت کنیم که با شنیدنش سرتون سووووووووت میکشه و پیش خودتون میگید مگه میشه مگه داریم؟؟؟

لینک کوتاه کپی شد
1

شایانیوز- شاید بشه گفت که ازدواج یکی از بهترین اتفاق های زندگی هر شخصی است حتی کسایی که بعدها از انتخابشون پشیمون میشن هم دوران نامزدی و عقد براشون خیلی شیرین و لذت بخش بوده طوری که وقتی به اون روزا فکر میکنن هنوز هم قند توی دلشون آب میشه حالا بگذریم که الان چشم دیدن همُ ندارن.

اما خب همیشه در روی یه پاشنه نمی چرخه و دوران عقد و نامزدی همیشه هم خیلی شیرین نیست. گاهی اوقات کدورت هایی پیش میاد مخصوصا بین خانواده ها که باعث تلخ شدن کام عروس و داماد در آستانه زندگی مشترک میشه. در مواردی هم اوضاع خیلی بُغرنج میشه طوری که کار به قهر و دعوا یا به قول خودمون گیس گیس کشی میرسه.

با این مقدمه ای که خوندید احتمالا حدس زدید که امروز قراره راجع به چی صحبت کنیم که همیشه سَرش دعواس؟ بلهههه کاملا درست بحث امروزمون داستان جذاب تعیین مهریه است اما نه هر مهریه ای؛ امروز میخوایم در مورد مهریه هایی صحبت کنیم که با شنیدنش سرتون سووووووووت میکشه و پیش خودتون میگید مگه میشه مگه داریم؟؟؟ شدن که نمیشه اما داشتیم تا دلتون بخواد.

3

یه بوم دو هوای خانواده های ایران در تعیین مهریه

قبل از اینکه بریم سر بحث اصلمیون یعنی داستان مهریه های عجیب و غریب یه کم راجع به موضِع خانواده های ایرانی در تعیین مهریه با هم صحبت کنیم که در نوع خودش عجیبِ شاید هم بشه گفت خنده دارِ چون تکلیفشون مسخص نیست. توی ایران تعیین مهریه دقیقا مصداق بارز ضرب المثل یک بام و دو هواس حالا یعنی چی؟ یه خانواده ای که یه دختر و یه پسر دارن و در نظر بگیرید وقتی برای دخترشون خواستگار میاد همه تلاششون میکنن که میزان مهریه رو بالا ببرن حالا همین خانواده وقتی برای پسرشون میرن خواستگاری یه جوری در مذمت مهریه صحبت میکنن که آدم باورش نمیشه اینا همونایی هستن که تا دیروز جفت پاهاشون کرده بودن تو یه کفش که مهریه دختر ما باید هزار و سیصد و خورده ای سکه باشه. حالا فهمیدید چرا گفتم خندار؟؟

sandy-millar-8vaQKYnawHw-unsplash

باورتون میشه چنین مهریه هایی ثبت شده؟

در بیش‌تر موارد مهریه به صورت سکه تعیین میشه اما موارد عجیب و غریب هم زیاد بوده که اگه بشنوید شاخ در میارید؛ مثلا دست چپ و پای راست آقای داماد، چشم جناب داماد، یک کیلو بال مگس، یک تن پوست پیاز و ... دیدید گفتم شاخ درمیارید؟

احتمالا از خودتون میپرسید که مگه میشه دست و پای داماد به عنوان مهریه تعیین بشه؟ اگه عروس مهریه شو بخواد یعنی آقای داماد باید دست و پا رو تقدیم کنه؟ آخه یک کیلو بال مگسُ این داماد بخت برگشته از کجا باید بیاره؟ حالا فرض کن داماد آورد عروس میخواد باهاشون چه کار کنه؟ یادتونه گفتم با شنیدن چنین مهریه هایی سرتون سوت میکشه؟

اگه میخواین جواب سوالات بالارو بدونید ابتدا باید ویژگی‌های مهریه قابل قبول را بررسی کنیم. پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا ببینیم که مهریه در چه صورتی معتبر و قابل قبول است.

ThinkstockPhotos-610858956-727x485-1280x720

ویژگی های مهریه قابل قبول

۱- طبق ماده ۱۰۷۸ قانون مدنی مهریه باید دارای ارزش اقتصادی باشه یعنی یا پول باشه یا اینکه با پول قابل سنجش باشه.

۲- مهریه باید قابلیت تملک داشته باشه یعنی اول مرد باید خودش مالکش باشه سپس مالکیتشُ بده به خانم. مثل آپارتمانی که به نام مردِ.

۳- مهریه باید معلوم باشه یعنی از لحاظ تعداد، جنس و اوصاف مشخص باشه. مثل سکه بهار آزادی که امروز از رایج‌ترین مهریه‌ها است. چیزی که هم تعدادش هم جنسش هم وصفش (تمام بهار آزادی) مشخص و معلومِ.

۴- مهریه باید معین باشه یعنی مردد میان چند چیز نباشه. اگر مردی بگه من از میان چند قطعه زمین یکی را به عنوان مهریه همسرم قرار میدم باید مشخصات و محل وقوع اون بگه تا زن بدونه که کدام یک از زمین‌ها مهریه وی است.

۵- مهریه باید مشروع و قانونی باشه در واقع از نظر شرع و قانون باید قابل انتقال و معامله باشد؛ بنابراین نمیشه مشروبات الکلی رو به عنوان مهریه تعیین کرد.

۶- شوهر باید قادر به تسلیم مهریه باشه وگرنه مهریه درست نخواهد بود. 

1398-11-2-a5574c25-9c62-429a-8b13-9d8292ea6750

حال که با ویژگی‌های مهریه معتبر آشنا شدیم، بریم سراغ بحث اصلیمون؛ میشه عضوی از اعضای بدن زوج، بال مگس یا پوست پیاز و مواردی از این قبیل رو به عنوان مهریه تعیین کرد؟

یکی از دلایلی که قرار دادن مهریه‌هایی مانند اعضای بدن زوج، یک کیلو بال مگس و مواردی از این قبیل دارای اثر حقوقی نیست و قابل مطالبه نمی‌باشد، این است که به لحاظ عرفی دارای ارزش اقتصادی نیستند. در واقع خرید و فروش اون ها در عرف جامعه معمول نیست و کسی هم حاضر نیست بابت دریافتشون پول پرداخت کنه؛ بنابراین حتی اگه بپذیریم که اعضای بدن انسان مالیت دارند، قابلیت داد و ستد ندارند.

علاوه بر این مهریه باید دارای نفع عقلانی و شرعی باشد. از این‌رو قرار دادن مهریه‌هایی از این قبیل از آنجا که دارای منفعت عقلانی و شرعی نیستند، صحیح نیست. 

اگر چنین مهریه هایی تعیین شد ازدواج باطل میشه؟

اگه مهریه مجهول بود یا مالیت نداشت، طبق ماده ۱۱۰۰ قانون مدنی ازدواجتون باطل نمیشه؛ بلکه فقط مهریه باطل میشه که زن در این صورت مستحق مهرالمثل خواهد بود. (میزان مهرالمثل با توجه به عرف و رسوم جامعه و با در نظر گرفتن ویژگی‌های زن مانند سن، زیبایی، تحصیلات، وضعیت خانوادگی و اجتماعی او تعیین میشه. به عبارت دیگر نگاه می‌کنند که در جامعه زنی با این ویژگی‌ها به‌طور معمول چه مهریه‌ای دریافت می‌کند.)

اگه دوست دارید اطلاعات حقوقیتون بالا بره صفحه قانون ما رو دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها