|

منابع غنی از کلسیم

هفت خوراکی سرشار از کلسیم؛ همیشه لازم نیست لبنیات بخورید

Top 7 Calcium-Rich Foods

کلسیم فراوانترین ماده معدنی در بدن است و برای سلامتی نیز مهم است اما لبنیات تنها منبع آن نیست. اینجا برخی از منابع غیر لبنی را معرفی میکنیم

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- شاید برایتان جالب باشد که بدانید کلسیم فراوان ترین ماده معدنی در بدن است و برای سلامتی نیز بسیار مهم می باشد، در واقع همان طور که می دانید بیشتر استخوان ها و دندان های شما از کلسیم تشکیل شده است به علاوه در سلامت قلب، عملکرد ماهیچه ها و سیگنال دهی عصبی نیز نقش موثری دارد.

تحقیقات و آزمایشات صورت گرفته نشان داده اند که اکثر بزرگسالان باید حدود 1000 میلی گرم کلسیم در روز مصرف نمایند. اگر چه محصولات لبنی سرشار از کلسیم است اما تنها منبع این ماده معدنی لبنیات نمی باشد بلکه بسیاری از خوارکی ها و مواد غذایی غیر لبنی هستند که غنی از کلسیم می باشند. در ادامه ما چند نمونه از انواغ مواد خوراکی غنی از کلسیم را با شما به اشتراک می گذاریم.

هفت ماده ی غذایی غنی از کلسیم:

1.انجیر

انجیر یکی از منابع غنی کلسیم می باشد، به ویژه انجیر خشک که سرشار از آنتی اکسیدان و فیبر می باشد به علاوه نسبت به سایر میوه های خشک نیز از کلسیم بیشتری برخوردار است. از طرفی دیگر انجیر دارای مقادیر قابل ملاحظه ی پتاسیم و ویتامین K می باشد که برای سلامت استخوان ها ضروری هستند.

انجیر سرشار از کلسیم

2. .سبزیجات

سبزیجات به طور کلی به ویژه آن هایی که دارای برگ سبز می باشند، فوق العاده سالم و سرشار از کلسیم هستند برخی از انواع این سبزیجات عبارتند از کلم، اسفناج و کلم پیچ. البته باید در نظر داشته باشید که برخی از انواع سبزیجات حاوی اگزالات نیز می باشند که جذب کلسیم را دشوار می کند به این ترتیب نمی توان آن ها را در دسته سبزیجات غنی از کلسیم قرار دارد چرا که بدن نمی تواند مقدارِ کافی ای از آن را جذب کند.

3.ریواس

ریواس سرشار از فیبر، ویتامین K، کلسیم و مقادیر نسبتا کمترِ سایر ویتامین ها و مواد معدنی می باشد. همچنین ریواس حاوی فیبری به نام پری بیوتیک است که می تواند رشد باکتری های سالم را در روده تقویت کند.

ریواس سرشار از کلسیم

4.لوبیا و عدس

لوبیا و عدس سرشار از فیبر، پروتئین و ریز مغذی هایی مانند آهن، روی، فولات، منیزیم و پتاسیم می باشند. برخی از انواع آن نیز حاوی مقادیر قابل توجهی از کلسیم هستند. از طرف دیگر جالب است بدانید که لوبیا با بسیاری از مزایای سلامتیِ مرتبط با رژیم های غذایی گیاهی مرتبط است.

5. بادام

در بین تمام مغز ها و آجیل ها، بادام حاوی سطح بیشتری از کلسیم است که فقط 28 گرم آن می تواند 6 درصد از ارزش روزانه ی کلسیم را تامین کند. از طرفی دیگر این مغز خوش طعم سرشار از چربی های سالم، پروتئین و منیزیم می باشد. به علاوه خوردن آجیل ها از جمله بادام می تواند به کاهش فشار خون، چربی بدن و چندین عامل خطر که منجر به برخی از انواع بیماری ها می شوند، کمک نماید.

بادام سرشار از کلسیم

6.دانه ها

دانه ها منابع کوچک اما غنی ای از مواد معدنی و مغذی هستند که بدن به آن ها احتیاج دارد، بسیاری از این دانه ها سرشار از کلسیم نیز می باشند از جمله، کنجد و دانه چیا. دانه ها همچنین پروتئین و چربی های سالم را برای بدن تامین می کنند؛ به عنوان مثال دانه های چیا سرشار از اسیدهای چرب امگا3 هستند.

7.شیر

شاید بتوانیم بگوییم که شیر شناخته شده ترین منبع غذایی کلسیم به حساب می آید شاید برای آنکه علاوه بر غنی بودن بسیار هم در دسترس است. نکته ی مهم دیگر در رابطه با کلسیم موجود در شیر این است که به راحتی نیز جذب می شود. این نوشیدنی مقوی همچنین سرشار از پروتئین، ویتامین A و ویتامین D می باشد.

شیر سرشار از کلسیم

خلاصه:

به گزارش شایانیوز، کلسیم یک ماده ی معدنی مهم است که نقش کلیدی ای در سلامتی انسان دارد، در حالیکه ما صرفا محصولات لبنی را به عنوان منابع کلسیم می شناسیم، منابع غیر لبنی بسیار خوبی هم از کلسیم وجود دارد. شما می توانید به راحتی با اضافه کردن چند مورد از مواد خوراکی ذکر شده در بالا کلسیم مورد نظر بدن خود را تامین کنید.

برای زندگی ای بهتر، صفحه زندگی سالم ما را دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها