|

قبل از خرید جهیزیه این مطلب بخون

تهیه جهیزیه به عهده کیست؛ جناب ماه داماد یا خانواده عروس خانوم؟

جهیزیه

در حال حاضر در جامعه ما رسمِ که جهیزیه رو خانواده دختر تهیه می‌کنند البته بعضا خانواده داماد هم قبول زحمت می کنند و مشارکت می نمایند.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- قدیما رسم بود خانواده هایی که دختر دار میشدن از همون لحظه تولد به فکر تهیه جهیزیه می افتادن و خُرد خُرد در حد وُسعشون خرید میکردن طوری که موقع ازدواج وسایل عروس خانوم که اغلب شامل چند دست رخت خواب، چنتا تیکه چینی گل سرخی، یخچال، گاز، فرش و مواردی از این قبیل بود حاضر و آماده گوشه انباری جا خوش کرده بودن.

اما بعدها خیلی از خونواده تغییر رویه دادن و با این استدلال که قدیمی میشه و از مد می افته خرید جهیزیه رو به زمان ازدواج موکول کردن به این صورت که معمولا تو فاصله بین عقد تا عروسی که اغلب یک سالی طول میکشید خونواده عروس خانوم یه کفش آهنی می پوشیدن و از این مغازه به اون مغازه دنبال یه جهیزیه در خور توجه میرفتن. حالا بماند که بعضا پدر و مادر عروس قصه ما زیر بار قرض های سنگین له میشدن اما خم به ابرو نمی آوردن.

اما این روزا که قیمت اجناس سر به فلک کشیده قضیه کمی فرق کرده و خانواده آقای داماد هم در تهیه جهیزیه مشارکت می کنند البته که هنوز هم بخش اعظمش به عهده خانواده عروسِ اما اغلب ماه داماد هم قبول زحمت می فرمایند و چنتا جنس بزرگ تهیه می کنند. حالا بماند که گاهی اوقات کلی منت هم سر عروس بیچاره میزارن که جهیزیه رو باید پدر و مادرت بِدن.

هزینه-جهیزیه

اما به راستی تهیه جهیزیه به عهده کیه؛ عروس یا داماد؟؟ اگه دوست دارید جواب این سوال بدونید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید مطمئنم بعد از خوندن این مطلب حسابی متعجب خواهید شد.

 همون طور که میدونید در حال حاضر در جامعه ما رسمِ که جهیزیه رو خانواده دختر تهیه می‌کنند اما برخلاف تصور عموم از نظر قانون تهیه جهیزیه بر عهده زن نیست و مرد باید جهیزیه رو تهیه کنه در ادامه این مطلب با ما همرا باشید تا با ادله قانونی براتون ثابت کنیم که تهیه جهیزیه با داماد است.

به موجب ماده ۱۱۰۶ قانون مدنی در عقد دائم نفقه زن به عهده شوهر است. این مزیتی است که قانونگذار برای زن قائل شده و به موجب آن زن میتونه از شوهر مطالبه نفقه کند و در صورت لزوم از طریق حقوقی و کیفری او را برای پرداخت نفقه تحت تعقیب قرار دهد. البته زن در صورتی استحقاق نفقه را خواهد داشت که از مرد تمکین کند و به تعبیر دیگر وظایف زناشویی خود را انجام دهد.

جهیزیه (2)

حالا این تمکین چی هست؟؟

اگه بخوام خیلی ساده بگم تمکین یعنی زن در حدود قانون و عرف از شوهر اطاعت نماید و ریاست شوهر را در خانواده بپذیرد. مطابق ماده 1105 قانون مدنی ریاست بر خانواده از حقوق مرد است و زن باید تکالیف قانونی مرتبط با این حق مرد را ایفا کند؛ پس زن باید از نظر شوهر پیروی کند. حال که به طور کلی با معنا و مفهوم تمکین آشنا شدید لازمِ بدونید که تمکین دو مفهوم عام و خاص داره که در ادامه با این دو مفهوم هم آشنا میشید. 

تمکین عام و خاص

تمکین به معنای خاص یعنی زن رابطه جنسی با شوهر را به طور متعارف بپذیره و جز در مواردی که مانع موجهی داشته باشه از برقراری رابطه جنسی با او سر باز نزند و تمکین به معنای عام آن است که زن وظایف خود را نسبت به شوهر انجام دهد و از او در حدود قانون و عرف اطاعت کرده و ریاست شوهر را در خانواده بپذیرد. در مورد تمکین باید عرف جامعه رو هم در نظر گرفت به عنوان مثال در خیلی از خانواده های ایرانی رابطه جنسی در دوران عقد پذیرفته نیست پس در این حالت عرف جامعه در نظر گرفته می شود.

1633032533نفقه زن در دوران عده طلاق2

نفقه شامل چه چیزهایی میشه؟

به موجب ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی نفقه شامل همه نیاز‌های متعارف و متناسب با وضعیت زنِ که شامل مسکن، لباس، غـذا، اثاث منزل، هزینه‌های درمانی و بهداشتی و نیز خادم در صورت عادت یا احتیاج زن می باشد. بعضیا به اشتباه تصور میکنن که نفقه فقط شامل خرجی میشه اما همون طور که گفتیم نفقه شامل همه نیازهای متعارف زن میشه از تهیه مسکن و لوازم منزل گرفته تا هزینه های درمانی و بهداشتی.

همان طور که ملاحظه نمودید جهیزیه که همان لوازم خانگی است از اجزاء نفقه می باشد. پس از نظر فقهی و قانونی تردیدی وجود ندارد که تأمین کلیه وسایل زندگی بر عهده شوهر است و از ابتدای تشکیل خانواده شوهر بایستی وسایل مورد نیاز زندگی را تأمین نماید؛ لذا جهیزیه اهدایی از جانب خانواده دختر صرفا نشانه محبت است و پیشکشی از سوی خانواده زن و از سر علاقه و احترام به فرزند بوده و نیز کمکی به زوج جوان در آستانه شروع زندگی‌شان است و قانونا هیچ وظیفه‌ای در این خصوص ندارند.

اگه دوست دارید اطلاعات حقوقیتون بالا بره صفحه قانون ما رو دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها