|

آش رشته نذری

طرز تهیه آش رشته نذری برای 50 نفر؛ اگه اندازه ها رو نمیدونی بیا تا بهت بگم

آش رشته نذری

برای درست کردن آش رشته به لوبیا چیتی، نخود، عدس، ماش، سبزی، پیاز، سیر، نعناع خشک، رشته، آرد، کشک و یک سری ادویه احتیاج دارید.

لینک کوتاه کپی شد
4

شایانیوز- آش رشته یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین آش های ایرانیه که همیشه پای ثابت مراسم های شادی و عزا بوده. این روزها هم که در آستانه شب های قدر هستیم خیلیا در تکاپوی درست کردن غذای نذری هستن حالا چی بهتر از یه آش خوشمزه. اگه میخواین آش نذری درست کنید اما نمیدونید که موادش چقدر باید باشه و کلا فوت و فن های درست کردن آش تو حجم بالا رو نمی دونید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

برای درست کردن آش رشته به لوبیا چیتی، نخود، عدس، ماش، سبزی، پیاز، سیر، نعناع خشک، رشته، آرد، کشک و یک سری ادویه احتیاج دارید که میزان دقیق هر کدوم در ادامه بهتون میگیم.

مواد اولیه لازم برای تهیه آش رشته برای 50 نفر

لوبیا چیتی 1 کیلو

نخود 500 گرم

عدس 1/5 کیلو

ماش 500 گرم

سبزی آش پاک نکرده 5 کیلو

پیاز داغ 1 کیلو

سیر داغ 1 کیلو

نعناع داغ 500 گرم

رشته آش 3/5 تا 4 کیلو

آرد 250 گرم

زردچوبه 3 قاشق غذاخوری پر

فلفل سیاه 2 قاشق غذاخوری

فلفل قرمز 1 قاشق غذاخوری

تخم گشنیز پودر شده 1 قاشق غذاخوری

نمک به میزان لازم

کشک به میزان لازم

روغن مایع به میزان لازم

ed9b3366-43ff-438c-9e35-b50409af669d

طر تهیه آش رشته

1- برای درست کردن یه آش رشته خوشمزه و لعاب دار باید حبوباتُ از قبل خیس کنید بنابراین نخود و لوبیا رو از ۲۴ ساعت قبل با آب سرد بشویید و اجازه بدید خیس بخوره در این فاصله چند بار آبش عوض کنید عدس و ماش رو هم از ۳ ساعت قبل با هم خیس کنید.

2- قابلمه رو تا نیمه با آب پر کنید بعد آبی که حبوبات باهاش خیس کردید و خالی کنید. حالا نخود و لوبیا رو داخل آب بریزید تو این مرحله مقداری نمک به آب اضافه کنید موقع اضافه کردن نمک حواستون به شوری کشک و رشته هم باشه. منتظر بمونید تا حبوبات حدودا 70 درصد بپزن. بعد عدس و ماش رو هم اضافه کنید اجازه بدید حدود 90 درصد بپزن. بعضیا موقع پخت حبوبات به آب کمی روغن اضافه میکنن روغن باعث میشه که حبوبات خیلی دیر پز بشن.

92f56360d7f00dc8d0611d37de763d4dzpWgLmR1nar3272i0

3- در مرحله بعد سبزی رو اضافه کنید، اما قبل از اضافه کردن سبزی باز کمی نمک به آش اضافه کنید اضافه کردن نمک در این مرحله باعث میشه رنگ سبزی به آش پس نده. پس از افزودن سبزی، درب قابلمه را کامل نبندید تا آش شما بد رنگ نشه. سبزی آش یکی از مهم‌ترین موادی است که در پخت انواع آش مورد استفاده قرار می‌گیره.

هر چند بسیاری از افراد تصور می‌کنن که حبوبات اصلی‌ترین ماده به کار رفته در آشِ، اما حقیقت اینِ که عطر و طعم آش عمدتا از طریق سبزیجات استفاده شده در آن تامین میشه؛ بنابراین هر چه سبزی آش شما تازه‌تر و خوش عطرتر باشد غذای شما هم خوشمزه‌تر خواهد بود سبزی آش رشته شامل تره، گشنیز، جعفری و برگ اسفناج به میزان مساوی است.

Ashe-Reshte-recipe-9

اگر سبزی آش به اندازه و نسبت درست، استفاده نشه مزه غذا تغییر میکنه و به همین دلیل که بعضی از آش ها خوشمزه ترن و بعضی زیاد چنگی به دل نمی زنن. بنابراین آگاهی از نوع سبزی مورد استفاده در آش رشته و میزان استفاده از هر کدوم، میتونه به شما کمک کنه تا آش رشته خوشمزه ای بپزید.

4- همون طور که میدونید مخلفات آش رشته خیلی توی خوشمزه تر شدنش تاثیر داره. این مخلفات شامل پیاز داغ، سیر داغ و نعناع داغ است. در مقاله بهترین روش درست کردن پیاز داغ مفصل در خصوص درست کردن و نگهداری پیاز داغ توضیح دادیم در صورت تمایل به مقاله مذکور مراجعه کنید

k_Photo_Recipes_2019-09-recipe-best-way-to-caramelize-onions_The_Best_Way_to_Caramelize_Onions_073-basically-stovetop-1

5- برای درست کردن سیر داغ سیرها رو با آب فراوان بشویید سپس برای جدا کردن پوستش قسمت سفت انتهای اون برش بزنید و پوستش رو جدا کنید. سیرها رو روی یک پارچه پهن کنید تا خشک بشن در نهایت برای اینکه سیرهای شما جلوه زیباتری بگیرن و به اصطلاح مجلسی بشن، میتونید  اونا رو با رنده درشت خرد کنید و یا برای خرد کردن از غذاساز کمک بگیرید.

یک ماهیتابه نسبتاً گودُ روی حرارت متوسط قرار بدید مقداری روغن داخلش بریزید و اجازه بدید کاملاً داغ بشه. سپس سیرها رو داخل روغن بریزید توجه  داشته باشید که روغن باید در حدی باشه که به طور کامل سطح روی سیرها رو پوشش بده. میتونید مقداری نمک و زردچوبه هم اضافه کنید تا عطر و طعم بهتری بگیره. ابتدا حرارت رو زیاد کنید تا روغن کاملاً داغ بشه سپس حرارت کمتر کنید سیرها را به طور مرتب هم بزنید تا کاملاً طلایی رنگ بشن.

ww-min

6- حالا نوبت درست کردن نعناع داغِ که خیلی توی خوشمزه تر شدن آش رشته موثر اما خیلیا درست کردنشُ بلد نیستن اگه شما هم جزء این دسته از افراد هستید مقاله بهترین روش درست کردن نعناع داغ از دست ندید. تو این مقاله نکات مهم تهیه نعناع داغ و خشک کردن نعناع رو توضیح دادیم.

7- حالا باید به آشمون طعم و مزه بدیم برای این منظور یه ماهی تابه بردارید مقداری روغن توش بریزید بعد نیمی از نعناع داغ، نیمی از پیاز داغ، نیمی از سیر داغ، زردچوبه + فلفل قرمز + فلفل سیاه + پودر گشنیز + آرد را بهش اضافه کنید حدود ۲ دقیقه تفت بدید تا بوی خامی آرد و زردچوبه گرفته بشه. بعد از اینکه سبزی رو اضافه کردید منتظر بمونید تا آش دوباره جوش بیاد بعد این مواد بهش اضافه کنید اجازه بدید به مدت ۲۰ دقیقه با در باز بجوشه تا آش لعاب بندازه بعد رشته آش را از وسط نصف کنید و به مواد اضافه کنید وقتی رشته را اضافه کردید به آرامی تمام مواد را هم بزنید تا رشته‌ها به هم نچسبند. 

2116015

8- قاعدتا بعد از پختن رشته‌ها، باید کشک اضافه کنید و بعد از حدود ۱۰ دقیقه گاز خاموش کنید. اما پیشنهاد ما اینِ که برای آش نذری از کشک فقط برای تزئین استفاده کنید چون ممکنِ بعضیا طعم کشک دوست نداشته باشن. در نهایت آش داخل کاسه ها بکشید منتظر بمونید کمی خودش بگیره بعد با پیاز داغ + نعناع داغ + سیر داغ + کشک تزئین کنید.

اگر دوست دارید آشپزی های ما رو دنبال کنید به صفحه آشپزی شایانیوز سر بزنید.

ash-reshteh-72

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها