|

کینوا و سلامتی

هفت مزیت سلامتی کینوا؛ خواصی که حتا فکرش را هم نمی کنید

7Evidence-Based Health Benefits of Quinoa

کینوا یک دانه ی فوق العاده سالم و مغذی است، اول خواص آن را بشناسید و بعد با اطمینان آن را به رژیم غذاییتان اضافه کنید؛ پشیمان نخواهید شد.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- کینوا یک دانه ی فوق العاده سالم، مغذی و البته محبوب است که از چند دهه ی گذشته رجوع مردم به آن به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است. یکی از بزرگ ترین ویژگی های این دانه این است که نه تنها طعم خوبی دارد بلکه به راحتی می توان آن را به رژیم غذیی خود اضافه کرد، همچنین تهیه ی آن نیز کار دشواری نمی باشد. در ادامه چند نمونه از فواید سلامتی این دانه ی خارق العاده را به شما معرفی می کنیم.

هفت مزیت سلامتی کینوا:

1.بسیار مغذی

جالب است بدانید که کینوا انواع مختلفی دارد از جمله قرمز، سیاه و سفید، اما همگی آن ها فوق العاده مغذی هستند در حقیقت تنها 185 گرم کینوا پخته شده حاوی مواد مغذی ذکر شده در زیر می باشد:

  • کالری: 222
  • پروتئین: 8 گرم
  • چربی: 3.55 گرم
  • کربوهیدرات: 39 گرم
  • فیبر: 5 گرم
  • فولات: 19 درصد از ارزش روزانه
  • ویتامین B6: 13 درصد از ارزش روزانه
  • ویتامین E: 8 درصد از ارزش روزانه
  • مس: 39 درصد از ارزش روزانه
  • آهن: 15 درصد از ارزش روزانه
  • زینک: 18 درصد از ارزش روزانه
  • منگنز: 51 درصد از ارزش روزانه
  • منیزیم: 28 درصد از ارزش روزانه
  • پتاسیم: 7 درصد از ارزش روزانه
  • فسفر: 22 درصد از ارزش روزانه

خواص بی نظیر کینوا

2.حاوی ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدانی و ضد التهابی

خواص و اثرات سلامتی مواد غذایی چون کینوا، دانه چیا و دانه کتان بسیار فراتر از ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن ها می باشد. به عنوان مثال کینوا حاوی چندین ترکیب گیاهی است که می تواند به روش های مختلف برای سلامتی مفید باشد. برای مثال کوئرستین و کامفرول، دو فلونوئیدِ اصلی موجود در کینوا هستند که دارای خواص ضد التهابی می باشند و به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می کنند، به این معنی که به محافظت از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد کمک می کنند. به طور کلی بالا بردن سطح مصرف غذاهای غنی از فلاونوئید مانند کینوا می تواند به ارتقای سلامت کلی و محافظت در برابر بیماری های خاص و مرگ و میر کلی کمک کند.

3.محتوای فیبر بالا

کینوا نسبت به بسیاری دیگر از غلات، محتوای فیبر بالاتری دارد و همان طور که می دانید افزودن غذاهای غنی از فیبر به رژیم غذایی مانند کینوا می تواند با ترویج حرکات منظم روده و تامین باکتری های مفید در روده به سلامت دستگاه گوارش شما کمک کند. از طرفی دیگر پیروی از رژیم غذایی که محتوای بالایی از فیبر دارد می تواند به کنترل وزن سالم شما نیز کمک نماید، چراکه به افزایش احساس سیری کمک می کند.

4.بدون گلوتن

بدن برخی از افراد نمی تواند دریافت گلوتن را تحمل کند مانند افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند و این افراد مشخصا باید از غذاهای حاوی گلوتن اجتناب کنند. افرادی که از رژیم غذایی بدون گلوتن پیروی می کنند باید جایگزین های بدون گلوتن را برای غلات حاوی گلوتن مانند گندم، جو و چاودار انتخاب کنند؛ خوشبختانه کینوا به طور طبیعی بدون گلوتن است و یک انتخاب مغذی برای افرادی است که می خواهند یا نیاز دارند تا گلوتن را از رژیم غذایی خود حذف کنند.

خواص بی نظیر کینوا

5.غنی از پروتئین

کینوا یک منبع بسیار خوب از پروتئین می باشد و غالبا به عنوان یک پروتئین کامل شناخته می شود به این دلیل که این دانه ی بسیار مفید حاوی 9 آمینو اسید ضروری ایست که بدن ما نمی تواند به تنهایی آن ها را بسازد. این امر به ویژه برای کسانی که از رژیم های غذایی گیاهی پیروی می کنند بسیار حائز اهمیت است.

6.سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مهم

بسیاری از مردم هرگز مقدار کافی از مواد مغذی مهم را از طریق رژیم غذایی خود دریافت نمی کنند مانند پتاسیم، آهن  و فولات. کینوا سرشار از فیبر و چند ماده ی معدنی مهم است که بدن ما به آن ها نیاز دارد اما بسیاری از افراد نمی توانند نیاز خود را از طریق رژیم غذایی خود برطرف کنند. خوردن منظم کینوا می تواند به شما کمک کند نیازهای خود را به منیزیم، پتاسیم، آهن، فیبر و فولات، برآورده کنید.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که کینوا از محتوای نسبتا بالای اگزالات برخوردار است بنابراین اگر به سنگ کلیه ی عود شوند مبتلا هستید باید در مصرف این دانه دقت کنید.

7.موثر بر سلامت متابولیک

مصرف کینوا و افزودن آن به رژیم غذایی می تواند به روش های مختلفی برای سلامت متابولیک تاثیر گذار باشد برای مثال مطالعات صورت گرفته نشان می دهند که خوردن کینوا می تواند به تنظیم قند خون، وزن بدن و سطح تری گلیسیرید بدن کمک کند.

خواص بی نظیر کینوا

خلاصه:

کینوا سرشار از فیبر، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و پروتئین می باشد به همین ترتیب افزودن آن به رژیم غذایی یک انتخاب بسیار هوشمندانه است تنها افرادی که باید مراقب میزان مصرفی کینوا باشند آن هایی هستند که به بیماری سنگ کلیه عود شوند مبتلا می باشند در غیر این صورت کینوا یک کربوهیدرات عالی برای گنجاندن در رژیم غذایی می باشد.

برای زندگی ای بهتر، صفحه زندگی سالم ما را دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها