|

یه کیک خوشمزه و جذاب با طعمی متفاوت

طرز تهیه کیک هل و گلاب؛ با این خوشمزهِ جذاب خونتو پر از بوی هل و گلاب کن

کیک هل و گلاب

کیک هل و گلاب از اون کیک های لطیف و خوشمزس که اگه یه بار درستش کنید مطمئنا عاشقش میشید پس همین حالا دست به کار شید.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- تا حالا کلی کیک خوشمزه و جذاب مثل کیک شکلاتی، کیک دارچینی، کیک توت فرنگی و ... بهتون آموزش دادیم. برای امروز هم طرز تهیه یه کیک ساده و خوشمزه به اسم کیک هل و گلاب در نظر گرفتیم که میتونید هم به صورت ساده سروِش کنید هم با سس. مطمئنم اگه یک بار این کیک جذاب امتحان کنید عاشق طعم و بافت لطیفش میشید.

درست کردن کیک برعکس شیرینی اصلا کار سختی نیست اما مثل هر کار دیگه ای یه سری نکات و فوت و فن هایی داره که اگه رعایت کنید در نهایت کیک بسیار خوشمزه و باکیفیتی خواهید داشت پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با دونستن این نکات به نتیجه مطلوب برسید.

مواد اولیه لازم برای تهیه کیک هل و گلاب

آرد 3 پیمانه

شکر 1/5 پیمانه

تخم مرغ 6 عدد

روغن مایع 1 پیمانه

ماست 1 پیمانه

گلاب 1/4 پیمانه

وانیل 1/2 قاشق چایخوری

هل 1 قاشق چایخوری

بیکینگ پودر 2 قاشق چایخوری

زعفران 1 قاشق غذاخوری

نمک 1 پنس (یک پنس مقداری است که بین انگشتان شست و اشاره جای می گیرد)

DSC_4907-1

مواد اولیه لازم برای تهیه سس کیک هل و گلاب

خامه صبحانه نصف بسته

پودر قند 2 قاشق غذاخوری

نشاسته گل 1 قاشق غذاخوری

گلاب 3 قاشق غذاخوری

آب سرد 1/2 پیمانه

طرز تهیه کیک هل و گلاب

1- اولین قدم برای درست کردن هر کیکی اینِ که مواد اولیه رو به دمای محیط برسونید؛ بنابراین سعی کنید حداقل نیم ساعت قبل از شروع، همه مواد ُ از یخچال خارج کنید و اجازه بدید به دمای محیط برسن.

2- زرده و سفیده تخم مرغُ از هم جدا کنید. ابتدا سفیده + 5 قاشق غذاخوری شکر با همزن برقی بزنید به اندازه‌ای بزنید که وقتی ظرفُ بر می‌گردونید از ظرف جدا نشه یکی از نشانه‌های خوب فرم گرفتن سفیده اینِ که رد پره‌های همزنُ توش ببینید. حواستون باشه موقع فرم دادن سفیده ظرف حاوی سفیده و پره‌های همزن باید کاملاً تمیز، خشک و عاری از هرگونه چربی باشه، اگه غیر از این باشه سفیده فرم نمی‌گیره.

sad-egg-happy-egg

3- در مرحله بعد زرده تخم مرغ + وانیل + بقیه شکرُ با همزن بزنید این موادُ باید به اندازه‌ای هم بزنید که رنگش کرم متمایل به سفید و کشدار بشه. سپس پودر هل + گلاب + زعفران + ماست + روغن به ترتیب اضافه کنید و مواد در حد مخلوط شدن هم بزنید.

4- سفیده رو از یخچال دربیارید اجازه بدید چند دقیقه بمونه تا با بقیه مواد هم دما شه. فر رو هم روی دمای 180 درجه قرار بدید تا گرم شه.

5- آردُ ۳ بار الک کنید به همراه سفیده کم کم به زرده اضافه کنید مقداری از سفیده رو به زرده اضافه کنید با لیسک به حالت دورانی هم بزنید بعد مقداری از آردُ اضافه کنید و باز به حالت دورانی هم بزنید به همین ترتیب ادامه بدید در این میان نمک و بیکینگ پودرُ هم اضافه کنید. حتماً باید به صورت دورانی و از یک جهت هم بزنید کار هم زدنُ آرام انجام بدید، اگه خیلی تند هم بزنید پف کیک می‌خوابه موقع هم زدن حواستون باشه همه مواد با هم مخلوط شده باشن و گوله‌های آرد توی مواد باقی نمونه.

Low-Carb-Flour

6- به گزارش شایانیوز کف قالب مورد نظر کاغذ روغنی بندازید یا با روغن جامد چرب کنید اگه با روغن مایع چرب کنید می‌سوزه. (اگه خواستید دیواره‌ها رو هم با روغن چرب کنید، حتماً بعد از روغن زدن، دیواره‌ها رو آردپاشی کنید تا مانع پف کردن کیک نشه.) در انتخاب قالب دقت کنید اگر قالب نسبت به مواد کوچیک یا بزرگ باشه نتیجه مطلوبی نمی‌گیرید همیشه باید قالبی رو انتخاب کنید که وقتی مواد کیکُ توش ریختید ۱/۳ از حجم قالبتون خالی بمونه البته همه این موارد نیاز به تجربه داره شاید بار اول متوجه نشید که چه قالبی مناسبِ.

7- مواد داخل قالب بریزید با لیسک، خوب پخشش کنید. در نهایت چند بار قالبُ آرام به زمین بکوبید تا هواگیری بشه. (همیشه موادُ از وسط قالب داخلش بریزید و به صورت یکنواخت در کل قالب پهن کنید.)

9000-3-large

8- قالبُ به مدت 45 دقیقه در طبقه وسط فر با دمای 180 درجه سانتی گراد قرار بدید. معمولاً درجه حرارت و مدت زمان پخت در فر‌های مختلف متفاوتِ به عنوان مثال اگه تو دستور گفته شده دمای 180 درجه به مدت 45 دقیقه ممکنِ در فر شما با این دما و مدت نتیجه مطلوب حاصل نشه البته نگران این موضوع نباشید با چند بار استفاده از فر متوجه میشید که چه دما و مدت زمانی برای پخت کیک‌ها در فر شما مناسبِ.

9- تا 20 دقیقه اول به هیچ عنوان در فرُ باز نکنید، چون پف کیک می‌خوابه بعدش برای اینکه متوجه شید کیک پخته یا نه سیخ چوبی رو داخلش بزنید اگه از مواد کیک چیزی بهش نچسبید یعنی کیک شما پخته. برای امتحان اینکه کیک پخته یا نه، سیخُ از وسط کیک فرو کنید؛ چون دیواره ها زودتر می‌پزه. وقتی کیک پخت قالبُ فوری از فر خارج نکنید، چون وقتی یه دفعه از گرمای زیاد خارج شه به کیک شوک وارد میشه و پفش می‌خوابه پس ابتدا فرُ خاموش کنید بعد درِشُ باز کنید اجازه بدید چند دقیقه داخل فر خاموش بمونه بعد از فر خارج کنید.

ابل

10- بعد از اینکه کیکُ از فر خارج کردید کمی بهش زمان بدید تا از حرارت بیفته بعد به آرامی دور قالبُ با کاردک یا چاقو در بیارید سپس روی یک توری برگردونید. توری، پنجره‌ای است که برای برگرداندن کیک به جای سینی استفاده میشه و می‌تونید اون از لوازم قنادی‌ها تهیه کنید. اجازه بدید کیک 1 ساعت روی توری بمونه تا کاملا خنک بشه.

11- برای تهیه سس نشاسته رو با 1/2 پیمانه آب سرد مخلوط کنید روی حرارت ملایم بزارید مدام هم بزنید چند دقیقه بعد پودر قند الک شده رو بهش اضافه کنید. خامه + گلاب هم اضافه کنید مدام هم بزنید تا به غلظت فرنی برسه. وقتی کیکتون سرد شد این سس جذاب بریزید روش.

اگه می خوایید لذت یه کیک خونگی رو بچشید صفحه آشپزی ما رو دنبال کنید.

کیک هل و گلاب

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها