|

کدبانو جون از الان به فکر ناهار و شام یکشنبه باش؛ پیشنهادم شش انداز و کله جوشِ

منوی پیشنهادی ما برای یکشنبه شش انداز و کله جوشِ اگه دوست دارید طرز تهیه این غذاهای جذاب یاد بگیرید با ما همراه باشید.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- اگه هر روز با این دغدغه از خواب بیدار میشید که ناهار و شام چی درست کنید در این سری از مطالب با ما همراه باشید. اینجا قراره کلی غذای ایرانی و خارجی که توشون هم غذاهای آسون داریم هم سخت با هم درست کنیم.

برای ناهار و شام یکشنبه شش انداز و کله جوش رو در نظر گرفتیم. اگه دوست دارید طرز تهیه و نکات این دو تا غذای خوشمزه و جذاب یاد بگیرید در ادامه با ما همراه باشید.

شش انداز یه گزینه جذاب واسه ناهار

شش انداز یه غذای محبوب گیلانیه که با بادمجون، مغز گردو، رب انار، پیاز و یه سری ادویه تهیه میشه. این غذای خوشمزه بدون گوشت درست میشه پس برای کسایی که معذوریت مصرف گوشت دارن یا گیاه خوار هستن گزینه خیلی خوبیه البته اگه دوست داشته باشید میتونید بهش گوشت یا مرغ هم اضافه کنید.

مواد اولیه لازم برای تهیه شش انداز برای 4 نفر

بادمجان 4 عدد

مغز گردو 300 گرم

پیاز متوسط 1 عدد

پیاز داغ 1/2 پیمانه

رب انار 4 قاشق غذاخوری

دارچین 1 قاشق چایخوری

زردچوبه 1/2 قاشق چایخوری

فلفل سیاه 1/2 قاشق چایخوری

نمک به میزان لازم

روغن مایع به میزان لازم

r

طرز تهیه شش انداز

1- برای اینکه خورشتتون حسابی به روغن بیفته باید یه گردو خوب داشته باشید پس از گردوی ایرانی چرب استفاده کنید. یکی از ترفندهای به روغن افتادن گردو اینِ که اون 3 تا 4 بار چرخ کنید. بعد از چرخ کردن گردو باید تفتش بدید تا بوی خامیش گرفته بشه؛ برای این منظور تابه رو روی حرارت متوسط بذارید تا داغ بشه بعد گردوها رو بهش اضافه کنید بدون روغن 5 تا 6 دقیقه تفت بدید تو این مدت باید بالا سرش باشید و مدام هم بزنید چون اگر بسوزه تلخ میشه و دیگه به درد نمیخوره. بعد از اینکه گردو رو تفت دادید فلفل + زردچوبه + دارچینُ بهش اضافه کنید یه تفت مختصر بدید بعد پیاز درسته + حدود 2/5 پیمانه آب سرد به خورشت اضافه کنید بزارید جوش بیاد سپس حرارت کم کنید تا ریز جوش بزنه.

هر از گاهی بهش سر بزنید هر وقت آبش کم شده بود دو تا قالب یخ کوچیک بهش اضافه کنید. هر بار که یخ اضافه میکنید بهش شوک وارد میشه و روغن بیشتری آزاد میکنه. بعد از اینکه پیاز پخت بکوبیدش و دوباره به خورشت اضافه کنید. گردو هرچی بیشتر روی حرارت بمونه روغن بیشتری آزاد میکنه پس این خورشتُ از صبح زود بار بذارید تا حسابی به روغن بیفته.

d

2- وقتی که خورشتُ بار گذاشتید سراغ بادمجون ها برید. برای گرفتن تلخی بادمجان پوستشُ بگیرید بعد به صورت حلقه ای خُرد کنید سپس بین یک ربع تا نیم ساعت داخل ظرف آب نمکی که کمی از حد معمول شورترِ قرار بدید بعد از آب نمک خارج کنید با دست فشار بدید تا نمک و آب اضافش خارج بشه دیگه نیازی به شستن بادمجونا نیست با این کار هم تلخیش گرفته میشه هم اینکه موقع سرخ کردن روغن کمتری جذب میکنه.

3- بعد از اینکه بادمجون ها رو سرخ کردید پیاز داغُ آماده کنید. برای درست کردن پیاز داغ پیازها رو به صورت نگینی خرد کنید بعد آب جوش بیارید وقتی که به نقطه جوش رسید پیازها رو داخل آب بریزید. در این مرحله آب از جوش می افته منتظر بمونید تا دوباره جوش بیاد وقتی جوش اومد 30 ثانیه زمان بگیرید بعد از 30 ثانیه آبکش کنید وقتی آبش کاملا گرفته شد پیازها رو داخل روغن سرخ کنید. می تونید این مرحله رو حذف کنید اما ریختن پیاز داخل آب جوش باعث میشه پیاز داغی شفاف و شیشه ای داشته باشید.

p

تا 1/3 تابه روغن بریزید یعنی برای 1 کیلو پیاز تقریبا 1 لیتر روغن نیازِ. تابه رو روی حرارت قرار بدید تا گرم بشه حواستون باشه فقط گرم بشه نه اینکه داغ بشه بعد پیازها رو اضافه کنید و داخل تابه صاف کنید در این مرحله اصلا هم نزنید چون آب مینداره و مدت سرخ کردن طولانی تر میشه. وقتی پیاز روی حرارت گذاشتید دو تا کاسه شیشه ای یا فلزی کاملا خشک و یک آبکش فلزی کنار دستتون بگذارید پیاز همیشه از دیواره های تابه شروع به رنگ گرفتن میکنه وقتی به این مرحله رسید مدام هم بزنید تا پیازها یک دست طلایی بشن.

به گزارش شایانیوز وقتی پیازها طلایی شدن و خواستید از روی حرارت بردارید یک قاشق سوپخوری آب یخ یا ترکیب آب یخ و زعفران یا زردچوبه رو به مرکز تابه اضافه کنید (برای نیم کیلو پیاز یک قاشق سوپخوری آب کافیه) این کار باعث میشه حرارت در کل تابه یک دست بشه و پیازها در یک لحظه رنگی یک دست به خودشون بگیرن و پختشون یکنواخت بشه همچنین باعث خشک شدن پیاز داغ میشه وقتی آب اضافه کردید سریع هم بزنید و از روی حرارت بردارید. پیازُ روی توری فلزی بریزید سریع پخش کنید چون اگر روی هم انباشته بشن خمیر میشه. بعد از اینکه روغنش جدا شد توری رو بردارید و روی کاسه دیگه ای قرار بدید چون بخار روغن هم باعث خمیر شدن پیاز داغ میشه.

IMG

4- وقتی که خورشت حسابی به روغن افتاد بادمجون های سرخ شده و پیاز داغُ بهش اضافه کنید بزارید نیم ساعت دیگه با حرارت ملایم ریز جوش بزنه تا طعم و مزه خورشت به خُرد بادمجون ها بره.

کله جوش یه غذای آسون واسه شام

کله جوش یه غذای آسونِ که خاستگاه اصلیش اصفهانِ اما مثل خیلی از غذاهای محلی دیگه شهرت ملی پیدا کرده. مواد اصلی کله جوش پیاز، کشک، گردو و نعناعِ که بعضیا بهش گوشت قلقلی هم اضافه میکنن. اگه دوست دارید یه کله جوش خوشمزه واسه شام بپزید در ادامه با ما همراه باشید.

مواد اولیه لازم برای تهیه کله جوش برای 4 نفر

پیاز بزرگ 1 عدد

کشک 200 گرم

نعناع خشک 2 قاشق غذاخوری

گردو نیم کوب شده 4 قاشق غذاخوری

زردچوبه 1 قاشق چایخوری

آرد 1 قاشق غذاخوری

فلفل سیاه به میزان لازم

نمک به میزان لازم

روغن مایع به میزان لازم

ka

طرز تهیه کله جوش

1- پیاز رو به صورت نگینی درشت خرد کنید سپس داخل تابه روغن بریزید و پیاز ها رو تفت بدید بعد بهش زردچوبه و آرد رو اضافه کنید. بعد از اینکه پیاز ها طلایی شدن گردوی خرد شده و نعناع خشک رو هم اضافه کنید.

2- حالا دو پیمانه آب جوش بهش اضافه کنید وقتی که جوش اومد کشک رو هم با مقدار کمی آب رقیق کنید و به موادتون اضافه کنید. چنتا قل که زد آمادَس. میتونید روش یه مقدار گردوی خرد شده و نعناع داغ هم بریزید و با نان خشک میل کنید.

kal

اگه تو شام و ناهار فرداتون موندید صفحه پیشنهاد سرآشپز شایانیوز را دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی