|

چرا باید هوشنگ گلشیری بخوانیم؟

هوشنگ گلشیری و آثار منقلب کننده او؛ استادی که ادبیات فراموشش نخواهد کرد

اگر به دنبال چند تا اثر خوب از نویسنده ای تاثیر گذار میگردی که منقلبت کنند برو سراغ آثار هوشنگ گلشیری که محشرین برای خودشون.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- وقتی نگاهی به تاریخ ایران معاصر می اندازیم می بینیم رد پای نویسندگانی را که برای همیشه جاودانه شده اند، نه تنها در ادبیات، که ادبیات هم جدا از زندگی ما نیست، بلکه در تاریخ کشور، در تاریخی که شامل مسائل سیاسی و اجتماعی می شود، نویسندگانی، مثل جلال آل احمد که تغییرات شگرفی را با قلم خود و صدای خود ایجاد کردند.

متاسفانه علی رغم تمام تاثیر گذاری ای که برخی از نویسندگان بزرگ بر زندگی امروزه و تاریخ گذشته ما گذاشته اند، به سبب سرانه پایین کتاب خوانی در کشورمان و عدم فرهنگ کتابخوانی ما نه تنها با آثار این بزرگان آشنا نیستیم بلکه حتا امکان دارد با شخص آن ها هم آشنایی ای نداشته باشیم. یکی از مهم ترین افراد دست به قلم و به قول خودمان روشنفکری که نامش در تاریخ ادبیات معاصر ایران زمین، می درخشد هوشنگ گلشیری است؛ به همین خاطر هم در ادامه پنج نمونه از آثار بسیار قابل توجه از این نویسنده بزرگ را با شما به اشتراک می گذاریم که اگر تا کنون آن ها را نخوانده اید خوب است وقتی را برایشان در نظر بگیرید.

گلشیری

1.شازده احتجاب اثر هوشنگ گلشیری

اگر بخواهیم معروف ترین و شاخص ترین اثر هوشنگ گلشیری را نام ببریم بدون شک باید به شازده احتجاب اشاره کنیم، رمانی که باعث شهرت و محبوبیت او پس از انتشار شد. درون مایه سیاسی اجتماعی این رمان ارزش آن را برای خواننده بیشتر می کند. شازده احتجاب رمانی است که روایتگر یک شاهزاده قاجار است که دیگر کسی از طایفه اش باقی نمانده و خودش هم در بستر بیماری است و حالا با گذر به خاطرات زندگی خود را سپری می کند.

شازده احتجاب

2.آینه های دردار اثر هوشنگ گلشیری

رمان آینه های دردار از آن کتاب هایی است که ممکن است در ابتدا به نظر پیچیده بیاید و خواندنش دشوار جلوه کند اما کمی صبوری کافی است تا عاشق آینه های دردار شوید. کتابی که معضلات نویسنده ای سیاسی را از نظر می گذراند و به تفاوت ها یا بهتر است بگوییم تضاد های فرهنگی ایران و اروگا می پردازد. داستان آینه های دردار روایتگر نویسنده ایست که داستان هایش در زندگی واقعی اش نمود پیدا می کنند.

آینه های دردار

3.دست تاریک، دست روشن اثر هوشنگ گلشیری

به گزارش شایانیوز، دست تاریک، دست روشن، رمان نیست بلکه مجموعه ای از شش داستان کوتاه است که هرکام جذابیت ویژه خود را دارند اما آنچه در این شش داستان ثابت است تعابیر شعر گونه و البته روایت پیچیده آن هاست. داستان های این مجموعه هر کدام به تنهایی می توانند ذهن شما را تا مدت ها به خود درگیر کنند.

دست تاریک دست روشن

4.کریستین و کید اثر هوشنگ گلشیری

وقتی با نام کریستین و کید آشنا می شوید احتمالا یاد رمان های غربی می افتید، نه اثری که به قلم نویسنده ای چون هوشنگ گلشیری به رشته تحریر در آمده باشد، اما گلشیری با مهارت هرچه تمام تر زندگی خانواده ای انگلیسی را روایت می کند که در اصفهان ساکن هستند. کریستین و کید، داستانی عاشقانه است، داستانی متفاوت از همه آنچه که هوشنگ گلشیری نوشته است.

کریستین و کید

5.شاه سیاهپوشان اثر هوشنگ گلشیری

شاه سیاهپوشان داستان نسبتا بلندی است که روایتگر زندگی مردم در اوایل دهه 60 خورشیدی می باشد. سال هایی که جز سیاهی، درد، غم و اشک شاید دستاورد دیگری برای مردم نداشت. شاه سیاهپوشان داستان نویسنده ایست که چند ماهی را در زندان سپری می کند و در همین مدت راوی یا همان نویسنده خودمان که تفکرات روشنفکرانه اش داستان را در بر گرفته با استفاده از روایت های کهن ایرانی درد هایی را که مبارزان سیاسی تجربه می کنند را بیان می کند.

شاه سیاهپوشان

اگر دوست داری زندگیت و قشنگ تر کنی به صفحه کتابخونه ما سر بزن تا با کتاب های خوب دنیات و بسازی.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی