|

گزیده بهترین فیلم های اجتماعی سینمای ایرانی

پنج فیلم سینمایی اجتماعی که شاید ندیده باشید؛ دردهای کفِ خیابون رو با سلولات تاچ میکنی

اگر دوست دارید که چند فیلم سینمایی خوب و درجه یک ببینید که به مسائل مهم اجتماعی بپردازه ما براتون چند تا از بهترین هاش رو جمع آوری کردیم.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- سینما و تلویزیون نقش گسترده ای در به نمایش گذاشتن واقعیت های تلخ و دردناک جامعه دارند، واقعیت هایی که ما گاها چشممان را به روی آن ها می بندیم به خیال این که ندیدنشان باعث میشود آن معضلات از زندگیمان پاک شوند و دیگر نیازی به تحمل و تجربه آن درد ها نداشته باشیم اما واقعیت این است که بی توجهی ما به درد های اجتماعی به معنای وجود نداشتن آن ها نیست، برای همین هم فیلم های اجتماعی نه تنها در سینمای ما ارزش بالایی دارند بلکه بخش عمده ای از تولیدات آن را نیز هم تشکیل میدهند و به این ترتیب گاها حتا ما را با معضلات اجتماعی ای رو به رو می کنند که به وجود آن ها واقف نبوده ایم.

سینمایی اجتماعی

حدودا از دهه هفتاد به این طرف سینمایی های اجتماعی از محبوببیت بیشتری در بین مخاطبان برخوردار شدند برای همین هم ما تصمیمی داریم تا نگاهی بیاندازیم به تعداد بسیار محدودی از آثار اجتماعی درجه یکی که در این مدت به روی پرده رفته است و حسابی مورد توجه مخاطبین و منتقدین واقع شده اند. اگر هر یک از این فیلم های سینمایی را تماشا نکرده اید به شما پیشنهاد می کنیم که حتما وقتی را برای تماشای آن ها در نظر بگیرید که پشیمان نخواهید شد.

1.زیر پوست شهر– 1379

انکار کردنی نیست که در جامعه ما زنان بسیار بیشتر از آن چه که حتا تصور میشود زیر بار فشار مسائل خانوادگی هستند و برای همین هم هست که در فرهنگ ما زن و مادر را کانون خانواده مینامند، چرا که یک مادر درست مانند ستونی بنیان خانه را مستحکم نگه می دارد آن هم در حالتی که شاید اصلا زحماتش دیده هم نشوند. زیر پوست شهرهم داستانی از همین جنس را روایت می کند. طوبی زنی است که علیرغم وضعیت اقتصادی نا به سامان و دشوار موجود خانواده اش را می گرداند و به هر نحوی که شده تلاش می کند تا از زیر بار سیل عظیم مصیبت ها نجات پیدا کند. طوبی یک شخصیت خیالی نیست، طوبی با بازی بانو گلاب آدینه یک نماد از زنان است.

زیر پوست شهر

2.بوتیک – 1382

بوتیک به کارگردانی حمید نعمت الله یکی از برترین و ماندگار ترین سینمایی های اجتماعی ایران است که اگر چه دو دهه از تاریخ روی پرده رفتن آن می گذرد اما چه کسی می تواند بگوید که حالا دیگر هیچ جوانی به خاطر فرار از فقر، فساد، دست نیافتن به آرزوهایش و غیره و غیره سودای رفتن از مملکت را ندارد. لحن سرد و تلخ فیلم به قدری تاثیر گذار است که هنوز هم با تماشای آن مو بر تنتان سیخ می شود. بوتیک یک درام عاشقانه و کلیشه ای نیست، بوتیک یک داستان عاشقانه است اما نه آن طور که انتظارش را دارید.

بوتیک

3.خون بازی – 1385

تا به همین امروز تا کنون چند فیل سینمایی با موضوع اعتیاد زنان در سینمای ما ساخته شده اند؟ بله همان طور که حدس زده اید تعداد آن ها خیلی کمتر از آن است که حتا ارزش شمردن داشته باشد اما خون بازی یکی از اولین آن هاست، برای همین هم هست که در لیست بهترین ها قرار میگیرد چرا که خون بازی رخشان بنی اعتماد و محسن عبدالوهاب داستان دردناکی را روایت می کند که ما با برگرداندن سرمان وجود چنین دردری را انکار می کنیم. خون بازی داستان دختری معتاد به نام سارا است که حالا تصمیم گرفته است تا پیش از ازدواج با نامزدش که در کانادا درس می خواند و قصد بازگشت به ایران را دارد اعتیاد خود را ترک کند و مادرش نیز با آغوش باز او را مورد حمایت خود قرار می دهد اما همه چیز به همین آسانی ها هم نیست.

خون بازی

4.برف روی کاج ها – 1389

به گزارش شایانیوز، یکی از دردناک ترین اتفاق هایی که می تواند ازدواجی را به نابودی بکشاند خیانت است، خیانتی که شاید تا به امروز با ها و بارها سوژه کارگردانان و نویسندگان بوده است اما پیمان معادی با سینمایی برف روی کاج ها روایتی متفاوت از این داستان تکراری دارد و ابدا شما را با روند های تکراری و کلیشه ای سرگرم نمی کند. برف روی کاج ها روایتگر زندگی مینا است که متوجه میشود همسرش به او خیانت می کند اما بدون این که خودش را ببازد سعی می کند تا با این واقعیت کنار بیاید که زندگی او و علی به پایان رسیده است.

برف روی کاج ها

5.مرهم – 1389

بعضی از فیلم های سینمایی علی رغم این که از کیفیت ساخت بسیار خوبی برخوردارند بنا به دلایلی گاها آن طور که باید و شاید دیده نمیشوند و ارزششان به چشم نمیاد، مرهم نیز یکی از همین فیلم هاست. مرهم به کارگردانی علیرضا داوودنژاد یکی از بهترین سینمایی های اجتماعی است که به تقابل و تفاوت های دو نسل مختلف می پردازد. داستان فیلم به قدری زیبا روایت می شود و بازیگران به قدری در ایفای نقش خود خوب عمل می کنند که که عدم حس همدردی و همزاد پنداری با شخصیت های این فیلم ناممکن است.

مرهم

به نظر شما کاربران شایانیوز چه فیلم های دیگه ای باید در این لیست قرار بگیرند؟ نظرات و پیشنهاد های خودتون رو با ما به اشتراک بگذرارید.

اگر به تماشای فیلم و سریال علاقه دارید صفحه سریال و سرگرمی ما را دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها