|

این روزا همه دارن آنفولانزا می گیرن، اگه میخوای پز نداشتنشُ بدی؟ اینجوری شلغم بار بذار!

اینجا قراره ترفندای پخت صحیح شلغم رو یاد بگیرین و با این میوه خوشمزه بر هر چی آنفلونزا و بیماری های آزاردهنده اس غلبه کنین.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- این روزا که فصل سرما داره کم کم از راه میرسه و کسی نیست که به بیماری آنفولانزا مبتلا نشده باشه، استفاده از میوه های خاص با ویتامین ث بالا همچون پرتقال، کیوی و غیره میتونه به جای داروهای شیمیایی آسیب رسان، یه داروی طبیعی و بی نظیر باشه. اما بی تردید یکی از این میوه ها که کلی تو ایران طرفدار داره و از آبش گرفته تا بخاراتش و البته خودش سرشار از خواص بی نظیره، شلغم محسوب میشه.

شلغم به دلیل برخورداری از ویتامین ث در مقادیر بالا و روش پختی که همواره توصیه میشه به صورت بخارپز باشه، به عنوان یکی از میوه های جذاب برای پیشگیری و درمان بیماری های ویروسی همچون سرماخوردگی و آنفلونزا به شمار میاد. زمانی که شلغم رو آبپز میکنین، خاصیت درمانی مربوط به سرطان رو از اون بیرون میکشید که واقعا حیفه! به همین دلیل تصمیم گرفتیم نحوه انتخاب صحیح شلغم به همراه روش بخارپز کردن اصولیش رو طی چند مرحله آموزش بدیم. با ما همراه باشید.

gfr

چطوری شلغم خوب رو انتخاب کنیم؟

1. شلغم از اون دسته میوه هاییه که باید به پوستش هنگام خرید توجه کامل داشت. در صورتی که شلغم تازه و به اندازه کافی رسیده باشه، باید یه پوست صاف و البته شفاف رو داشته باشه.

2. همچنین برخلاف بسیاری از میوه ها که گفته میشه اگه موقع فشار دادن سفت بودن، از خریدشون صرف نظر کنین، شلغمی رو باید موقع خرید انتخاب کنید که موقع فشردن داخل نره و شل نباشه. زمانی که شلغم مدنظرتون رو تو دست گرفتین و کمی فشار دادین و احساس کردین کمی انگشتتون داخل رفت، بدونین که شلغمی که برداشتین تازه نیست.

3. در ضمن شلغم هایی که خواص درمانی فوق العاده دارن در هنگام برش دادن دارای گوشته ای سفت و البته روشن هستن که این موضوع کمک کننده بی نظیری برای خرید شلغم خواهد بود.

4. نکته دیگری که باید موقع خرید شلغم مدنظر قرار بدین اینه که هر چی شلغم سنگین تر و سفت تر باشه، یعنی تازه تر است. به همین دلیل شلغم هایی که برخلاف ظاهر بزرگشون، خیلی سبک هستن رو انتخاب نکنین؛ چون قطعا بعد از پخت تلخیش رو نمیتونن تحمل کنین.

turnip

روش صحیح بخارپز کردن شلغم

1. برای پخت شلغم هر کس از روش خاص خودش استفاده میکنه، اما چیزی که قراره اینجا درباره اش حرف بزنیم اینه که به هر اندازه شلغم دارین باید میزان دو برابر اون لیوان آب جدا کنین. به این معنا که مثلا وقتی یک کیلوگرم شلغم میخواین درست کنین، دو لیوان آب کفایت میکنه. حالا شلغم ها رو با آب سرد بشورین.

2. سپس نوبت به بریدن قسمت های سر و ته شلغم میرسه. برای این کار یه چاقو بردارین و با فاصله ای که معمولا دو الی سه سانت بیان میشه، بخش ریشه شلغم رو جدا کنین. همچنین قسمت بالایی شلغم رو هم باید با چاقو بِبُرین. البته حواستون باشه که خیلی سر و ته اون رو نزنین، چون باعث میشه موقع پخت، طعم خوب شلغم از بین بره.

3. حالا در ظرفتون به میزان لازم آب بریزین و توری بخارپز در صورت وجود و در غیر اینصورت یه آبکش یا سبد که اندازه قابلمتون باشه رو توی ظرف قرار بدین. پس از اون شلغم ها رو درون توری بچینین و زیر گاز رو روشن کنین. دقت داشته باشین که آب درون قابلمه باید به اندازه چند سانت با توری بخارپز فاصله داشته باشه.

4. شعله رو در ابتدا زیاد کنین تا آب به جوش بیاد و پس از اون زیر قابلمه رو در حالت کم قرار بدین. شلغم ها باید 30 الی 40 دقیقه روی گاز باشن تا هم به خوبی پخته شن و هم عطر و طعم خوبی پیدا کنن. اکنون وقت میل کردن شلغم با دل و جانه؛ پس بفرمایین!

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها