|

از شکسپیر چی بخونیم؟

تا کی همش رومئو و ژولیت میخونی؟ برو تو کار نمایشنامه های خاص شکسپیر که کمتر کسی خونده

شکسپیر فقط تراژدی اونم از جنس هملت و اتلو نیست داستان های کمدی و تراژیک تری هم هست که احتمالا نخوندیش پس این بار برو سراغ اون ها.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- شکسپیر از جمله نویسندگان به نامی است که اهمیت ندارد شما تا چه اندازه به کتاب و خواندن آثار ادبی علاقه مند هستید به هر حال بی شک اسم او و کارهای شاهکارش را که در ادبیات جهان جاوید شده اند شنیده اید دست کم بخش کوتاهی از برخی آن ها را در کتاب های درسی خود خوانده اید و خوب می دانید که برای علاقه مندان به  ادبیات، شکسپیر از جایگاه بالایی برخوردار است. عامه ی مردم این نویسنده  شهیر و به نام را با آثار تراژیک و بسیار معروف او از جمله اتلو، هملت و البته رومئو و ژولیت میشناسند، حتا شاید تا به حال بارها شنیده باشید که این نمایشنامه ها در سالن های تئاتر مخالف به روی صحنه می روند اما با این حال سزا نیست که چنین نویسنده شهیر و تاثیر گذاری را تنها با عنوان سه نمایشنامه تراژیک از آثارش بشناسیم.

با توجه به این که معمولا دیالوگ هایی تاثیر گذاری مانند " بودن یا نبودن مسئله این است " زیاد شنیده می شود چندان عجیب نیست که چرا همه هملت را می شناسند اما دوک ونیز را نه. در ادامه با ما همراه باشید تا پنج مورد از دیگر شاهکار های شکسپیر را به شما معرفی کنیم که ممکن است کمتر نام آن ها را در محافل معمولی بشنوید اما به راستی که آثار خارق العاده ای هستند.

1.رام کردن زن سرکش اثر ویلیام شکسپیر

اولین تفاوتی که رام کردن زن سرکش با دیگر آثار نام برده از شکسپیر در بالا دارد کمدی بودن آن است. بسیاری از افراد فکر می کنند که شکسپیر یک تراژیک نویس است اما او در حقیقت یک نویسنده خوب است که هم تراژیک می نویسد و هم کمدی. رام کردن زن سرکش نیز یکی از همین نمایش های کمدی است که البته به خاطر داستان به شدت مردسالار و البته پذیرش این برتری همیشه مورد انتقاد قرار گرفته است اما همچنان یکی از بهترین های شکسپیر می باشد که ارزش ادبی بالایی دارد.

رام کردن زن سرکش

2.تاجر ونیزی اثر ویلیام شکسپیر

تاجر ونیزی یکی دیگر از نمایشنامه های کمدی ویلیام شکسپیر می باشد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت و از آن به عنوان یکی از بریت ها یاد می شود اما دقیقا مانند رام کردن زن سرکش، تاجر ونیزی نیز همچنان از بعضی جهات مورد نقد قرار می گیرد البته این بار به خاطر دید یهود ستیزانه ای که دارد. با این حال باید این نکته را در نظر داشته باشیم که  این اثر یک شاهکار ادبی است که نباید از آن غافل شد و داستان بسیار جذابی دارد که می تواند برای شما بسیار لذت بخش باشد.

3.شاه لیر اثر ویلیام شکسپیر

برای آن هایی که شاهنامه را خوانده اند و با داستان فریدون پادشاه ایران و سه فرزند پسر او آشنا هستند نمایشنامه شاه لیر نیز احتمالا رنگ و بویی آشنا دارد. این پادشاه که سه فرزند دختر دارد تصمیم می گیرد تا اراضی حکومتی خود را بین سه دختر خود تقسیم کند و تنها لقب پادشاهی را برای خود حفظ کند، اما بر خلاف فریدون شاهنامه که مردی با درایت می باشد، شاه لیر مردی نادان و ساده است که بی خردی او باعث بروز یک تراژدی می شود.

شاه لیر

4.هیاهوی بسیار برای هیچ اثر ویلیام شکسپیر

به گزارش شایانیوز، یکی دیگر از نمایشنامه های کمدی ویلیام شکسپیر که خواندن آن بسیار لذت بخش خواهد بود نمایشنامه هیاهوی بسیار برای هیچ می باشد که در اصل برگرفته از داستانی اصیل و قدیمی ایتالیایی است که البته شکسپیر تغییرات عمده ای را در آن ایجاد کرده است.

5.مکبث اثر ویلیام شکسپیر

و مکبث شاهکار تراژیک و تکرار نشدنی شکسپیر که ارزشی بسیار فراتر از دیگر آثار او دارد و شاید دلیلش هم همین است که به اندازه رومئو و ژولیت شناخته شده نیست چون داستانی فراتر و عمیق تر دارد. مکبث کوتاه ترین اثر تراژدی شکسپیر یکی از بهتری آثار تراژدی در تمام اعصار می باشد که اگرچه از همان ابتدای نمایش شما می دانید چه اتفاق های مهمی در شرف وقوع است اما شاید حتا نتوانید حدس بزنید که چطور این اتفاق ها رخ خواهند داد.

مکبث

لازم به ذکر است که تمامی آثار ذکر شده در بالا به فارسی ترجمه شده اند و شما می توانید با خیال راحت به خواندن آن ها بپردازید.

به نظر شما کاربران شایانیوز چه کتاب های دیگه ای باید در این لیست قرار بگیرند؟ نظرات و پیشنهاد های خودتون رو با ما به اشتراک بگذارید.

اگر دوست داری زندگیت و قشنگ تر کنی به صفحه کتابخونه ما سر بزن تا با کتاب های خوب دنیات و بسازی.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها