|

پنج اثر از جومپا لاهیری

چرا باید جومپا لاهیری بخونیم؟ یه دنیای واقعی با اتفاقات واقعی که نخونی از دستت رفته

تفریح و سرگرمی تنها یک بعد کوچک و محدود ادبیات است، ادبیات به شما کمک می کند تا با اتفاقات پیش از آن که رخ دهند رو به رو شوید.

لینک کوتاه کپی شد
1

شایانیوز- در دنیای این روزها یکی از بزرگ ترین وقایعی که مکرر شاهدش هستیم مقوله ی مهاجرت است، مهاجرتی که بنا به دلایل گوناگون و در سن های مختلف اتفاق می افتد، بسیاری از افراد این طور گمان می کنند که پروسه مهاجرت پروسه استرس زایی است که به محض ساکن شدن در کشور مورد نظر و روتین شدن شرایط تنش آن کاهش پیدا میکند، حتا عده ای هستند که به نظرشان مهاجرت چون با برنامه ریزی اتفاق می افتد نمی تواند تاثیرات منفی ای داشته باشد، اما واقعیت این است که گاها یک اسباب کشی ساده از خانه ای به خانه ای دیگر در یک شهر تنها با تغییر محله می تواند برای افراد پروسه ای دردناک و سخت باشد چه رسد به مهاجرت.

مانند بسیاری دیگر از شرایط و موقعیت ها ما لزوما مجبور به تجربه یک آن نیستیم تا بتوانیم آنچه قرار است پیش رویمان قرار بگیرد را درک کنیم، ادبیات مانند چوب جادو می تواند چیز های زیادی را به ما نشان بدهد، وقایع زیادی را پیش بینی کند و احتمالات متعددی را برای ما شفاف سازی کند. جومپا لاهیری با نام اصلی نیلانجا سودشنا لاهیری نویسنده ای هندی است که در لندن به دنیا آمده و وقتی سه ساله بود به همراه پدر و مادرش به امریکا مهاجرت کرد. حالا این نویسنده قدر و ماهر در تک تک آثارش ما را با ابعادی فراتر از تصور و جنبه هایی متفاوت از مهاجرت آشنا می کند که شاید حتا وقتی به مهاجرت فکر می کنیم یکی از این موارد هم به ذهنمان خطور نکند.

جوم پالاهیری

این روز ها جومپا لاهیری یکی از چهره های شاخص ادبیات به حساب می آید و باید به این نکته اشاره کنیم که نثر روان و ساده او در محبوبیت شگرف او بی تاثیر نبوده است. در ادامه چند نمونه از آثار این خانم نویسنده دوست داشتنی را به شما معرفی می کنیم که بی شک از خواندن آثار او غرق در لذت و البته تفکر خواهید شد.

1.مجموعه داستان مترجم درد ها

مجموعه درد ها معروف ترین اثر لاهیری می باشد که به طرز باور نکردنی ای مورد استقبال مردم در سر تا سر دنیا قرار گرفت. داستان های این مجموعه بیشتر از هر چیز به زندگی مهاجران هندی ای می پردازد که در میان دو فرهنگ گیر افتاده اند و گرفتار شده اند. جومپا لاهیری جوایز متعددی را برای این مجموعه داستان ارزنده خود کسب کرد از جمله جایزه ادبی پولیتزر سال 2000 که خود گویای عزمت این اثر می باشد.

2.رمان همنام

به گزارش شایانیوز، همنام اولین رمان جومپا لاهیری می باشد که در ابتدا به شکل رمانی کوتاه در نیویورکر چاب شد اما بعد تر لاهیری تصمیم گرفت تا این داستان را بسط دهد و در غالب یک داستان بلند به چاپ برساند. همنام نیز درست مانند مترجم درد ها به احساسات و تناقضاتی که برای مهاجران هندی به امریکا پیش می آید می پردازد.

جوم پالاهیری

3.رمان گودی

گودی نام رمان دیگری از جومپا لاهیری می باشد که کمی سبک و سیاق آن با همنام یا مترجم درد ها فرق می کند. گودی نیز مانند تمامی آثار این نویسنده به دغدغه های یک زندگی هندی و همچنین تعارضات فرهنگی ای که مهاجرت ایجاد می کند می پردازد اما داستانی که روایت می کند در گودی فرقی می کند. گودی داستان دو برادر است، دو برادری که گرچه از خانواده و از یک فرهنگ بیرون آمدند اما زمین تا آسمان با هم فرق دارند و همین هم باعث می شود تا زندگی های متفاوتی را برای خود رقم بزنند.

4.مجموعه داستان خاک غریب

خاک غریب که شاید آن را با نام به کسی مربوط نیست نیز در کتاب فروشی ها پیدا کنید نام مجموعه ای با هشت داستان می باشد. می دانید مسئله این جاست که همه ما دردها و اندوه هایی را تجربه می کنیم که راه فراری بریشان وجود ندارد مانند مرگ یا پایان عشق حالا تصورش را بکنید که چنین دردهایی با مشکلات و معضلات تازه ای که ناشی از شرایط شماست گره بخورد. بله این دقیقا همان چیزی است که لاهیری به زیبایی در مجموعه داستان خاک غریب به شما نشان می دهد.

5.رمان همین حوالی

تا به حال شده وقتی که در خیابان قدم می زنید به آدم های اطرافتان نگاه کنید و با خودتان فکر کنید که هر یک از آن ها ممکن است با چه معضلاتی رو به رو باشد یا با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند؟ لاهیری در رمان همین حوالی زنی در آستانه میان سالی را به ما معرفی می کند، و بعد روزمرگی های او را برای ما شرح می دهد اما روزمرگی هایی که احتمالا اصلا برای ما آشنا یا تکراری نیستند.

جوم پالاهیری

لازم به ذکر است که تمامی آثار ذکر شده در بالا به فارسی ترجمه شده اند و شما می توانید با خیال راحت به خواندن آن ها بپردازید.

اگر دوست داری زندگیت و قشنگ تر کنی به صفحه کتابخونه ما سر بزن تا با کتاب های خوب دنیات و بسازی.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها