|

از چخوف چی بخونیم؟

پنج اثر تکرار نشدنی از آنتوان چخوف؛ نویسنده گنده ای که یه ایییل مدیونشن!

برای اهالی ادبیات چخوف نویسنده بزرگی است که آثارش مثل زلزله ای که ویرانی ایجاد میکنه ذهن انسان رو به تنش وا میداره.

لینک کوتاه کپی شد
1

شایانیوز- جاودانگی آدم ها موضوعی است که همیشه و همیشه دغدغه افراد بوده است شاید حتا از سال های نخست تمدن این آرزو و این هدف در ذهن آدمی وجود داشته است. جاودانگی و بقای فیزیک انسان چیزی نیست که به این راحتی ها بشود به آن دست یافت حتا اگر همه این سال ها دانشمندان و محققان متعدد روی آن کار کرده باشند اما جاودانگی جان انسان موضوع متفاوتی است. کم نیستند انسان های تاثیر گذاری که حتا سالیان سال بعد از فوتشان هم هنوز زنده هستند و هنوز جانشان، روحشان در جریان زندگی ادیب دوستان جاری است. یکی از این انسان های بزرگ و تاثیر گذار نویسنده به نام و شهیر روسی آنتوان چخوف است، مردی که شاهکار های ادبی اش نه تنها هرگز تکراری و کسالت بار نمی شوند که هر بار خواندن آثار او می تواند لذتی تازه را برای شما به همراه بیاورد، حسی که باید تجربه کنید تا بتوانید آن را به خوبی درک کنید.

احتمال بسیار زیاد تا به حال بار ها و بارها نام آنتوان چخوف را نشیده اید و شاید حتا برخی از آثار او را نیز خوانده باشید به خصوص داستان های کوتاهش را اما شاید آن طور که باید و شاید با آثار او آشنایی نداشته باشید به همین خاطر در ادامه تعدادی از بهترین نمایشنامه های او را به شما معرفی می کنیم که خوب است دست کم برای یک بار هم که شده آن ها را ورق بزنید تا با این نویسنده بزرگ و تفکر درخشان او بیشتر آشنا شوید.

آنتوان چخوف

1.باغ آلبالو

بی برو برگرد نمایشنامه باغ آلبالو مهم ترین اثر چخوف می باشد که در بین ما ایرانی ها هم به طرز باور نکردنی ای محبوب است. باغ آلبالو داستانی کمدی اما در عین حال تراژدی است و اون چه که این نمایشنامه رو نسبت به بسیاری دیگر از نمایشنامه ها متفاوت میکنه عدم برتری شخصیت ها نسبت به یکدیگر است به علاوه ریتم تاثیر گذار آن که اوج نمی گیرد یا افول پیدا نمی کند اما می تواند خواننده را به زیبایی با خود همراه کند و در جریان سیال یک زندگی عادی در روسیه غرق کند.

2.سه خواهر

به گزارش شایانیوز، در اواخر قرن نوزدهم روسیه با تمام شوکت و جلال و جبروتش رو به افول بود و چه کسی بهتر از چخوف می تواند در یک اثر ناتورالیسمی این فلاکت و بدبختی را به نمایش بکشد. اشرافیتی که رنگ می بازد و زندگی هایی که با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم می کنند و آینده خود را تیره و تار می بینند.

آنتوان چخوف

3.مرغ دریایی

شاید باغ آلبالو برای عامه ی مردم معروف ترین نمایشنامه آنتوان چخوف باشد اما مرغ دریایی بدون شک برجسته ترین اثر این نویسنده میباشد. مرغ دریایی همان اثری است که اگر می خواهید چخوف و تفکراتش را بهتر و بیشتر بشناسید باید به سراغ آن بروید. چخوف مرغ دریایی را نوشت و پس از آن تبدیل شد به یکی از نوابغ بی بدیل ادبیات، چنانچه هنوز که هنوز است از او به عنوان یکی از برترین ها یاد می شود.

4.بانو با سگ ملوس

اگر شناخت کافی به چخوف نداشته باشید ممکن است فکر کنید که او یک نمایشنامه نویس شهیر است اما نباید از این واقعیت غافل شوید که چخوف را پدر داستان کوتاه نویسی می نامند. با نو با سگ داستان کوتاهی تاثیر گذار است که اگر چه کوتاه و جمع و جور است اما با همین حجم اندک به مسائلی مهم می پردازد که درون مایه هایی قابل توجه دارند و نقدی بر جامعه به شمار می روند. این کتاب شامل چند داستان کوتاه دیگر نیز می باشد که همگی آن ها همچنان به نقد های مهم اجتماعی می پردازند و مسائل روز را به تصویر می کشند.

آنتوان چخوف

5.اتاق شماره 6

هستی بشر و زندگی مسئله ایست که ذهن غالب انسان ها را به خود درگیر می کند و چخوف نیز در این اثر خود با داستانی تکان دهنده و تاثیر گذار نگاه خود را در این زمینه عنوان می کند البته با داستانی که در دل یک بیمارستان روانی اتفاق می افتد و بیمارانی که در این بیمارستان بستری هستند همگی نمادی از روسیه و مردمان جامعه آن روز ها هستند.

لازم به ذکر است که تمامی آثار ذکر شده در بالا به فارسی ترجمه شده اند و شما می توانید با خیال راحت به خواندن آن ها بپردازید.

اگر دوست داری زندگیت و قشنگ تر کنی به صفحه کتابخونه ما سر بزن تا با کتاب های خوب دنیات و بسازی.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی