|

کتاب های فلسفی و اجتماعی ای که باید خواند

هرررچی تو لیست خریدِت هست بگذار کنار که این کتاب ها از نون شب واجب ترن!

برای تغییر زندگی فردی و اجتماعی مطالعه اولین گام است اگر در این راستا هستی لیستی از تاثیر گذارترین های اجتماعی و فلسفی را در ادامه خواهی دید

لینک کوتاه کپی شد
1

شایانیوز- مدت هاست که اهل قلم و ادبیات جار میزنند که سرانه کتاب خواندن در کشور ما پایین است و مدت هاست که ما به چشم خویش میبینیم که کتاب نخواندن و آگاه نبودن چطور می تواند انسان را در عمیق ترین چاه ها گرفتار کند؛ امان از جهل. این روز ها در میانه بحبوحه های اجتماعی ای که روی داده افراد زیادی به کتاب خواندن رو آورده اند انگار تازه متوجه شده اند که نخیر نمی شود بدون علم، بدون آگاهی نمی توان از این ورطه گذر کرد، با این حال همچنان هستند افرادی هم که توهم عالم بودن هنوز بیخ گلویشان را گرفته است و دست از سرشان بر نداشته و در برابر یک برگ از کتابی را خواندن مقاومت می کنند. به هر حال واقعیت این است که از قدیم گفته اند صلاح مملکت خویش خسروان دانند، پس ما نمی توانیم کسی را به خواندن مجبور کنیم و گرچه همه خوب میدانیم که در مهلکه تر و خشک با هم می سوزند اما ما سعی می کنیم تا خودمان را اصلاح کنیم بلکه آن ها نیز نهایتا اصلاح شوند؛ خوشبینی است دیگر و انسان زنده ست به امید و خوشبینی.

در راستای گفته های بالا، لیستی از برخی کتاب های عالی و درجه یکی را آماده کرده ایم که خواندن آن ها شدیدا پیشنهاد می شود، کتاب هایی که می توانند دید شما را تغییر دهند و کتاب هایی که قطعا حرف مهمی برای گفتن دارند.

کتاب های فلسفی و اجتماعی ای که باید خواند

1.سلطنت ترس اثر مارتا سی نوسبام

به گزارش شایانیوز، نگاه کردن به این جهان پر ازدحام از دریچه فلسفه خیلی اوقات می تواند کارساز باشد . نوسبام، فیلسوف معاصر امریکایی به این جهان به ویژه امریکا از منظر فلسفه نگاه می کند و بعد ترس را احساس می کند ترسی که بر جامعه حکومت می کند، ترسی که تبعیض می آفریند و ترسی که منجر به دیگری سازی می شود، ترسی که سلطنت می کند. به عقیده نوسبام هر امر سیاسی همیشه احساسی است و ترس یک احساس غالب است.

2.رخداد اثر اسلاوی ژیژک

تا به حال احساس کرده اید که جهان ما، دنیایی که در آن زندگی می کنیم هیچ نیست جز روزمرگی ها و امور دم دستی ای که زندگی هایمان را پر کرده اند و نهایتا آنچنان ارزشی هم ندارند؟! خب این باوری است که ژیژک به آن اعتقاد راسخ دارد؛ اما در کنار همه این ها ژیژک فکر می کند که رخداد همان چیزی است که می تواند زندگی انسان ها و جهان را متحول سازد. تغییر به این راحتی ها نیست، رخداد نیز هم، پس باید خطرات احتمالی آن را بگذریم و تن دهیم به این راه.

3.قدرت بی قدرتان اثر واتسلاف هاول

واژه دیکتاتوری برای همه ما آشناست، اما واقعیت این است که دیکتاتوری امروز با دیکتاتوری هیتلر زمین تا آسمان فرق دارد. هاول رئیس جمهور فقید چک به زیبایی و با قلمی شیوا نشان می دهد که ما این روز ها دیگر با جامعه دیکتاتوری در ارتباط نیستیم، اصلا این واژه نمی تواند آن طور که باید و شاید حق مطلب را ادا کند در واقع باید بگوییم که ما درگیر جامعه ای پساتوتالیتر هستیم جامعه ای که هسته و پوسته اش متفاوت است، جامعه ای که دیر یا زود فرومی پاشد اما نه به دست سیاستمداران به دست آدم هایی عادی ای که شاید هرگز خودشان را سیاسی نمی دانستند.

کتاب های فلسفی و اجتماعی ای که باید خواند

4.کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتا خندیدیم اثر اسلاونکا دراکولیچ

میدانید واقعیت این است که وقتی یک ایدئولوژی و یک باور را به خورد مردم می دهند پس از آن به این راحتی ها نیم شود آن را از سر بیرون کرد؛ به قول دراکولیچ: ممکن است که دیوار برلین سقوط کرده باشد اما ایدئولوژی آن نیم تواند به سرعت از بین برود و زندگی سپری شده با ترس به این راحتی فراموش نخواهد شد. از طرف دیگر آن چه این کتاب را نسبت به هم رده های خود متفاوت میکند این است که کمتر کتابی از معضلات و دغدغه های زنان در جامعه کمونیستی گفته است و از همین رو احتمالا با موضوع تازه ای سر کار خواهید داشت.

5.امید اثر استان ون هوف

زندگی است دیگر گاهی خوش است، گاهی نه؛ اما این روز ها به نظر میرسد خوشی آن روبه زوال است و تا چند وقت دیگر و آینده ای نه چندان دور خبری از این تتمه ی امید هم نخواهد بود. در روزگاری که نه تنها امروزش به بلا و مصیبت گره خورده بلکه به نظر میرسد فردایش نیز همچنان به همین منوال پیش رود گفتن از امید چه فایده دارد و اصلا مگر می شود امید داشت؟! در کتابی که سراسر به امید پرداخته، استان وَن هوفت میکوشد از درون سنتی که به امید عمدتاً به مثابه فضیلتی اخلاقی و بعضاً الهیاتی می‌نگرد، به این پرسش‌ها پاسخ دهد؛ بااین‌حال، ورای این کندوکاو نظری، نویسنده کوشیده است تا به این تعبیر که انسان به امید زنده است معنا و عینیت بخشد.

لازم به ذکر است که تمامی آثار ذکر شده در بالا به فارسی ترجمه شده اند و شما می توانید با خیال راحت به خواندن آن ها بپردازید.

اگر دوست داری زندگیت و قشنگ تر کنی به صفحه کتابخونه ما سر بزن تا با کتاب های خوب دنیات و بسازی.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها