|

کتاب های تاریخی ای که باید خواند

پنج کتاب تاریخی که با زبانی ساده میبرنت به سده ها و هزاره های گذشته؛ تاریخ در دل ادبیات

اگه به تاریخ علاقه داری اما خواندن کتاب های تاریخی برات سخت و دشواره میتونی با این آثار خارق العاده شروع کنی.

لینک کوتاه کپی شد
1

شایانیوز- تقریبا همه جهان دیدگان، فرهیختگان و روشنفکران بر این باورند که خواندن تاریخ و نگاهی به گذشته انداختن یک امر مهم و ضروری برای همه ما انسان هاست چراکه خواندن تاریخ به ما کمک می کند تا از پیشینیان خود آن چه انجام داده اند و آن چه به دست آورده اند عبرت بگیریم، در واقع ضرورت ثبت تاریخ و سپس خواندن آن نیز در همین عبرت گیری و ساختن زندگی ای تازه با ارزش های والا می باشد چه از منظر سیاسی و اجتماعی و چه از نظر انسانی. با این همه اگر چه کتاب های تاریخی بسیار خوبی در دست هست متاسفانه غالبا خواندن این قبیل کتاب ها برای بسیاری از ما دشوار هستند و شاید کمی تا قسمتی کسل کننده باشند چراکه سخت خوانی و سخت فهمی آن ها باعث می شود که از جریان اصلی کتاب دور شویم و به همین دلیل هم نمی توانیم از خواندن آن ها لذت ببریم.

کتاب های تاریخی ای که باید خواند

در ادامه لیستی از بهترین کتاب های تاریخی را به شما معرفی می کنیم که در بینابین یک داستان جذاب و گیرا به برخی از مهم ترین دوره های تاریخی و مسائلی که طی آن دوران رخ داده اند می پردازند، این آثار خوانش راحتی دارند به عبارتی مثل این است که تاریخ و ادبیات در هم گره بخورند؛ به هر حال نباید فراموش کنیم که تاریخ و ادبیات به هم تعلق دارند و نمی توان آن ها را از هم جدا کرد حتا معمول ترین و پیش پا افتاده ترین رمان ها نیز می توانند اطلاعاتی را در رابطه با مردم زمانه در اختیار خواننده قرار دهند چه رسد به آثار ادبی تاریخی.

1.جنگ و صلح اثر لئو تولستوی

بدون شک تا به حال بار ها و بارها نام این رمان بلند و البته شاهکار نویسنده شهیر روسی را شنیده اید. جنگ و صلح یکی از مهم ترین آثار ادبیات تاریخ کشور روسیه به حساب می آید که با نگاهی جزئی نگرانه و توصیف هایی دقیق و بی نظیر سیاست و زندگی اجتماعی مردم شوروی در قرن 19 و همچنین مقاومت آن ها در برابر سپاه ناپلئون بناپارت را به تصویر می کشد. جنگ و صلح یکی از مهم ترین رمان های ادبیات جهان است که برای بسیاری از پژوهشگران علاقه مند به تاریخ شوروی قرن نوزدهم یک منبع بسیار خوب و قوی به حساب می آید.

2. سینوهه اثر میکا والتاری

مصر سرزمین شگفتی هاست و شاید اگر آثار و بناهای باستانی نبودند به افسانه بیشتر شبیه می بود تا واقعیت و گذشته ای حیرت انگیز. میکا والتاری در رمان سینوهه به دوره اولین فرعون یکتاپرست مصر، فرعون آخناتون اشاره می کند و اتفاقاتتی که در آن دوره رخ میدهند را به زیبایی توصیف می کند. سینوهه که با عنوان پزشک مخصوص فرعون نیز شناخته می شود تمام وقت خود را صرفا در دربار فرعون سپری نکرده است و هم زیستی بسیار نزدیکی با مردم عوام یا رعیت داشته است و همین موضوع نیز باعث می شود که آن چه از زبان سینوهه عنوان می شود فقط به قشر خاصی از جامعه آن زمان مصر تعلق نداشته باشد. سینوهه از آن دست کتاب هایی است که حسابی خواننده را به فکر وا میدارد و باعث ایجاد سوال های متعدد و در پی آن دیدی تازه و روشن می شود.

کتاب های تاریخی ای که باید خواند

3.تاریخ تمام و کمال جهان اثر سارا بارتن

به گزارش شایانیوز، تاریخ تمام و کمال جهان احتمالا با تمام کتاب های تاریخی ای که تا کنون خوانده اید فرق می کند چراکه سارا برتن نویسنده این اثر، کتاب را از زبان یک کودک نه ساله عنوان می کند. ساموئل یک دانش آموز است که برای کلاس تاریخ باید یک پروژه انجام دهد و در رابطه با دوره ای از آن صحبت کند اما چون نمی داند که کدام برهه را انتخاب کند تصمیم می گیرد که کل آن را روایت کند. لحن طنز گونه اثر حسابی آن را به تافته ای جدا بافته تبدیل می کند که البته خواندن آن را شیرین تر و لذت بخش تر می کند.

4.قهرمانان تاریخ اثر ویل دورانت

وقتی اسم تاریخ به میان می آید یکی از بارز ترین نام هایی که در ذهن هر انسان شکل می گیرد ویل دورانت است، ویل دورانت و اثر بی نظیر او تاریخ تمدن، مجموعه چندین جلدی ای که شاید حتا نگاه کردن به آن هم برای بسیاری از افراد ترسناک باشد. این تاریخ دان و نویسنده به نام در آخرین سال های زندگی خود کتابی را به رشته تحریر در آورد به نام قهرمانان تاریخ که طی آن صرفا شخصیت های مهم تاریخ را معرفی نمی کند بلکه درس های حیاتی ای را که از پیشینیان به آینده گان رسیده عنوان می کند تا شاید از آن ها عبرت بگیریم. بسیاری این کتاب را خلاصه ای از مجموعه تاریخ تمدن می دانند چراکه طی آن ویل دورانت به صورت مختصر تاریخ تمدن را از دوران باستان تا سپیده دم عصر مدرن تعریف می کند، آن هم به نحوی که خواندن آن برای هر فردی ممکن و روان است.

کتاب های تاریخی ای که باید خواند

5.بینوایان اثر ویکتور هوگو

بدون شک کسی نیست که با نویسنده به نام فرانسوی ویکتور هوگو و شاهکار خارق العاده و جاوید او بینوایان آشنا نباشد. ژان وال ژان و کوزت شخصیت هایی هستند که هرگز از یاد ها پاک نمی شوند. هوگو هفده سال از عمر خود را صرف نوشتن این اثر ماندگار کرد و طی آن یکی از مهم ترین دوره های تاریخی فرانسه را با به تصویر کشیدن چند شخصیت مختلف و البته به محوریت ژان وال ژان به مخاطب نشان می دهد. بینوایان خواننده را با فرانسه قرن هجدهم و مردمش، قوانینش، معماری اش و هر آن چه که فکرش را بکنید آشنا می کند آن هم در خلال داستانی عاشقانه بی انتها.

لازم به ذکر است که تمامی آثار ذکر شده در بالا به فارسی ترجمه شده اند و شما می توانید با خیال راحت به خواندن آن ها بپردازید.

اگر دوست داری زندگیت و قشنگ تر کنی به صفحه کتابخونه ما سر بزن تا با کتاب های خوب دنیات و بسازی.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها