|

اگه بدونی این برنامه غذایی و دمنوش زنجبیل با رفلاکس معده چه میکنه هر روز میخوریش!

رفلاکس معده مشلکی شایع است که علاوه بر اقدامات پزشکی امکان درمانش از طریق دمنوش های گیاهی مثل چای زنجبیل هم وجود دارد.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- اکثر ما رفلاکس معده رو تجربه کردیم و از آزاری که میخواد ایجاد کنه باخبریم. رفلاکس به معنی بازگشت است رفلاکس معده یعنی محتویات معده از طریق مری به سمت بالا بازگردد، مری عضله ای تنگ کننده است و غذا پس از عبور از آن به معده می رسد بعد از این اتفاق مری تنگ می شود و از برگشت غذا و اسید معده به خود جلوگیری می کند وقتی این عضله دچار ضعف شود یا در مواقع نامناسب باز شود رفلاکس معده اتفاق می افتد و احساس سوزش سر دل اولین نشانه آن است. در اکثر مواقع درمان گیاهی رفلاکس معده جوابگوی این بیماری است که از دمنوش گیاهی برای سلامتی معده ازش استفاده میکنیم، اما در مواقع نادری هم بیماری می تواند به حدی برسد که به عمل جراحی نیاز داشته باشد. رفلاکس خاموش هم برای اکثر ما اتفاق افتاده این رفلاکس می تواند آسیب های زیادی به حلق و حنجره بزند و چون علائم رفلاکس معده را ندارد رفلاکس خاموش می گویند.

1

علل به وجود اومدن رفلاکس معده

  • فتق حجاب حاجز

در فتق حجاب حاجز معده از طریق بخش کوچکی به نام دیافگرام وارد سینه می شود و درواقع بخش بالایی معده به سمت بالا حرکت می کند دیافگرام ماهیچه ای است که شکم را از سینه جدا می کند، ارتباط آن با رفلاکس معده از این جهت است که این بیماری باعث می شود محتویات معده راحت تر وارد مری شود. سرفه،  استفراغ،  چاقی، بارداری و رگ به رگ شدگی یا کار فیزیکی شدید می تواند باعث ایجاد فتق حجاب حاجز شود که بیشتر در سنین میانسالی اتفاق می افتاد اما برای تمام سنین امکان بروز دارد.

  • رژیم غذایی

غذا ارتباط مستقیمی با معده دارد و اولین دلایل بیماری های معده را می توان در غذا پیدا کرد، غذاهای خاصی مانند شکلات،  نعنا، یا غذاهای سرخ شده می تواند باعث رفلاکس معده شود، قهوه و نوشیدنی های الکلی هم در این اتفاق تاثیر بسیاری دارند از طرف دیگر پرخوری یا سریع غذا خوردن می تواند باعث تشدید رفلاکس شود.

40

علائم رفلاکس معده در بزرگترها​

  1. سوزش سر دل: در رفلاکس معده حس سوزش در بالای معده و حلق احساس می شود.

  2. طعم ترش یا تلخ: دهان شما طعم ناخوشایندی به خود می گیرد که به دلیل بالا آمدن اسید معده است.

  3. برگشت آب و مواد غذایی از معده به دهان

  4. حالت تهوع

  5. سرفه و آروغ زدن های مکرر
  6. بالا رفتن مقدار بزاق دهان

علائم رفلاکس معده در کودکان

اکثر نوزادان دچار این درد هستند و حتی ده درصد از این نوزادان تا یک سالگی تحت تاثیر رفلاکس می مانند، علائم رفلاکس معده در کودکان به شرح زیر است:

  1. امتناع از خوردن
  2. سکسکه
  3. عق زدن و حس خفگی
  4. مشکل خواب
  5. کاهش وزن و رشد ضعیف
  6. خم کردن پشت خود در طول یا بعد از غذا
  7. سرفه های مکرر

2

برنامه غذای مفید برای کاهش رفلاکس معده:

  • سبزیجات

سبزیجات به‌ علت چربی و قند پایین موجب کاهش اسید معده می‌شوند  لوبیا سبز، کلم بروکلی، گل‌کلم، سبزیجاتِ دارای برگ‌‌های سبز خوراکی، سیب‌زمینی و خیار از جمله سبزیجات مفید برای رفلاکس معده به‌شمار می‌روند.

  • جو دوسر

جو دوسر از جمله غلات کامل و منبعی غنی از فیبر است که معمولا به شکل حلیم در وعده‌ صبحانه مصرف می‌شود و به‌ علت جذب اسید معده در کاهش علائم رفلاکس مؤثر است.

  • میوه ها

میوه‌هایی مثل هندوانه، خربزه ، طالبی، موز، سیب و گلابی در مقایسه  با  مرکبات کمتر موجب رفلاکس معده میشوند.

  • گوشت کم چرب

گوشت‌های کم‌ چرب مانند گوشت مرغ، بوقلمون، ماهی و غذاهای دریایی دارای چربی خیلی کمی هستند و موجب کاهش علائم رفلاکس معده می‌شوند انواع مختلف گوشت کم‌چرب را می‌توانید به ‌صورت گریل، کبابی یا آب‌پَز تهیه و مصرف کنید.

  • سفیده تخم مرغ

سفیده‌ی تخم‌مرغ در کاهش علائم رفلاکس معده مؤثر است، درحالی‌که زرده به‌ علت مقادیر بالای چربی، موجب تشدید علائم رفلاکس معده می‌شود.

  • چربی های مفید

آووکادو، گردو، تخم کتان، روغن زیتون، روغن کنجد و روغن آفتابگردان از جمله منابع حاوی چربی‌های مفید به‌ شمار می‌روند. تا حد امکان از مصرف چربی‌های اشباع و ترانس بپرهیزید و در عوض از روغن‌های غیراشباع که سالم‌ترند استفاده کنید.

5

دمنوش چای زنجبیل که برای رفلاکس معده که معجزه میکنه

زنجبیل یکی از مهمترین ترکیبات در طب سنتی چینی است که برای جلوگیری از برگشت اسید مهم است و به تسریع تخلیه معده کمک می کند، بنابراین برای عملکرد طبیعی گوارش موثر است. زنجبیل یک داروی موثر برای تهوع است که از علائم شایع رفلاکس اسید است چای زنجبیل حاوی ترکیبات فنولیک است که می تواند انقباضات معده را کاهش دهد که باعث تغییر اسید معده به سمت بالا به مری می شود همچنین می تواند به تسکین سوزش دستگاه گوارش و کاهش التهاب مری کمک کند.

چای زنجبیل قطعاً یکی از بهترین چای های گیاهی برای تسکین علائم مربوط به رفلاکس اسید معده و سوزش سر دل است. باید در حد اعتدال استفاده شود زیرا مقدار زیاد آن حتی می تواند علائم را بدتر کند توصیه می کنم با 2 فنجان چای زنجبیل قوی بعد از غذا شروع کنید و در صورت نیاز دوز را با دقت افزایش دهید.

روش دم کردن دمنوش گیاهی زنجبیل

اول باید زنجبیل تازه رو پوست بکنیم و اون رو نازک خرد کنید بعد زمانی که آب بجوش اومد میتونید توی قوری زنجبیل و آب داغ رو اضافه کنید و به مدت 10 دقیقه اجازه بدید که چای زنجبیل دم بکشه.

10

برای زندگی ای بهتر، صفحه زندگی سالم ما را دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها