|

تمیز ماندن ریشه ی فرش؛ با این ترفندا دیگه جلو مهمون از ریشه های سیاه فرش خجالت نمیکشی

تمیز ماندن ریشه ی فرش یکی از دغدغه های خانوم های خونه داره که بسیار به تمیزی وسواس دارن و توی این مقاله راهکارهایی برای این منظور گفته شده.

لینک کوتاه کپی شد

فرش از مهم ترین اسباب و اثاثیه ی منزل ما ایرانی هاست و میدونید به قدری فرش های ناب و خوبی داریم که تو دنیا تک هستن ولی یه موضوعی که راجبه فرش وجود داره تمیز ماندن ریشه ی فرش هست چرا که این ریشه ها سفید هستن و به همین خاطر خیلی بیشتر از خود فرش در معرض آلودگی و کثیف شدن هستن و در صورتی کثیفی هم نمای خیلی بدی فرش میدن و اون رو از جلوه میندازن و در همین خصوص برای خیلی ها سوال هست که نحوه ی تمیز ماندن ریشه ی فرش چطور هست.

برای نگهداری از فرش باید دقت زیادی بکار بره خصوصا ریشه های اون چرا که در صورتی که این ریشه ها آسیب ببینن احتمال تخریب خود فرش و بدنه ی اون هم بالا میره و به همین خاطر باید موقع شستن این ریشه ها نهایت دقت و ظرافت رو به کار بگیرید ولی پیشگیری بهتر از درمانه و بهتره به قدری این ریشه ها تمیز بمونن که موقع شستن زیاد اون ها رو تحت فشار و شستشو قرار ندید بنابراین تو این مقاله چندتا ترفند برای تمیز ماندن ریشه ی فرش بهتون ارائه میکنیم، پس با ما همراه باشید.

تمیز ماندن ریشه ی فرش

ترفند گره زدن برای تمیز ماندن ریشه ی فرش

اولین راهکاری که توی تمیز ماندن ریشه ی فرش میتونه موثر باشه گره زدن اون هست که روش های مختلفی داره و به دو دسته گره تقسیم میشه:

گره دوتایی: ریشه های فرش از اول تا آخر به دسته های دو الی پنج تایی جدا کنید، نخ رو به موازات فرش و عمود به ریشه های فرش بگیرید و بعد سه مرتبه دور اولین دسته بپچید و گره اش بزنید بعد بدون این که اون رو ببرید برید سراغ دسته ی بعدی و حالا دسته ی جدیدتون رو با یه دستتون نگه دارید و با اون یکی دستتون نخ رو دو مرتبه دور انگشت اشاره و شست بپیچید و بعد یه حفره درست کنید و دسته ی جدید رو از بین حفره رد کنید و نخ رو بکشید تا گره تون محکم بشه یه بار دیگه این کار رو روی همین دسته انجام بدید و باز گره بزنید و گره ی دوم رو روی گره اول بندازید و حالا برید سراغ دسته های بعدی.

گره ی نخودی: تو این روش هم مثل گره ی دوتایی ریشه ها رو دوباره به دسته های دو تا پنج تایی تقسیم کرده و به شکل گره ی ساده هر دسته رو دور خودش بپیچونید و گره بزنید تا اول ریشه های فرش یه گره ی نخودی درست بشه و دقت کنید که تو این روش باید ریشه های فرش شما بلند باشه و همچنین برای فرش های قدیمی باید با استفاده از نخ چله ریشه ها رو بلند کنید و گره بزنید.

تمیز ماندن ریشه ی فرش

کاور ریشه ی فرش برای تمیز ماندن ریشه ی فرش

یکی از بهترین روش هایی که با استفاده از اون میتونید تمیز ماندن ریشه ی فرش رو عملی کنید بهره گیری از کاور ریشه ی فرش هست. این کاورها جنس های متنوعی دارن که بهترین اون ها نوع توری هست چون در این نوع هوا آزادانه رد و بدل میشه و ریشه ها نمی پوسن. کاور توری هیچ چسبی نداره و باید انتهای اون رو با استفاده از نوار چسب به فرش بچسبونید. این کاورها تضمین کننده ی تمیزی ریشه ی فرش شماست ولی بهتره که هر چند ماه یه بار عوضشون کنید.

تمیز ماندن ریشه ی فرش

لفاف دوزی برای تمیز ماندن ریشه ی فرش

لفاف دوزی یکی دیگه از راه ها برای تمیز ماندن ریشه ی فرش هست که میشه با کمک اون از ریشه ها محافظت کرد. هر چند که از این ترفند قبلا بیشتر استفاده میشده ولی الان هم جزء کاربردی ترین روش هاست. تو این روش پارچه ای که مورد استفاده قررا میگیره از جنس برزنت و یا نتقال هست همچنین بعضی از اوقات ار جاجیم های ماشین بافت هم برای این منظور استفاده میشه.

توی لفاف دوزی ریشه های انتهایی فرش رو تا میکنن و داخل پارچه ای که گفتیم قرار میدن و بعد هر دو طرف پارچه رو به قسمت ابتدایی بافت وصل میکنن. پارچه هایی که تو این پروسه استفاده میشن به شکل مشبک و نخی هستن و به همین علت جریان هوا خیلی راحت تو اون ها رد و بدل میشه و ریشه ی فرش آسیبی نمیبینه.

تمیز ماندن ریشه ی فرش

استفاده از چسب برای تمیز ماندن ریشه ی فرش

از ابتدایی ترین راهکارها برای تمیز ماندن ریشه ی فرش میشه به استفاده از چسب های پهن اشاره کرد. تو این روش باید ریشه های فرشتون رو مرتب کنید و بعد دو طرف ریشه ها رو چسب بزنید ولی یکی از معایب این روش احتمال آسیب دیدن ریشه های فرش موقع جدا کردن چسب اون هاست.

تمیز ماندن ریشه ی فرش

برای یادگیری و پیاده کردن فوت و فن های بیشتر برای خانه داری صفحه ی ترفند های خانه داری ما رو دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی