|

به نظرت خورش قیمه عالیه؟ باید بگم قیمه بادمجان شاهکاره/ طرز تهیه و همه نکات پخت

توی این مقاله طرز تهیه و همه نکات پخت قیمه بادمجون رو یاد میگیری تا این غذای خوشمزه رو با بهترین کیفیت واسه خودت و عزیزانت بپزی و لذت ببری.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- خورش های ایرانی انصافا طعم و مزه خیلی خوبی دارن. مدت زمان پخت طولانی و ادویه هایی که بهشون زده میشه باعث شده تا هر کدوم مزه خاص و خوب خودشون رو داشته باشن. خورش قرمه سبزی، خورش کرفس، خورش قیمه، خورش فسنجون و... هر کدوم طعم بینظیری دارن. قبلا طرز تهیه قیمه رو بهتون آموزش دادیم و حالا میخوایم این خورش عالی رو با بادمجون ترکیب کنیم و غذای پرطرفدار قیمه بادمجان رو بهتون یاد بدیم تا در اولین فرصت بپزین و نوش جانتون بشه. تا آخر همراه ما باشین...

gheymebademjan1

مواد لازم برای خورش قیمه بادمجان

گوشت قرمز ۳۰۰ گرم

لپه ۱۵۰ گرم

بادمجان متوسط 4 عدد

پیاز متوسط ۲ عدد

سیب زمینی متوسط ۲ عدد

رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری

لیمو عمانی ۴ عدد

زعفران دم کرده 2 قاشق غذاخوری

گلاب یک قاشق غذاخوری

چوب دارچین یک تکه

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و روغن به اندازه کافی

این میزان مواد اولیه برای چهار نفر در نظر گرفته شده و میتونی بسته به تعداد نفرات این مقادیر رو کم یا زیاد کنی.

gheymebademjan3

طرز پخت خورش قیمه بادمجان

مرحله اول

لپه ها رو از چند ساعت قبل با آب بشور و بذار خیس بخوره. بهتره در طول این مدت یکی دو بار آبش رو عوض کنی تا نفخ و بوی بد لپه گرفته بشه.

مرحله دوم

پیازها رو نگینی خرد کن و در قابلمه ای که روغن ریختی، تفت بده. پیازها که سبک و کمی طلایی شد، گوشت خرد شده رو بهش اضافه کن و هم بزن تا رنگ گوشت تغییر کنه. سپس زردچوبه رو بریز و یکی دو دقیقه تفت بده. بعد از این مرحله لپه ها رو که آبکش کردی به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کن.

gheymebademjan4

مرحله سوم

لپه ها رو چند دقیقه تفت بده تا بوی خامی اون گرفته بشه. رب گوجه فرنگی و فلفل سیاه رو هم اضافه کن و خوب تفت بده. بعد مقداری آب ولرم که روی مواد رو بگیره، اضافه کن و با حرارت زیاد بذار جوش بیاد. سپس شعله رو کم کن تا گوشت و لپه بپزه.

مرحله چهارم

در این مرحله بادمجان ها را پوست بگیر و اگر دوست داری از وسط و عمودی نصف کن و یا ورقه ای برش بده، بعد کمی نمک روی بادمجون ها بریز و بذار نیم ساعت بمونه. بعد از این مدت خشکشون کن و داخل ماهیتابه با حرارت متوسط سرخ کن.

gheymebademjan6

مرحله ششم

نکته مهم دیگه گرفتن تلخی لیمو عمانی هاست. توی یه ظرف آب جوش بریز و لیمو عمانی ها رو داخلش قرار بده تا تلخی اونها گرفته بشه. نیم ساعت بعد لیمو عمانی رو به همراه چوب دارچین و زعفران دم کرده غلیظ به خورشت اضافه کن. 15 دقیقه پایانی، بادمجون های سرخ شده و گلاب رو هم توی خورش بریز و نمک رو هم تست و اندازه کن. وقتی خورش جا افتاد به همراه سیب زمینی سرخ کرده و کته نوش جان کن.

نکات مهم پخت خورش قیمه بادمجان

-اگر دوست نداری تا پیازها داخل خورش دیده بشن میتونی اونها رو رنده کنی.

-میزان آب باید اندازه باشه تا نیاز نباشه طی پخت بهش آب اضافه کنی و از طرف دیگه جوری نباشه که خورشت بپزه ولی جا نیفته و آبکی باشه. به اندازه دو بند انگشت روی مواد رو آب بگیره کافیه.

-پخت و جا افتادن خورش قیمه حدود دو ساعت زمان میخواد و با توجه به این زمان میتونی زمان اضافه کردن مواد اولیه رو در نظر بگیری.

-مقدار کمی از نمک رو ابتدا و مقدار اصلی رو در انتهای پخت به خورش قیمه اضافه کن.

-نمک زدن به بادمجون ها باعث میشه تلخی اونا گرفته بشه و در زمان سرخ کردن روغن کمتری مصرف بشه.

gheymebademjan5

-اگر زعفرون رو با یخ دم کنی، نتیجه بهتر و با کیفیت تر خواهد بود.

-استفاده از گلاب در خورش قیمه اختیاریه و اگر عطرش رو دوست نداری میتونی حذفش کنی.

-خوب و کامل تفت دادن لپه باعث میشه تا اصطلاحا وا نره و تا آخر زمان پخت سالم بمونه.

امیدوارم این روش طرز تهیه خورش قیمه بادمجون رو با تمام نکاتش امتحان کنی و از خوردنش در کنار اعضای خانواده و یا دوستانت لذت ببری. بقیه دستورهای آشپزی سایت رو اینجا میتونی ببینی.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی