|

طرز تهیه مرغ همایونی یه غذای اعیونی و لاکچری/ ضیافتی باشکوه از عطر و طعم و مزه

توی این مقاله یه غذای خاص و اعیونی به اسم مرغ همایونی رو یاد می گیری که عطر و طعم و مزه عالی ای داره و جون میده واسه مهمونای خاصت درستش کنی.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- بعضی غذاها دنیایی از طعم و مزه هستن و با مواد اولیه زیاد و نسبتا گرونی هم آماده میشن. غذاهایی که بهشون اعیونی یا لاکچری میگن و طبعا این غذاها رو نمیشه زیاد پخت و در شرایط خاص طبخ میشن. غذاهایی مثل باقالی پلو با گوشت، رولت گوشت، آجیل پلو، قیمه نثار و... غذایی که توی این مقاله میخوام بهتون آموزش بدم هم توی این دسته از غذاها قرار میگیره و اسمش مرغ همایونی هست! غذایی خوش عطر و طعم و عالی که حتما باید یه بار امتحانش کرد. تا پایان همراه من باشین...

homayuni6

مواد لازم برای تهیه مرغ همایونی

ران و سینه مرغ 4 تکه

پیاز یک عدد

سیر یک حبه

رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری

هل کوبیده شده با پوست ۲ عدد

چوب دارچین یک عدد

زعفران به مقدار لازم

زرشک ۳ قاشق غذاخوری

شکر یک قاشق غذاخوری

هویج خلالی بلانچ شده یک عدد

خلال پسته و بادام به مقدار لازم

کره به مقدار لازم

گلاب یک قاشق چایخوری

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پاپریکا، ادویه مرغ، پودر سیر، زیره، پرک لیمو، تخم گشنیز به مقدار لازم

این میزان مواد اولیه برای 4 نفر کافیه و تو میتونی بسته به تعداد نفراتی که میخوای مرغ همایونی براشون درست کنی این مقادیر رو کم یا زیاد کنی.

homayuni3

طرز تهیه مرغ همایونی

مرحله اول

برای درست کردن این غذا باید از شب قبل بوی بد مرغ ها رو بگیریم. به ازای هر تکه مرغ یه قاشق چایخوری نمک داخل آب میریزیم و مخلوط می کنیم. مرغ رو داخل آب و یخچال قرار میدیم. قبل از شروع پخت، مرغ رو آبکش کرده، چربی اون رو میگیریم و کاملا خشک می کنیم.

مرحله دوم

کار بعدی بلانچ کردن هویجه. هویج رو خلالی خرد می کنیم و داخل آبجوش میریزیم. بعد از دو سه دقیقه هویج ها رو داخل ظرف آب یخ منتقل و بعد هم آبکش می کنیم.

homayuni5

مرحله سوم

در این مرحله سس غذا رو آماده می کنیم به این صورت که پیاز رو خلالی خرد می کنیم و داخل تابه با کمی روغن تفت میدیم تا سبک بشه. سپس تمام ادویه ها رو به همراه دارچین، هل کوبیده و رب گوجه فرنگی اضافه می کنیم. 2 دقیقه تفت میدیم و بعد روی مواد کمی آب جوش میریزیم و در قابلمه رو میذاریم تا به جوش بیاد و حرارت رو کم می کنیم.

مرحله چهارم

داخل ماهیتابه کمی روغن و کره ریخته و مرغ ها رو کمی تفت میدیم تا تغییر رنگ بده. مرغ رو همراه سیر با پوست داخل سس قرار داده و یه ساعت زمان میدیم تا مرغ ها بپزن. در این مدت در قابلمه رو باز نمی کنیم.

homayuni4

مرحله پنجم

تا پخته شدن مرغ ها برنجی که از قبل خیس کردیم رو چه به صورت کته و چه به صورت آبکش درست می کنیم.

مرحله ششم

داخل ماهیتابه کمی روغن و کره ریخته و زرشک، خلال پسته و بادام رو کمی تفت میدیم. بعد هویج بلانچ شده و گلاب رو اضافه میکنیم و سپس شکر رو ریخته و هم میزنیم تا شکر آب بشه. شعله رو خاموش می کنیم.

homayuni2

مرحله هفتم

پلوی دم کشیده رو داخل دیس می کشیم و از مخلوط زرشک و خلال روی اون میریزیم. روی مرغ کمی کره و زعفران غلیظ ریخته و کنار پلو قرار میدیم. سس رو هم داخل ظرف کوچیکی کنار غذا میذاریم و نوش جان.

توی این مقاله با یه غذای اعیونی آشنا شدیم که برای مهمون های خاص مون انتخاب خوبیه. اگر به آشپزی علاقمندی اینجا میتونی کلی دستور آشپزی ببینی و ازشون استفاده کنی.

homayuni1

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی