|

خواص جادویی روغن ماهی

13 جادوی روغن ماهی و امگا3؛ از سلامت پوست تا درمان کبد چرب

روغن ماهی چربى یا عصاره اى است که از بافت ماهى استخراج مى­شود. این روغن معمولا از ماهى­هاى روغنى همچون شاه ماهى، ماهى تن و ماهى خالدار،…

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- روغن ماهى یکى از رایج ترین مکمل­هاى غذایى است که سرشار از اسیدهاى چرب امگا ٣ مى­باشد و براى سلامتى بدن بسیار اهمیت دارد.

روغن ماهی چربى یا عصاره اى است که از بافت ماهى استخراج مى­شود. این روغن معمولا از ماهى­هاى روغنى همچون شاه ماهى، ماهى تن و ماهى خالدار، تهیه مى­شود. با این حال، ممکن است از کبد ماهى نیز این روغن تولید شود.

سازمان بهداشت جهانى توصیه مى­کند که هفته اى ١-٢ وعده ماهى مصرف کنید؛ زیرا اسیدهاى چرب امگا ٣ موجود در ماهى مزایاى بسیاری برای سلامتى از جمله محافظت در برابر تعدادى از بیمارى­ها دارد. حتى اگر شما در هفته، ماهى صرف نکنید، استفاده از مکمل ها، امگا ٣ بدن را تامین مى­کند.

حدود ٣٠٪‌ روغن ماهى از امگا ٣ تشکیل شده، درحالى که ٧٠٪‌ باقى مانده از دیگر چربى­ها تشکیل شده است. همچنین روغن ماهى حاوى مقادیرى از ویتامین A و D نیز مى­باشد. توجه کنید که امگا ٣ موجود در روغن ماهى داراى فواید بیشترى نسبت به امگا ٣ موجود در برخى منابع گیاهى است. امگا ٣ اصلى در روغن ماهى، EPA و DHA است، در حالى که امگا ٣ در منابع گیاهى عمدتاً، آلفالینولئیک اسید مى­باشد.

2

در این مقاله قصد داریم با برخی از خواص روغن ماهی و امگا3 که در مقالات علمی به آن­ها اشاره شده است آشنا شویم:

1. روغن ماهى حامى سلامت قلب شماست!

بیمارى­هاى قلبى علت اصلى مرگ و میر در سراسر جهان است. مطالعات نشان مى­دهند، افرادى که ماهى زیادى می­خورند، کمتر از سایرین دچار مشکلات قلبى مى­شوند و عوامل تهدیدکننده بیمارى­هاى قلبى با مصرف ماهى یا روغن ماهى، کاهش مى­یابند.

کلسترول: با مصرف روغن ماهى، به تدریج سطح کلسترول خوب یعنى HDL افزایش مى­یابد اما اثرى بر کاهش سطح کلسترول بد یعنى LDL ندارد.

ترى گلیسرید: با استفاده از این مکمل، حدود ١٥-٣٠ درصد از ترى گلیسریدهاى خون کم مى­شوند.

فشارخون: این روغن به افرادى که فشار خون بالایى دارند، کمک مى­کند تا سطح آن کاهش پیدا کند.

  • پلاک­های عروقی: روغن ماهى از تشکیل رسوب و پلاک هایى که در شریان­ها ایجاد مى­شوند، جلوگیرى مى­کند.
  • آریتمى کشنده: ریتم غیر طبیعى قلب که مى­تواند در موارد خاص باعث حمله قلبى ­شود را کاهش مى­دهد.

2. روغن ماهى، درمان کننده اختلالات روانى

مغز شما تقریبا از ٦٠٪‌ چربى تشکیل شده است که بخش اعظم این چربى، اسیدهاى چرب امگا ٣ هستند. بنابراین وجود امگا ٣ براى عملکرد طبیعى مغز ضرورى مى­باشد. در حقیقت برخى مطالعات حاکى از آن است که مبتلایان به بیمارى هاى روانى خاص، سطح خونى، امگا ٣ کمترى دارند. تحقیقات نشان مى­دهد که مکمل­هاى روغن ماهى مى­توانند از بروز علائم برخى از بیمارى­هاى روانى جلوگیرى کنند و علاوه بر این، شانس ابتلا به مشکلات روانى را در افرادى که در معرض خطر هستند، کاهش دهد. همچنین مصرف روغن ماهى در مقادیر زیاد سبب بهبود علائم اسکیزوفرنى و اختلال دو قطبى مى­شود.

3

3. روغن ماهى بخورید، وزن کم کنید!

داشتن شاخص توده بدنى (BMI)  بیشتر از ٣٠ به معناى چاقى مى باشد. در سراسر جهان حدود ٣٩٪‌ از بزرگسالان اضافه وزن دارند در حالى که ١٣٪‌ چاق محسوب مى­شوند و حتى این تعداد در کشورهایى با درآمد بالا مانند ایالت متحده آمریکا، بیشتر هم مى­باشد. چاقى مى­تواند خطر ابتلا به سایر بیمارى­ها، از جمله مشکلات قلبى، دیابت نوع ٢ و سرطان را به طور قابل توجهى افزایش دهد.

پژوهش­ها نشان مى­دهند که مکمل­هاى روغن ماهى همراه با رژیم غذایى یا ورزش مى­توانند به کاهش وزن کمک کنند.

4

4. سلامت چشم و جادوى روغن ماهى!

همانند مغز، چشمان شما نیز به چربى­هاى امگا ٣ نیاز دارند. شواهد نشان مى­دهد افرادى که امگا ٣ کافى دریافت نمى­کنند، بیشتر در معرض ابتلا به بیمارى­هاى چشمى قرار دارند.

با افزایش سن و پیر شدن، سلامت چشم نیز کاهش پیدا مى­کند. یکى از مشکلات چشمى که افراد سالخورده را به شدت تهدید مى­کند، دژنراسیون ماکولار وابسته به سن (AMD) ، مى­باشد. که مصرف ماهى، خطر ابتلا به این بیمارى را تا حد زیادى کاهش مى­دهد.

5

5. روغن ماهى سبب کاهش التهابات میشود

التهاب، راهکار سیستم ایمنى بدن براى مبارزه با عفونت و درمان جراحات است. همچنین التهاب مزمن با بیمارى­هاى جدى همچون چاقى، دیابت، افسردگى و بیمارى­هاى قلبى همراه است. کاهش التهاب مى­تواند به درمان علائم این بیمارى­ها کمک کند. از آنجا که روغن ماهى داراى خواص ضدالتهابى است، باعث بهبود التهاب مزمن مى­شود. به عنوان مثال، در افراد استرسى و چاق، روغن ماهى مى­تواند تولید و بیان ژن مولکول هاى التهابى به نام سایتوکاین مانند TNF را کاهش دهد.

علاوه بر این، مکمل­هاى روغن ماهى، در افرادى که آرتروز دارند و از درد مفاصل رنج مى برند، سبب کاهش درد آن ها مى­شود. البته استثنا هم وجود دارد، مانند بیمارى التهاب روده (IBD) که هیچ شواهدى وجود ندارد که نشان دهد در اثر مصرف روغن ماهى، علائم این بیمارى، بهبود یابد.

6. پوستى سالم با روغن ماهى!

پوست شما وسیع ترین عضو بدن شماست که حاوى اسیدهاى چرب امگا ٣ زیادى مى­باشد.

سلامت پوست در طول زندگى به خصوص در دوران سالمندى یا بعد از قرار گرفتن در معرض نور زیاد آفتاب، تضعیف مى­شود. گفته مى شود که تعدادى از اختلالات پوستى مانند پسوریازیس و درماتیت با روغن ماهى بهبود مى­یابند.

7. روغن ماهى کمک کننده در دوران باردارى

امگا ٣ براى رشد و نمو در اولین مراحل تشکیل جنین و تکامل ضرورى مى­باشد، بنابراین براى مادران مهم است که به میزان کافى امگا ٣ در دوران باردارى و هنگام شیردهى دریافت کنند. مکمل­هاى روغن ماهى باعث هماهنگى تکامل در نوزادان مى­شوند، ولى هنوز مشخص نیست که آیا بر یادگیرى و ضریب هوشى نوزادان تاثیرگذار است یا خیر.

همچنین مصرف این مکمل­ها در دوران باردارى و شیردهى سبب بهبود بینایى نوزادان مى­شود و خطر ابتلا به بیماری­های آلرژیک را کاهش مى­دهد.

8. روغن ماهى و درمان کبد چرب

کبد بیشتر چربى­ها را در بدن شما پردازش مى­کند، پس مى­تواند در افزایش وزن نقش اساسى داشته باشد. اختلالات کبدى به طور فزاینده­اى شایع هستند. به ویژه بیمارى کبد چرب که در آن چربى زیادى در کبد تجمع مى­کند. مکمل­هاى روغن ماهى مى­توانند عملکرد کبد را بهبود بخشند و میزان چربى آن را کاهش دهند.

9. بهبود علائم افسردگى

پیش بینى مى شود که افسردگى تا سال ٢٠٣٠ به دومین بیمارى اصلى جهان تبدیل مى­شود. جالب اینجاست که افراد مبتلا به افسردگى، میزان امگا ٣ خونشان پایین­تر از سایرین است. مطالعات نشان مى­دهد که روغن ماهى و مکمل­هاى امگا ٣ ممکن است علائم افسردگى را بهبود بخشند.

10. درمان بیش فعالى کودکان با روغن ماهى!

با توجه به این که امگا ٣ بخش قابل توجهى از مغز را تشکیل مى دهد، گرفتن مقدار کافى از آن براى جلوگیرى از اختلالات رفتارى در کودکان مانند بیش فعالى، ضرورى مى­باشد. بنابراین مکمل­هاى روغن ماهى مى­توانند بیش فعالى، کمبود توجه، تحریک پذیرى و پرخاشگرى ایجاد شده در کودکان را بهبود بخشند.

6

11. بهبود عملکرد مغز

با افزایش سن، عملکرد مغز کند مى شود و خطر ابتلا به آلزایمر افزایش مى یابد. افرادى که ماهى بیشترى مصرف مى کنند، در پیرى عملکرد مغزشان، کاهش کندترى پیدا مى کند. اثبات مشخصى در سالمندان از بهبود عملکرد مغز در دسترس نیست، با این وجود، مطالعات نشان مى دهند که روغن ماهى ممکن است بهبود حافظه را در بزرگسالان سالخورده بهبود بخشند.

12. روغن ماهى علائم آسم و خطر آلرژى را کاهش مى­دهد.

آسم باعث تورم ریه و تنگى نفس مى شود، در نوزادان بسیار شایع است. مکمل­هاى روغن ماهى، در مادران باردار، خطر آلرژى در نوزادان را کاهش مى­دهد.

13. سلامت استخوان­ها و روغن ماهى

در دوران پیرى، مواد مغذى ضرورى موجود در استخوان­ها از بین مى­رود و احتمال شکستن آن­ها افزایش مى­یابد که به پوکى استخوان منجر مى­شود. مى دانیم که کلسیم و ویتامین D براى سلامت استخوان بسیار اهمیت دارند، امروزه همچنین پژوهش­ها نشان مى­دهد که اسیدهاى چرب امگا ٣ نیز فواید زیادى براى استخوان­ها دارند. مطالعات بیان مى­کنند افرادى که امگا ٣ بیشترى در خون خود دارند، از تراکم معدنى استخوانى بهترى هم برخوردارند. مکمل­هاى روغن مهى  مارکرهای تحلیل استخوان را کاهش مى دهد. همین امر باعث جلوگیرى از بیمارى­هاى استخوانى مى­شود.

منبع: healthline.com

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • امیر ارسالی در

    خیلی خوب بود اما اصلش گیر نمیاد

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها