|

همه چیز درباره کبد چرب

کبد چرب چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

برای آشنایی با انواع کبد چرب، علائم و درمان های آن، با ما همراه باشید.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- حتما نام بیماری کبد چرب یا اصطلاح پزشکی اش موسوم به استئاتوز کبدی را بار ها شنیده اید. اما آیا می دانید که این بیماری چگونه ایجاد می شود، چه علائمی دارد و درمان آن شامل چه مراحلی است؟

 

کبد چرب چیست؟

هنگامی که چربی در سلول های کبد، تجمع و رسوب کند، فرد به این بیماری مبتلا می شود. شایع ترین علت این بیماری، مصرف بی رویه الکل است. اما کبد چربی که ناشی از مصرف الکل نباشد، شامل یکی از تقسیم بندی های زیر است:

1. کبد چرب ساده: این بدان معنی است که شما در کبد خود چربی دارید ، اما ممکن است هیچ التهابی در کبد و یا آسیبی در سلول های کبدی خود نداشته باشید. معمولاً این بیماری عود نمی کند و یا مشکلی در کبد ایجاد نمی شود. اکثر افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی، کبد چرب ساده دارند.

2. استئو هپاتیت غیرالکلی (NASH): این بسیار جدی تر از یک کبد چرب ساده است. NASH به معنای التهاب در کبد است. التهاب و آسیب سلول کبدی که با NASH اتفاق می افتد می تواند مشکلات جدی مانند فیبروز و سیروز ، که انواع زخم های کبدی هستند و همچنین سرطان کبد را ایجاد کند. حدود 20٪ از افراد مبتلا به NAFLD (بیماری کبد چرب غیر الکلی) دارای NASH هستند.

افراد غیر الکلی به دلایل مختلف از جمله چاقی، مصرف غذاهای آماده و غذاهای چرب، عدم فعالیت فیزیکی و مصرف مواد نامناسب غذایی، همچنین به دلیل عوارض جانبی ناشی از برخی دارو ها، ممکن است به این بیماری دچار شوند.

 

بیماری کبد چرب مرتبط با الکل (ALD)

بیماری کبد چرب الکلی قابل پیشگیری است و معمولاً وقتی مصرف الکل را متوقف می کنید، احتمال بروز آن کمتر می شود. اگر به نوشیدن ادامه دهید ، ALD می تواند مشکلات جدی ایجاد کند، که شامل  بزرگ شدن کبد و در پی آن، احساس درد یا ناراحتی در سمت راست بالای شکم، باشد.

همچنین احتمال بروز هپاتیت الکلی بعید نیست، که منجر به تورم در کبد می شود و می تواند تب، حالت تهوع، استفراغ، شکم درد و زردی (پوست و چشم های مایل به زرد) را در پی داشته باشد.

از دیگر بیماری هایی که کبد چرب الکلی باعث ایجادش می شود میتوان به سیروز الکلی اشاره کرد که به معنی تجمع زخم در جداره کبد است. این علائم می تواند همان علائم هپاتیت الکلی باشد، به علاوه مقادیر زیادی تجمع مایعات در شکم، فشار خون بالا در کبد، خونریزی در بدن، گیجی و تغییر رفتار، طحال بزرگ شده، نارسایی کبدی(که می تواند کشنده باشد).

بیماری کبد چرب مرتبط با الکل معمولاً بدتر شده و به هپاتیت الکلی تبدیل می شود. همچنین با گذشت زمان، ممکن است به سیروز الکلی نیز تبدیل شود.

 

khbd_0

 

علائم بیماری کبد چرب

ALD (بیماری کبد چرب مرتبط با الکل) و NAFLD (بیماری کبد چرب غیر الکلی)، معمولاً هیچ نشانه ای ندارند. برخی از افراد ممکن است علائمی مانند خستگی یا درد در سمت راست بالای شکم در جایی که کبد قرار دارد، داشته باشند.

اگر به NASH (استئو هپاتیت غیرالکلی) یا به سیروز مبتلا هستید، ممکن است علائمی داشته باشید مانند: شکم متورم، رگهای خونی بزرگ شده در زیر پوست، سینه های بزرگتر از حد طبیعی در مردان، کف دست قرمز، پوست و چشم هایی که به رنگ زرد دیده می شوند (به دلیل بیماری به نام زردی)

 

درمان بیماری کبد چرب

هیچ داروی رسمی برای NAFLD تأیید نشده است. معمولاً اولین مرحله درمان، کاهش وزن است که به کاهش چربی، التهاب و زخم در کبد کمک می کند. از دست دادن فقط 3٪ تا 5٪ از وزن بدن می تواند میزان چربی موجود در کبد را کاهش دهد. اگر چربی انباشته زیادی دارید، جراحی کاهش وزن نیز یک گزینه است.

 راهکار بعدی، ترک نوشیدن الکل است که می تواند کمک شایانی به بهبود این بیماری کند. اگر به دلیل NASH عوارضی مانند سیروز یا نارسایی کبدی دارید، ممکن است نیاز به پیوند کبد داشته باشید. به طور کلی، افراد مبتلا به NASH که پیوند کبد، انجام می دهند، سلامتی خود را در مدت زمان کم، باز میابند.

همچنین افزایش فعالیت و تحرک بدنی، کنترل دیابت و پایین نگه داشتن کلسترول خون، به درمان این بیماری کمک می کند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی