|

خواص مس برای بدن

مس و معجزه خوردن غذا در ظروف مسی

خوردن غذا در ظروف مسی از دیرباز مورد توجه قرار گرفته است و امروزه مقالات متعددی به تایید این موارد پرداخته است.

لینک کوتاه کپی شد
3

شایانیوز- مس (Copper) یکی از مواد معدنی موجود در بدن ما به شمار می­رود. حضور آن به مقدار کافی برای بسیاری از فعالیت­های بدن ما ضروری محسوب می‌­شود. بیشتر یا کمتر بودن آن می­تواند عامل بروز برخی بیماری­‌ها باشد. خوردن غذا در ظروف مسی از دیرباز مورد توجه قرار گرفته است و امروزه مقالات متعددی به تایید این موارد پرداخته است.

health-benefits-of-copper

 

این ماده نقش مهمی در تعدادی از عملکردها دارد، از جمله:

  • تولید گلبول های قرمز خون 
  • تنظیم ضربان قلب و فشار خون
  • جذب آهن
  • پیشگیری از پروستاتیت، یا التهاب پروستات
  • گسترش و نگهداری استخوان، بافت‌­های پیوندی و اندامهایی مانند مغز و قلب
  • فعال سازی سیستم ایمنی بدن

مس به عنوان یک عامل درمانی در بسیاری از مقالات علمی مورد توجه قرار گرفته است. طبق یک مطالعه در ژورنال Medicinal Research ، این فلز سنگین یک درمان احتمالی برای تعدادی از شرایط، از جمله بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون محسوب می‌­شود.

نتایج تحقیقات در مورد تأثیر این ماده بر سرطان متفاوت است. یک مطالعه منتشر شده شان می­‌دهد که مس ممکن است باعث سرطان شود. اما یک تحقیق دیگر نشان می دهد که ترکیبات حاوی مس می توانند علیه برخی سلولهای سرطانی کار کنند. یک مطالعه ایتالیایی که در ژورنال Dalton Transactions  منتشر شده است بیان می­دارد که مس تقریباً به اندازه سیس پلاتین (cisplatin) که یک داروی شیمی درمانی معمول است، موثر است. محققان دریافتند که مس سه برابر سیس پلاتین در درمان آدنوکارسینومای روده بزرگ که یکی از انواع سرطان است ­می‌­تواند کارآمد باشد.

چه خوراکی‌­هایی حاوی مس هستند؟

Can-Copper-Help-with-Coronavirus

یکی از راه ­های آسان برای دستیابی به میزان مورد نیاز از این ماده، خوردن غذاهایی است که ثابت شده ­اند مقادیری از این فلز سنگین را دارا هستند. برخلاف برخی از عناصر غذایی، بدن نمی‌­تواند مس را سنتز کند، بنابراین باید آن را از منابع غذایی دریافت کنید. بهترین منابع غذایی مس شامل غذاهای دریایی، گوشت، غلات سبوس دار، عدس، آجیل، دانه‌ها، شکلات، غلات، سیب زمینی، نخود فرنگی و برخی از سبزیجات برگ سبز تیره است. نوشیدن 2 تا 3 لیوان آبی که در ظرف مسی ذخیره شده است، روش آسان دیگری برای تأمین مس کافی برای بدن است. که از جمله آن­‌ها می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیب زمینی
  • نخود فرنگی
  • لوبیا
  • سبزیجات سبز
  • غلات کامل
  • دانه­‌های آفتابگردان
  • کره بادام زمینی
  • شکلات تلخ

شرایطی که ممکن است منجر به کمبود مس شود

اکثر افراد به اندازه کافی مس را از رژیم غذایی خود دریافت می‌کنند. با این حال، اگر یکی از شرایط زیر را دارید، ممکن است به میزان بیشتری از مس نیاز داشته باشید.

سطح نرمال مس در خون چه میزان است؟

پزشک در مواردی ممکن است برای دستیابی به میزان این فلط سنگین موجود در خون شما و یا ارزیابی مسمومیت با مقادیر زیاد از این فلز سنگین، میزان سطح این ماده را در خون شما را از آزمایشگاه درخواست کند. سطح طبیعی مس در خون می­تواند دارای مقادیر زیر باشد:

بزرگسالان: 70-140 میکروگرم در دسی ­­لیتر

کودکان تا 6 سالگی: 90-190 میکروگرم در دسی ­­لیتر

بانوان باردار: 118-302 میکروگرم در دسی ­­لیتر

 

فواید بی ­نظیر خوردن غذا در ظروف مسی

آب ضروری ترین عنصر برای حفظ حیات در این کره خاکی است. 70 درصد بدن انسان از آب تشکیل شده است.

شاید جالب است بدانید که در دوران باستان، نیاکان و مادربزرگ های ما از روش ذخیره آب در ظروف ساخته شده از مس پیروی می­‌کردند. هدف آنها احتمالاً حفاظت از آب آشامیدنی بود اما شاید بی‌آنکه از مقالات علمی و تحقیقات امروزی ما آگاه باشند یکی از مفیدترین روش­‌ها برای نگه داری و مصرف آب برای سلامتی بدن را پیاده سازی می­‌کردند.

copper-bottle1

در دنیای مدرن امروزی که فیلترهای UV و تصفیه کننده های RO برای تصفیه آب داریم، ذخیره آب در ظروف فلزی ممکن است به نظر قدیمی بیاید و نیازی به آن نباشد. با این حال، این روش قدیمی که در متون باستانی به آن اشاره شده است، اکنون توسط چندین تحقیق علمی پشتیبانی می­‌شود.

ذخیره آب در ظرف مسی فرآیند تصفیه طبیعی ایجاد می‌­کند. این ماده می تواند تمام میکروارگانیسم ها، کپک­‌ها، قارچ‌­ها، جلبک‌­ها و باکتری­‌های موجود در آب را که می­تواند برای بدن مضر باشد از بین ببرد و آب را برای نوشیدن کاملاً مناسب کند.

علاوه بر این، آب ذخیره شده در یک ظرف مسی، ترجیحاً یک شب یا حداقل به مدت چهار ساعت قبل از مصرف، کیفیت خاصی از مس را می‌­تواند به دست آورد.

این ماده دارای خواص ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی، ضد سرطان­زایی و ضد التهابی است. همچنین به خنثی سازی سموم کمک شایانی می­‌کند.

در ادامه به 10 مورد از خواص ویژه خوردن غذا در ظروف مسی اشاره خواهیم کرد:

1. عملکرد بهتر دستگاه گوارش

تحقیقات ثابت کرده‌­اند که مس دارای خواص بسیاری زیادی برای از بین بردن باکتری­های مضر و همچنین کاهش التهابات درون معده است. همچنین به پاکسازی و دفع سموم معده کمک بسیاری می­کند؛ از سوی دیگر عملکرد صحیح کبد و کلیه را تنظیم کرده و جذب مواد غذایی برای بدن را موجب می‌­شود.

پژوهش‌­ها نشان داده‌­اند وقتی آب درون ظروف مسی مصرف شود، ذرات معدنی مس در آب وارد شده و این ذرات به پارتیکل­های مواد غذایی متصل شده و هضم راحت­تری در دستگاه گوارش را برای ما فراهم می‌­سازند.

2. کمک به کاهش وزن

برای کاهش سریع وزن، سعی کنید به طور منظم آب ذخیره شده در ظرف مسی را بنوشید. علاوه بر تنظیم دقیق سیستم هضم برای عملکرد بهتر، به بدن شما کمک می­کند تا چربی سوزی با بازدهی بالاتری صورت پذیرد تا کاهش وزن بهتری را در کنار رژیم غذایی سالم تجربه کنید.

Weight

3. بهبود سریع­تر زخم معده

مس به دلیل خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد التهابی بسیار معروف است، ابزاری عالی برای بهبود سریع زخم ها است. جدا از آن، همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن و کمک به تولید سلول­های جدید معروف است. مس همچنین کمک کننده به بهبود زخم­ها در بدن، به ویژه زخم­‌های معده معروف است.

4. تاخیر در روند پیری پوست

اگر نگران ظهور خطوط ظریف روی صورت خود هستید، مس درمان طبیعی شماست. این ماده که دارای خواص ضد اکسید کننده و سلول سازی بسیار قوی است، با رادیکال­‌های آزاد ایجاد کننده چین و چروک و پیری پوست مبارزه می­‌کند.

1011682-oANTIAGEINGfacebook-1450350218

5. حفظ سلامت قلب

بیماری قلبی یکی از رایج ترین بیماری ها است و مس با به حداقل رساندن خطر ابتلا به این بیماری نقش پر رنگی در کاهش بروز آن ایفا می­کند. طبق پژوهش­های انجمن سرطان آمریکا، مشخص شده است که به تنظیم فشار خون، ضربان قلب و کاهش سطح کلسترول بد خون و تری گلیسیرید کمک می­‌کند.

6. ابتلا به سرطان را کاهش می­‌دهد

همانطور که گفته شد این ماده دارای خواص آنت ی­اکسیدانی ثابت شده است و با مبارزه با رادیکال­‌های آزاد، سلول­‌هایی در حال تبدیل به سلول‌­های سرطانی هستند را از بین می‌­برد.

7. تنظیم عملکرد غده تیروئید

متخصصان بهداشت معتقدند که یکی از موارد مشترک در بین افراد مبتلا به بیماری های تیروئید این است که آنها معمولاً سطح کمی از این فلز سنگین در بدن دارند. در حالی که این مسئله معمولاً در افراد مبتلا به پرکاری تیروئید دیده می شود، کسانی که کم کاری تیروئید دارند نیز ممکن است از این کمبود رنج ببرند.

8. مبارزه با آرتریت و التهاب مفاصل

مس دارای خواص ضد التهابی بسیار قوی است. این دارایی به ویژه برای تسکین دردها و دردهای ناشی از ملتهب شدن مفاصل بسیار عالی است. جدا از آن، مس همچنین دارای خواص تقویت کننده استخوان و سیستم ایمنی بدن است و آن را به عنوان یک درمان عالی برای آرتروز و آرتریت روماتوئید تبدیل می‌­کند.

9. ارتقای سلامت پوست و تولید ملانین

مس جز اصلی در تولید ملانین (رنگدانه­‌ای که رنگ چشم، مو و پوست شما را می­سازد) در بدن ما است. جدا از این مس در تولید سلول­های جدید نیز کمک می­کند که به دوباره پر کردن لایه های بالایی پوست کمک می­کند تا پوستی صاف و لطیف داشته باشید.

copper-cup-stock-today-160418-tease_a881c7c1915ce9ed14c24f0a72f2ccd1

10. مبارزه با کم خونی

شگفت آورترین واقعیت در مورد مس این است که این ماده در بیشتر فرآیندهایی که در بدن ما اتفاق می­افتد دخیل است. درست از زمان تشکیل سلول­های خونی تا کمک به جذب آهن، یک ماده معدنی ضروری برای عملکرد بدن شما است.

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها