|

چگونه زعفران اصل را از زعفران تقلبی تشخیص دهیم؟

بعضی افراد سودجو با افزودن مواد ارزان به زعفران در صدد سودآوری بیشتر هستند بنابراین باید زعفران اصل را بشناسید تا سرتان کلاه نرود.

لینک کوتاه کپی شد

زعفران یکی از ادویه های پرکاربرد در آشپزی می باشد که همیشه نسبت به ادویه های دیگر قیمت خیلی بالاتری داشته و شاید بتوان آن را گران ترین ادویه جهان دانست. از آنجایی که زعفران محصول گرانی است افراد سودجو با روش های متعدد در این محصول دست برده و با افزودن مواد مختلف ارزان به این ادویه گران سعی در بالا بردن حجم محصول و سودآوری بیشتر آن برای خود هستند. معمولا به زعفران های تقلبی عسل، شکر، قند، پودر قند، روغن، نمک و... اضافه می کنند تا حجم آن بیشتر شود. بنابراین لازم است ویژگی های زعفران اصل را بشناسید تا سرتان کلاه نرود و پول زیادی بابت جنس تقلبی صرف نکنید. در ادامه به بررسی بعضی از روش ها تشخیص زعفران اصل از تقلبی می پردازیم.

1- زعفران اصل رنگی مات دارد

زعفران اصل به هیچ ‌وجه رنگ درخشان و براقی ندارد. پس اگر زعفرانی دیدید که برق می‌زند و بسیار درخشان است باید به اصالتش شک کنید. بعضی از شرکت‌های تقلبی، گیاهان دیگری را که مشابه زعفران هستند در فرایند تولید با اسپری‌های رنگی به شکل زعفران درمی‌آورند.

2- رنگ باز کردن زعفران اصل به کندی صورت می گیرد

زعفران تقلبی به محض اینکه داخل آب جوش ریخته شود رنگ باز می کند اما زعفران اصل سرعت رنگ‌دهی‌اش پایین است. برای امتحان آب را جوش بیاورید همیشه از آب 100 درصد جوش استفاده کنید سپس آن را داخل یک لیوان شیشه ای بریزید بعد زعفران را از بالا به آن اضافه کنید.

خیلی ها اول زعفران را می ریزند بعد روی آن آب می ریزند که این کار اشتباه است با این کار زعفران اصطلاحا دچار خفگی می شود و خوب رنگ پس نمی دهد بعد از اینکه زعفران را به آب جوش اضافه کردید یک نعلبکی روی لیوان بگذارید به آن زمان دهید تا دم بکشد اگر خیلی زود رنگ پس داد یعنی زعفران تقلبی است.

بیشتر بخوانید: چطور یک زعفران دم کشیده خوش رنگ داشته باشیم؟

3- تشخیص زعفران اصل با کاغذ

کمی از زعفران مورد نظرتان را بین کاغذ قرار دهید و فشار دهید. اگر در جای فشار زعفران، ذرات روغن و چربی مشاهده کردید نشان از این دارد که زعفران تقلبی است اما اگر زعفران پودر شد و اثری از چربی نبود نشان از سالم و خالص بودن آن دارد.

4- زعفران اصل بویی قوی دارد

زعفران‌ اصل دارای بو و رایحه‌ای قوی و شدید است. پس اگر زعفرانی خریدید که بوی آن چندان قوی نبود باید در اصالت آن شک کنید. خیلی مواقع زعفران های تقلبی رنگ دارند اما هیچ بویی ندارند.

مطمئنا روش های دیگری هم برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی وجود دارد اگر شما هم روشی برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی می‌دانید در بخش نظرات تجربه خود در این زمینه را با ما و مخاطبان به اشتراک بگذارید. 

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها