|

معجزه ای بنام آنتی اکسیدان

چگونه با آنتی اکسیدان به جنگ کووید 19 برویم؟

آنتی‌اکسیدان‌ ها مولکول‌هایی هستند که علیه رادیکال‌های آزاد بدن شما مبارزه می‌کنند.

لینک کوتاه کپی شد
1

شایانیوز- همه ما شاید دانش اندکی از آنتی‌اکسیدان‌ها داشته باشیم، اگرچه ممکن است درصد پایینی از مردم اطلاعات کاملی از چگونگی عملکرد آن‌ها داشته باشند. این مقاله تمام اطلاعات مورد نیاز درباره این مواد را در اختیار شما قرار می‌دهد و در پایان تعدادی از غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان را به شما معرفی می‌کند.

آنتی‌اکسیدان چیست؟

آنتی‌اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که علیه رادیکال‌های آزاد بدن شما مبارزه می‌کنند. رادیکال‌های آزاد ترکیباتی هستند که اگر تعدادشان بیش از حد زیاد شود ممکن است به بدن شما آسیب وارد کند.آنها زمینه ساز بیماری‌های مختلف از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها هستند.

بدن شما برای محافظت از رادیکال‌های آزاد از آنتی‌اکسیدان‌های خاص خود استفاده می‌کند. اگرچه این مواد در خوراکی­هایی مثل میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شوند اما برخی ویتامین­ها مثل E و C نیز آنتی‌اکسیدان‌های موثری هستند.

0

عمکرد رادیکال‌های آزاد چگونه است؟

رادیکال‌های آزاد بطور روزانه در بدن ما تشکیل می‌شوند. بدون حضور آنتی‌اکسیدان‌ها، آنها می‌توانند به سرعت آسیب‌های جبران ناپذیری را بدن ما وارد کنند و در نهایت حتی به مرگ منتهی شود. اما این سکه روی دیگری نیز دارد! رادیکال‌های آزاد، برای فعالیت بسیاری از بخش‌ها و سلول‌های بدن ضروری هستند، سلول‌های ایمنی بواسطه این رادیکال‌ها قادر به از بین بردن پاتوژن‌ها و میکروارگانیسم‌های مهاجم هستند. بسیاری از رادیکال­های آزاد در فرآیند­های سیگنالینگ درون سلولی اهمیت ویژه دارند، ضربان قلب با نیروی مناسب و صحیح یکی از اعمال رادیکال­های آزاد به شمار می­رود.اما در اینجا نیز تعادل اهمیت دارد، تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها.

زمانی که این توازن از بین رود و تعداد رادیکال‌های آزاد در بدن فرد افزایش پیدا کند، حالتی بنام "استرس اکسیداتیو" ایجاد می‌شود که به DNA سلول‌های فرد، آسیب وارد کرده و آن‌ها را مستعد سرطانی شدن می‌کند.

چندین سبک زندگی و عوامل محیطی شناخته شده‌اند که برهم‌ زننده‌ی این تعادل هستند. از جمله:

  • هوای آلوده
  • استرس‌های مزمن
  • مصرف سیگار
  • سموم و حشره‌کش‌ها
  • قند خون بالا
  • مصرف زیاد اسیدهای چرب اشباع نشده
  • پرتوهای مضر
  • عفونت‌های باکتریایی، قارچی و ویروسی
  • مصرف بیش از حد آهن، روی و مس
  • اکسیژن بیش از حد یا خیلی کم
  • ورزش‌های شدید همراه با آسیب بافتی
  • کمبود آنتی‌اکسیدان‌ها

مکمل­‌های دارویی و شیمیایی حاوی آنتی اکسیدان توصیه می­‌شود؟

خیر، بعضی از مکمل­‌های آنتی اکسیدانی ممکن است مقادیر بیشتری از آنچه شما نیاز دارید داشته باشند و همین موضوع می­‌تواند خطرساز باشد.

شما می‌­توانید تمام آنتی اکسیدان­های مورد نیاز خود را از خوردن انواع غذاهای غنی از این مواد مانند سبزیجات، میوه، نان غلات سبوس دار، غلات، لوبیا، عدس، آجیل، دانه­‌ها، روغن­های گیاهی، سیر و چای سبز دریافت کنید. که در ادامه به بررسی برخی از آن­ها خواهیم پرداخت.

غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان کدام‌اند؟

بدن شما آنتی‌اکسیدان‎‌های خاص خود مانند گلوتاتیون که یک ماده درون سلولی است را تولید می‌کند. همچنین گیاهان و حیوانات، یک سیستم دفاعی در برابر رادیکال‌های آزاد و آسیب‌های اکسیداتیو دارند، بنابراین آنتی‌اکسیدان‌ها در تمام غذاهای با منشا گیاهی و جانوری نیز یافت می‌شوند.

مصرف مقدار کافی از آنتی‌اکسیدان‌ها بسیار اهمیت دارد. در حقیقت، سلامتی شما به مصرف انواعی از آنتی‌اکسیدان‌های خاص مثل مثل ویتامین E و C وابسته است.

Food-rich-in-Antioxidants

بر اساس مطالعات، قهوه به‌تنهایی غنی‌ترین منبع آنتی‌اکسیدان در رژیم غذایی به‌شمار می‌رود. گوشت قرمز و ماهی نیز آنتی‌اکسیدان دارند اما میزان آن در میوه‌ها و سبزیجات بسیار بیشتر است.

در اینجا لیستی از خوراکی‌های سرشار از این مواد شگفت انگیز را به شما معرفی می‌کنیم:

1. شکلات تلخ:

اگر از دوست‌داران شکلات تلخ هستید، بخت با شما یار است! شکلات تلخ بدلیل داشتن کاکائوی فراوان سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ است و خوراکی بسیار مغذی است. براساس یافته‌ها، در هر 100گرم شکلات تلخ تا 15میلی‌مول آنتی‌اکسیدان وجود دارد. این میزان حتی بیشتر از میوه‌هایی مثل بلوبری و تمشک است.

علاوه‌براین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کاکائو اثرات مثبتی برروی سلامتی بدن دارند و می‌توانند باعث کاهش التهابات شده و نرخ ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

از طرفی آنتی‌اکسیدان‌های کاکائو می‌تواند سطح کلسترول خون را در محدوده طبیعی حفظ کند.

1

 

2. توت‌فرنگی

این نوع میوه که محبوبیت بالایی هم دارد سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامینC می‌باشد. توت فرنگی حاوی نوعی آنتی‌اکسیدان بنام "آنتوسیانین" (anthocyanin) است که باعث رنگ قرمز این میوه می‌شود. بخاطر داشته باشید که توت‌فرنگی‌هایی که آنتوسیانین بالاتری دارند، رنگ درخشان‌تری نیز خواهند داشت.

2

3. کلم بنفش

تمام اعضای خانواده کلم، فواید چشم‌گیری برای بدن دارند. اما کلم قرمز یا بنفش منبع کاملی از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها بشمار می‌رود. علاوه‌براین این سبزی، کلسیم فراوانی دارد، که برای سلامت استخوان‌ها مفید است.

3

4. لوبیا‌ها

لوبیا‌ها گروه متنوعی از حبوبات هستند که سطح بالایی از فیبر دارند. فیبر موجود در حبوبات به حرکات منظم روده کمک می‌کند. برخی لوبیا‌ها مثل لوبیا چیتی حاوی نوعی آنتی‌اکسیدان خاص است که فواید بسیاری در کاهش التهابات و سرکوب رشد سلول‌های توموری دارد. براساس آخرین یافته‌ها مشاهده شد که آنتی‌اکسیدان موجود در لوبیا چیتی باعث جلوگیری از سرطان سینه، مثانه، و ریه می‌شود.

4

5. چغندر

چغندر سرشار از آنتی‌اکسیدانی بنام بتالایین (Betalain) است که اثر آن بر روی سرکوب تومورهای روده بزرگ به اثبات رسیده است. علاوه‌براین آن‌ها سرشار از فیبر، پتاسیم و آهن هستند.

5

6. اسفناج

اسفناج نیز سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان است. سطح بسیار پایینی از کالری دارد و یک منبع غنی از دو آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند از چشمان شما در برابر اشعه‌های مضر محافظت کند.

6

7. چای سبز

تحقیقات درباره خواص چای سبز هر روز در حال گسترش است و مطالعات نشان داده ­اند که چای منبع بسیار غنی از نوع خاصی از آنتی اکسیدان به نام فلاونوئیدها است. مطالعات دیگر نشان داده است که آنتی اکسیدان های حاصل از نوشیدن چای می­توانند به جلوگیری از سرطان پوست کمک کنند. همچنین شواهدی وجود دارد که لوسیون­های موضعی حاوی این گیاه ارزشمند، سد مستحکمی برای پوست در برابر اشعه­های مضر خورشید ایجاد می­کنند.

green+tea+benefits

درمان کووید19 با آنتی اکسیدان؛ از فرضیه تا واقعیت

طوفان سایتوکاینی، عارضه‌ای که بعنوان خشم سیستم ایمنی بدن یاد می­شود و بسیاری از مبتلایان به کووید19 را با تظاهرات بالینی شدید به کام مرگ می­کشاند. افزایش فعالیت گلبول­های سفید خون معمولا با افزایش میزان گونه های واکنش پذیر اکسیژن (ROS) همراه است. افزایش سطح ROS باعث تجمع پراکسید هیدروژن در بافت­ها می شود که منجر به آسیب بافتی، التهاب بیش از حد و افزایش تکثیر ویروس می­شود. بنابراین یکی از راه های درمان مبتنی بر علائم در مبتلایان به کروناویروس، کمک به کاهش میزان سایتوکاین­های التهابی است. سایتوکاین­ها موادی هستند که پایه گذار بسیاری از فعل و انفعالات شیمیایی در بدن به شمار می­روند.

داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی که پزشکان در حال حاضر برای درمان طوفان سایتوکاینی استفاده می­کنند شامل استروئیدها، آنتی بادی­های وریدی، مهارکننده های سیگنالینگ و مسدود کننده هایعملکرد سایتوکاینی، مانند آناکینرا یا توسیلیزوماب است. با این حال، برخی از این داروها گران هستند و عوارض جانبی ممکن است مسیر درمان را پیچیده کند.

اینجاست که یک آنتی اکسیدان بنام کاتالاز وارد عمل می­شود. کاتالاز آنتی اکسیدان آنزیمی طبیعی است که در کبد، گلبول­های قرمز خون و سلول های اپیتلیال آلوئولار ریه وجود دارد.

نقش این آنزیم تجزیه پراکسید هیدروژن موجود در بدن و تبدیل آن به مواد بی خطری همچون آب و اکسیژن است.

covid-19-impact-surplus-lines

محققان دانشگاه کالیفرنیا حدس زده اند که کاتالاز می­تواند سطح پراکسید هیدروژن را در بدن کاهش دهد. آنها پیش بینی می­کنند، این آنزیم میتواند سطح ROS را کاهش دهد و انتشار افسار گسیخته سایتوکاین را به حداقل برساند، در نهایت التهاب اضافی، آسیب سلول اکسیداتیو و همانند سازی ویروسی را که در فرم‌های COVID-19اتفاق می­افتد را سرکوب کند.

این محققان یافته های خود را در مجله Advanced Materials گزارش کرده اند.

در پایان...

جای تعجبی ندارد که با افزایش سن میزان تجمعات رادیکال­های آزاد در بدن بیشتر می­شود و همین امر سرآغاز بسیاری از بیماری­ها و شروع روند پیری است. آنتی اکسیدان­ها همراه بدن ما در مسیر مبارزه با این مواد هستند پس با افزودن خوراکی­های آنتی اکسیدانی به رژیم غذایی خود می­توانید فرآیند پیری را کمی کندتر کنید و بدنی شاداب به دور از امراض داشته باشید.

References:

Healthline

Medicalnewstoday

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • ناشناس ارسالی در

    عالی بود

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها