|

چگونه تشخیص دهیم آب مروارید داریم؟

آب مروارید شایع‌ترین علت کاهش قدرت بینایی در افراد بالای 40 سال و علت اصلی نابینایی در جهان به شمار می‌رود.

لینک کوتاه کپی شد

آب‌مروارید جزو شایع‌ترین اختلالات بینایی است. بیماری آب مروارید در اثر کهولت سن و قرار گرفتن برای مدت طولانی در معرض نور آفتاب بروز پیدا می‌کند. آب مروارید یک عارضه چشمی است که به مرور بزرگ می شود و دید را تار می کند این بیماری ممکن است بصورت مادرزادی با شما باشد و بعد مدت ها خود را نشان دهد.

 

آب مروارید چیست؟

آب‌مروارید یا کاتاراکت به معنی این است که عدسی چشم شفافیت خود را از دست بدهد و تیره و کدر شود. طبعا زمانی که عدسی چشم کدر شود و قابلیت خود را در تمرکز نور روی شبکیه از دست بدهد، تصویر خوبی روی شبکیه تشکیل نمی‌شود و در نتیجه شخص تصاویر اجسام و مناظر خارجی را به حالت کدر و مات می‌بیند. متداول ترین نوع آب مروارید را می توان وابسته به سن که اکثرا افراد بالای 65 سال هستند تلقی کرد.

بیماری آب مروارید در اثر کهولت سن و قرار گرفتن برای مدت طولانی در معرض نور آفتاب بروز پیدا می‌کند. در افراد مبتلا به آب‌مروارید، دیدن از طریق عدسی کدر، کمی شبیه به نگاه کردن به یک پنجره بخار گرفته یا دید مبهم است. تاری دید چشم ناشی از آب‌مروارید می‌تواند کارهایی مانند خواندن و رانندگی (به ویژه در شب) را دشوارتر کند. این بیماری اکثرا به آرامی رشد می‌کند و در اوایل اشکالی برای بینایی ایجاد نمی‌کند؛ اما با گذشت زمان، آب‌مروارید در نهایت باعث کاهش دید و تاری می‌شود.

Cataract-2

 

انواع آب‌مروارید

انواع آب‌مروارید بر روی قسمتی از عدسی ک تاثیر می گذارند متفاوت است. که به 4دسته زیر تقسیم می شود:

 

آب مروارید که بر مرکز عدسی تأثیر می‌گذارد (آب مروارید هسته ای)

 با گذشت زمان، عدسی به تدریج زردتر شده و بینایی کمتر می‌شود. همان‌طور که آب مروارید به آرامی پیشرفت می‌کند، عدسی ممکن است حتی قهوه‌ای شود. رنگ زرد یا قهوه‌ای عدسی می‌تواند منجر به مشکل بین سایه‌های رنگ شود.

 

آب مروارید که بر لبه‌های عدسی اثر می‌گذارد (آب مروارید کورتیکال)

همان‌طور که بیماری به آرامی پیشرفت می‌کند، رگه‌های کدر شده عدسی، به مرکز می‌رسند و با عبور نور از مرکز عدسی تداخل می‌کنند.

آب‌مروارید که بر پشت عدسی تأثیر می‌گذارد (آب مروارید زیر کپسول خلفی)

آب‌مروارید زیر کپسول خلفی به‌صورت یک ناحیه کوچک و مات معمولاً در نزدیکی پشت عدسی، درست در مسیر نور ایجاد می‌شود. این نوع آب مروارید سریعتر از انواع دیگر پیشرفت می‌کند.

آب‌مروارید مادرزادی

بعضی از مردم با آب‌مروارید متولد می‌شوند و یا در طول دوران کودکی، این بیماری در آنها رشد می‌کند. این آب مروارید ممکن است ژنتیکی یا همراه با عفونت داخل رحمی یا تروما باشد.

abmorvarid

 

نشانه ها و علائم آب مروارید عبارتند از: 

  • دید تار و مبهم
  • سختی در دید شب
  • حساسیت به نور و درخشش
  • نیاز به نور زیاد برای خواندن و فعالیت های دیگر
  • دیدن "هاله " در اطراف نورها
  • تغییر مکرر شماره یک عینک و یا نسخه لنزی
  • محو شدن یا زرد شدن رنگ ها
  • در ابتدا تاری دیدتان تنها بر بخش کوچکی از لنز چشم تان تاثیر می گذارد و شما ممکن است از ناتوانی دیدتان بی اطلاع باشید ؛ با بزرگ تر شدنش لنز شما را بیشتر می پوشاند و نور عبوری از لنز را تحریف می کند این امر ممکن است منجر به نشانه های بیشتر شود.
  • آب مروارید اول کوچک است و در ابتدا اثر کمی روی دید شما دارد.
  • ممکن است بفهمید که دیدتان فقط کمی تار شده است.
  • آب مروارید ممکن است باعث شود تا نور خورشید یا لامپ را روشن تر ببیند یا ممکن است زمانی که در شب رانندگی می کنید متوجه شوید که چراغ های در حال حرکت درخشش بیشتری نسبت به قبل دارند.

آب مروارید

 

کودکان هم آب مروارید می گیرند؟

آب مروارید ممکن است مادرزادی باشد به آن معنا که نوزادی ممکن است در لحظه تولد دچار آب مروارید باشد.

آب مروارید ممکن است جنبه تکاملی داشته باشد به آن معنا که از دو تا چهار سالگی به بعد ایجاد می شود.

در 30 درصد موارد ابتلا به آب مروارید، سابقه خانوادگی بیماری، نقش دارد. پس آب مروارید یا در بزرگسالان و یا در کودکان ایجاد می شود.

 

چگونه آب مروارید تشخیص داده می‌شود؟

 معاینه دقیق توسط چشم پزشک می‌تواند وجود و وسعت آب مروارید و همچنین هرگونه مشکل دیگری که باعث کاهش دید یا ناراحتی می‌شود را مشخص کند؛ ممکن است علل دیگری علاوه بر آب مروارید به ویژه مشکلات پرده شبکیه و یا عصب بینایی باعث کاهش دید شود، چنانچه این مشکلات وجود داشته باشد، بعد از عمل آب مروارید ممکن است دید کامل به دست نیاید. در صورتیکه این مشکلات شدید باشد، حتی عمل آب مروارید نیز ممکن است باعث بهبود دیده نشود؛ چشم پزشک می‌تواند به شما بگوید که چقدر احتمال دارد این مشکلات در چشم شما وجود داشته باشد.

82883

 

آیا جراحی تنها راه درمان آب مروارید است؟ 

تنها راه درمان آب مروارید جراحی است؛ در گذشته جراح چشم عدسی را هنگامی که کاملاً کدر شده بود از چشم خارج و دید را توسط عینک اصلاح می‌کرد؛ اما بهتر است قبل از اینکه عدسی کاملا سفت شود عمل جراحی انجام گیرد؛ اگر علائم آب مروارید خفیف باشد تغییر نمره عینک ممکن است موقتا مشکلات شما را حل کند. دارو، روش تغذیه، ورزش یا وسائل نوری باعث درمان یا پیشگیری از بروز آب مروارید نمی‌شود، دوری از نور خورشید ممکن است به جلوگیری یا کند شدن پیشرفت آب مروارید کمک کند؛ عینک‌های آفتابی که نور ماورا بنفش را جذب می‌کنند یا عینک‌های طبی با یک پوشش ضد اشعه ماورا بنفش باعث حفاظت از چشم می‌شوند.

 

چه زمانی عمل آب مروارید ضروری است؟

آب مروارید، به آهستگی تشکیل شده و به تدریج باعث ضعف بینایی می‌شود. انجام جراحی فقط در هنگامی ضرورت پیدا می‌کند که ضعف بینایی فرد باعث اختلال در فعالیت‌های روزمره، مانند مطالعه یا رانندگی شود. افراد مبتلا به آب مروارید باید با پزشک خود صحبت کنند تا بدانند که چه موقع ممکن است به عمل جراحی نیاز داشته باشند.

عوارض عمل نکردن آب مروارید بصورت ضعف بینایی و نهایتا کوری ظاهر می­شود؛ بنابراین با توجه به هزینه عمل آب مروارید که در سطح متعادلی است باید سریعا نسبت به مراجعه به پزشک متخصص به منظور تشخیص و درمان آب مروارید اقدام نمود. اینها علائمی هستند که در صورت بروز به منظور جلوگیری از عوارض عمل نکردن آب مروارید باید مورد توجه بیماران قرار بگیرد.

عوارض عمل نکردن آب مروارید به علت اخلالی که در سیستم دید افراد ایجاد می کند می­تواند جنبه­ های گوناگونی داشته باشد. چرا که چشم بعنوان یکی از ارگانهای مهم در انجام بسیاری از امور روزمره شرکت دارد. بنابراین عدم معالجه به موقع می­ تواند ضررهای اقتصادی و روحی بسیاری برای بیمار ایجاد نماید.

IMG_0912-780x470

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها