|

همه چیز درباره لمینت دندان؛ از مزایا تا عوارض آن

داشتن لبخندی زیبا یکی از ویژگی های جذاب و منحصر بفردی است که امروزه طرفداران زیادی دارد. لمینت دندان به زیبایی هرچه بیشتر لبخندتان کمک می ک…

لینک کوتاه کپی شد

یکی از بیشترین دغدغه های افراد  که به کلینیک دندانپزشکی مراجعه میکنند جهت ترمیم زیبایی دندان ها است .بعد از درمان دندان های پوسیده ، درمان زیبایی دندان یکی از پرطرفدار ترین کار های دندانپزشکی محسوب میشود. برای انجام لمینیت شرایط خاصی لازم است. برای درمان زیبایی شرایط فک و لثه باید مطلوب باشد. که این شرایط را دکتر دندانپزشک تشخیص می دهد که بیمار شرایط مطلوب برای این درمان را دارا می باشد یا نه. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا از معایب و مزایای لمینت باخبر شوید:

 

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان (لامینت) یا ونیر لایه‌ای از مواد همرنگ دندان یا مواد سفید رنگ هالیوودی است که برای اصلاح فرم، شکل، رنگ و طول دندان‌ها یا بستن فاصله بین دندان‌ها و درمان دندان‌های شکسته روی دندان قرار داده می‌شود. لمینت‌ها پوسته‌هایی با ضخامت نازکی هستند که متناسب با شکل و ویژگی‌های دندانی هر شخص به صورت منحصر به فرد ساخته می‌شوند. در ساخت این پوسته‌های نازک از موادی با رنگ‌های طبیعی و نزدیک به رنگ دندان استفاده می‌شود. در این روش سطح دندان به مقدار بسیار اندکی سوهان زده می‌شود و سپس لمینت‌ها را با استفاده از یک نوع چسب مخصوص، به دندان متصل می‌کنند. ایجاد زیبایی فوق العاده در دندان و همچنین تراش اندک دندان باعث شده است تا لمینت دندان یکی از مقدم‌ترین روش‌ها در درمان دندان‌های قدامی (جلو) باشد.

موجب-و-علت-پوسیدگی-دندان

 

لمینت چند نوع است ؟

لمینیت ها (ونیرها) دو نوعند :

لمینت سرامیکی دندان (روش غیر مستقیم)

 این لمینت دندان سرامیکی از جنس سرامیک یا در اصطلاح عامیانه تر از جنس چینی هستند. دارای ظاهری زیباتر بوده، ثبات رنگ بیشتری داشته و نسبت به لمینت های کامپوزیتی مقاوم ترند. این ونیرها پس از قالب گیری در لابراتوار ساخته میشوند. هزینه ی لمینت دندان با این روش در مقایسه با روش دیگر بیشتر است.

 

لمینت کامپوزیتی (روش مستقیم )

در مقابل لمینت سرامیکی، کامپوزیت دندان قرار دارد که نسبت به لمینت سرامیکی تراش کمتری به دندان داده میشود (و حتی در مواردی که شرایط دندانی مناسب باشد بدون تراش انجام میشود) ، میزان پایش پذیری (براق تر شدن سطح) و عبور نور کامپوزیت دندان بیشتر است و تنوع رنگ بیشتری داشته (پس میتواند کاملا همرنگ  دندانهای دیگر باشند). همچنین قیمت لمینت دندان با این روش ارزان تر از روش دیگر است.

RS1706_9377839

کاربرد لمینت دندان چیست؟

لمینت‌ها لایه‌های نازکی هستند که مستقیم به بخش جلویی دندان می‌چسبند تا ظاهر آن را زیبا کنند. ونیر برای کسانی که فقط چند عیب جزئی در دندان هایشان دارند بسیار مناسب است. هدف از نصب ونیر این است که ظاهری زیبا به لبخند شما بدهد و دندان‌های آسیب دیده، شکسته، لک شده، خرد شده و دندان‌هایی که کمی کج شده‌اند را اصلاح کند. ونیر حتی می‌تواند فاصله‌های بین دو دندان را هم پر کند. به طور کلی لمینت‌ها مشکلات ذیل را برطرف می‌کنند:

۱. اصلاح لکه‌های داخلی و تغییر رنگ دندان‌ها
۲. درمان تیرگی و کدر شدن دندان‌ها
۳. اصلاح اشکالات دندان از نظر شکل، اندازه و چرخش
۴. ترمیم پوسیدگی سطوح جلوی دندان‌ها
۵. اصلاح و بهبود طرح لبخند
۶. پر کردن فاصله و فضا‌های زیاد بین دندان‌ها به ویژه در وضعیت دیاستم یا فاصله بین دو دندان از خط وسط جلو
۷. ترمیم دندان شکسته و لبه‌های خرد شده ناشی از زمین خوردن، ضربه ناگهانی یا حوادث
۸. افزایش طول دندان‌های کوچک و کوتاه

laminate-in-esfahan-1

لمینت دارای چه عوارضی است؟

انجام لمینت ممکن است دارای عوارضی باشد که به بخشی از آنها اشاره میکنیم:

 

حساسیت های مدت دار بعد از درمان

درمان لمینت هم مانند بقیه ی درمان های ترمیم دندان با حساسیت گرما و سرما روبروست و بعد از مدت زمانی این حساسیت از بین می رود.

 

بروز بیماری های پریودنتال یا لثه ای در صورت عدم رعایت موارد لازم

بیماری های لثه ای شامل عفونت های بافت لثه ای شامل: لقی دندان و تحلیل رفتن بافت لثه می شوند. تشخیص و تعیین صحیح مراحل انجام لمینت با توجه به شرایط بیمار و نصب صحیح لمینت دندان توسط متخصص دندانپزشکی زیبایی باتجربه، باعث می شود تا هرگز با این موارد مواجه نشوید.

 

شکستگی دندان لمینت شده

برای اینکه طول عمر دندان درمان شده بالا رود باید فرد از ابتدا شرایط درمان را داشته باشد و به درستی انتخاب گردد و به بیماری های دهانی دچار نباشد تا از شکستگی دندان کاهش یابد و یکی از عواملی که طول عمر دندان را بالا می برد نخوردن غذاهای سفت و گاز زدن های سخت بوده. اگر دندانی که درمان شده است و به علت های متفاوت با پریدگی و شکستگی همراه شود می توان در ترمیم کردن آن با لمینت های سرامیکی و یا کامپوزیتی آن را اصلاح کرد.

 

تغییر رنگ لمینت

با خوردن نوشیدنی ها و غذاهای رنگ دار و کشیدن قلیان و سیگار و خوردن چای و قهوه در مرور زمان به تغییر رنگ دادن لبه های دندان منجر شده و هرچقدر که این مواد بیشتر مصرف می شوند تغییر رنگ دندان نیز بیشتر شده و تاثیر بیشتری می گذارد و با کم کردن خوردن این مواد رنگی به سلامت دندان خود اهمیت داده و از تغییر رنگ آن پیشگیری کرده.

laminet-2

لمینت دارای چه مزایایی است؟ 

به کار کذاشتن این پوسته روی دندان از پوسیدگی و خراب شدنش جلوگیری کرده و برخلاف روکش های سرامیکی که دور تا دور دندان تراشیده می شود و بخش زیادی از دندان را از بین می برند برای بکار گذاشتن این پوسته روی دندان ها مقدار کمی از آن تراشیده شده و باقی آن دست نخورده باقی می ماند و یکی از موارد قابل توجه برای این درمان ماندگاری رنگ این دندان بوده که بسیار مداوم بوده و برخلاف ظاهر نازک آن بسیار مقاوم است و با رعایت کردن بهداشت دهانی طول عمر بیشتری را پیدا خواهد کرد.
- بدون تراش یا تراش در حد 0.3  میلی متر
- استحکام بسیار بالا
- ماندگاری بیش از 15 سال 
- حفظ 100% مینای دندان 
- بدون تغییر رنگ 
- نشست کامل روی دندان و جلوگیری از حساسیت 
- عدم احساس جسم اضافی روی دندان
- بدون نیاز به تزریق
- زیبایی فوق العاده 
- درخشندگی  
- انتخاب انواع رنگ های روشن با انتخاب بیمار
- عدم برجستگی 
- عدم بیرون زدگی لب 

700710_193

 

سوال رایجی که پرسیده می شود این است که آیا لمینت به مرور زمان رنگ می گیرد؟

باید گفت پوسته ی لمینت نیز مانند دندان طبیعی بوده و با خوردن مواد غذایی رنگدار تغییر رنگ داده ولی این نوع حالات ارتباط مستقیم با جنس و ساخت لمینت داشته و اگر از مواد خوب و مناسب و مرغوب ساخته شده باشد بسیار سخت تر رنگش تغییر می کند و نوع درمانی که انجام گرفته نیز موثر بوده و بعد از آن بهداشت فردی دهانی اصل اساسی را به خود اختصاص داده و با رعایت کردن بهداشت دندان ها می توان از تغییر رنگ آن پیشگیری کرد.

اگر فردی سیگار می کشد یا قهوه و مواد رنگ دار وارد دهان خود می کند بی شک تاثیر بسزایی در تغییر رنگ ای پوسته داشته و باید به خوبی مراقبت های روزانه را انجام دهد و هرساله به پزشک معالج خود مراجعه کند و در صورت بروز مشکل آن را پیشگیری و درمان کرد.
 

آیا لمینت نیاز به مراقبتهای خاصی دارند؟

ونیرهای دندانی نیازی به هیچ مراقبت ویژه ای ندارند. باید بهداشت دهان و دندان را مثل همیشه و طبق توصیه های معمول رعایت کنید از جمله این که مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

حتی ونیرهای پورسلین (سرامیکی) مقاوم به لکه ، ممکن است در اثر مصرف زیاد غذاهای ایجاد کننده لکه (مثل قهوه، چای، نوشیدنی های قرمز و غیره) دچار تغییر رنگ شوند. که البته با یک پالیش به شکل روز اول در می آیند.

Dental-Veneers-2-1024x683-1024x683-1

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها