|

همه آنچه که باید درباره ترشحات واژن بدانید

ترشحات واژینال یکی از عملکرد­های دقیق سیستم ایمنی برای میکروب زدایی و محافظت از واژن است. اما موارد غیرطبیعی آن نیازمند پیگیری‌­های بیشتر…

لینک کوتاه کپی شد
2

ترشحات واژن اغلب یک اتفاق طبیعی و شایع است. با این حال، انواع خاصی از ترشحات وجود دارد که می­تواند نشان دهنده عفونت باشد. ترشحات غیرطبیعی ممکن است به رنگ زرد یا سبز، دارای قوام و سفتی یا بوی بد باشد.

مخمر یا عفونت باکتریایی معمولاً باعث ترشح غیرطبیعی می‌­شود. اگر ترشحاتی را مشاهده کردید که به نظر غیرمعمول است یا بوی بدی دارد، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

ترشحات واژن به چه دلیل ایجاد می­شوند؟

1212827-636753274975771029

ترشحات واژینال یکی از عملکرد­های دقیق سیستم ایمنی برای میکروب زدایی و محافظت از واژن است. اما موارد غیرطبیعی آن نیازمند پیگیری­‌های بیشتر است. عوامل متعددی می­تواند عامل ایجاد این اتفاق باشد. به عنوان مثال، افزایش ترشحات با افزایش تحریک جنسی و تخمک گذاری طبیعی است.

ورزش، استفاده از قرص­ های جلوگیری از بارداری و استرس عاطفی نیز ممکن است منجر به ترشح شود.

در ادامه به برخی از دلایل و علل ایجاد این ترشحات غیرطبیعی که معمولا در اثر عفونت ایجاد می­‌شوند، پرداخته­‌ایم:

  • واژینوز باکتریال

واژینوز باکتریال در اثر رشد بیش از حد یکی از چندین باکتری موجود در واژن شما پدید می­آید. معمولاً تعداد باکتریهای خوب یا همان لاکتوباسیلوس‌­ها از باکتری‌های بد یا بی هوازی بیشتر است. اما اگر باکتری­های بی هوازی بیش از حد وجود داشته باشد­، تعادل طبیعی میکروارگانیسم‌­ها در واژن شما را بر زده و باعث واژینوز باکتریایی می­‌شود.

این بیماری یک عفونت باکتریایی کاملاً شایع است که باعث افزایش ترشحات واژن با بوی شدید و زننده می­‌شود و در برخی موارد هیچ علامتی ایجاد نمی‌­کند.

BV-weighing-machine2-1024x724

  • تریکومونیازیس

تریکومونیازیس نوع دیگری از عفونت است که توسط ارگانیسمی تک یاخته ای یا تک سلولی ایجاد می‌­شود.

این عفونت معمولاً در اثر تماس جنسی منتشر می‌­شود، اما همچنین می‌­تواند با به اشتراک گذاشتن حوله یا لباس فرد آلوده به آن مبتلا شوید.

ترشحات این بیماری سبز یا زرد رنگ هستند و بوی بدی دارند.

درد، التهاب و خارش نیز از علائم رایج است؛ اگرچه برخی از افراد هیچ علائمی را تجربه نمی‌­کنند.

  • عفونت مخمری

وجود مخمر در واژن طبیعی است، اما رشد آن می تواند در شرایط خاص از کنترل خارج شده و به چندین برابر از میزان طبیعی برسد. عفونت مخمر یک عفونت قارچی است که علاوه بر احساس سوزش و خارش، ترشحات سفید و پنیر مانند تولید می­‌کند. موارد زیر ممکن است احتمال عفونت­‌های مخمری را افزایش دهد:

  • استرس
  • دیابت
  • استفاده از قرص های جلوگیری از بارداری
  • بارداری
  • آنتی بیوتیک­‌ها، به خصوص استفاده طولانی مدت بیشتر از 10 روز

sad-dark-hair-woman

  • سوزاک و کلامیدیا

سوزاک و کلامیدیا عفونت‌های مقاربتی (STI) هستند که می­توانند ترشحات غیرطبیعی ایجاد کنند. رنگ این ترشحات اغلب زرد یا مایل به سبز است.

 

  • بیماری التهابی لگن (PID)

بیماری التهابی لگن (PID) عفونی است که اغلب در اثر تماس جنسی گسترش می­یابد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که باکتری­‌ها به واژن و سایر اندام های دیگر موثر در تولید مثل گسترش می­یابند. ممکن است ترشحات غلیظ و بوی بد ایجاد کند.

 

  • ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یا عامل سرطان دهانه رحم، در اثر تماس جنسی منتشر می­‌شود.

گرچه ممکن است هیچ علائمی وجود نداشته باشد، اما این نوع سرطان می­تواند ترشحات خونی، قهوه ای یا آبکی با بوی نامطبوع ایجاد کند. سرطان دهانه رحم به راحتی با تست پاپ اسمیر سالانه و آزمایش HPV قابل ردیابی است.

 

انواع ترشحات واژن کدامند؟

چندین نوع مختلف از ترشحات واژینال وجود دارد. این طبقه بندی بر اساس رنگ و قوام آنها دسته بندی می­‌شوند. برخی از انواع ترشحات طبیعی است. برخی دیگر ممکن است یک بیماری زمینه­ ای را نشان دهند که نیاز به درمان دارد.

  • ترشحات سفید

کمی ترشحات سفید، به خصوص در آغاز یا انتهای چرخه قاعدگی، طبیعی است. با این حال، اگر ترشحات همراه با خارش و دارای قوام یا شکل ظاهری غلیظ و شبیه پنیر تکه تکه شده باشد، طبیعی نیست و نیاز به درمان دارد.

این نوع ترشحات ممکن است نشانه ای از عفونت با مخمر باشد.

 

  • ترشحات شفاف و آبکی

این نوع از ترشحات کاملا طبیعی هستند و در هر زمان از ماه امکان مشاهده وجود دارد. گزارشات نشان می­‌دهد که پس از ورزش­های سنگین نیز دیده می‌­شوند.

 

  • ترشحات شفاف و کشدار

این نوع از ترشحات موکوسی و کشدار نیز طبیعی هستند و معمولا در هنگامی که فرد در حال تخمک گذاری است مشاهده می‌­شود.

 

  • ترشحات قهوه­ای یا خونی

ترشحات قهوه­ای رنگ یا خونی خصوصا در زمان چرخه قاعدگی یا بلافاصله بعد از آن معمولاً طبیعی هستند.

ترشح دیررس در پایان دوره قاعدگی می­تواند به جای قرمز، قهوهای به نظر برسد. همچنین ممکن است در دوره های پریود مقدار کمی ترشحات خونی داشته باشید که به این پدیده لکه بینی می­‌گویند.

اگر لکه بینی در زمان عادی قاعدگی شما رخ دهد و اخیراً رابطه جنسی بدون پیشگیری داشته باشید، می­تواند نشانه بارداری باشد. لکه بینی در مرحله اولیه بارداری نیز می­تواند نشانه سقط جنین باشد.

در موارد نادر، ترشحات قهوه­ای یا خونی می‌­تواند نشانه‌­ای از سرطان آندومتر یا دهانه رحم باشد. همچنین مشکلات دیگری مانند فیبروم یا رشد غیر طبیعی سلول­ها نیز می‌­تواند عامل آن باشد.

به همین دلیل انجام معاینه سالانه لگن و تست پاپ اسمیر مهم است. متخصص زنان در این روش­‌ها ناهنجاری های دهانه رحم را بررسی می‌­کند.

 

  • ترشحات زرد یا سبز

ترشحات زرد یا سبز، به خصوص هنگامی که غلیظ، زیاد و همراه با بوی نامطبوع باشد، طبیعی نیست. این نوع ترشحات ممکن است نشانه­‌ای از عفونت تریکومونیازیس باشد که معمولاً از طریق مقاربت جنسی منتشر می­‌شود.

 

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

gettyimages-989387872-1573558273

اگر ترشحات غیرمعمول در کنار علائم خاصی دارید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. علائمی که باید مراقب آنها باشید عبارتند از:

  • تب
  • شکم درد
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • خستگی
  • افزایش ادرار

اگر در مورد طبیعی بودن ترشحات نگرانی دارید، در اسرع وقت این موضوع را با پزشک درمیان بگذارید.

وقتی برای ترشح غیرطبیعی واژن به متخصص مراجعه می­کنید، پزشک معاینه جسمی و لگن انجام می­دهد، همچنین چندین سوال درباره علائم، چرخه قاعدگی و فعالیت جنسی از شما پرسیده خواهد شد.

اگر پزشک شما نتواند مشکل را تشخیص دهد، ممکن است آزمایشاتی را برای شما درخواست کند. نمونه برداری از دهانه رحم و تست پاپ اسمیر معمولا برای تشخیص درست راهگشا خواهد بود.

تغییرات ترشحات واژن در هنگام بارداری

همانطور که ترشحات واژن در طول چرخه قاعدگی تغییر می­کند، در دوران بارداری نیز تغییراتی دارد. معمولاً ترشحات نازک، سفید شیری یا بی رنگ و دارای بوی ملایم (یا بدون بو) است. از این ترشحات به عنوان لکوره یاد می­‌شود. این اصطلاح غالباً به ترشحات واژن در دوران بارداری اشاره دارد، اما لکوره در زنان غیر باردار نیز وجود دارد.

pregnant-mother-illustration-1500x984

در دوران بارداری، تولید لکوره به دلیل افزایش استروژن و جریان خون در ناحیه واژن افزایش می­یابد. با این حال، این افزایش معمولاً تا هفته هشتم قابل توجه نیست.

در سه ماهه اول بارداری، ترشحات واژن با تلاش برای از بین بردن سلول‌های مرده و باکتری‌ها از رحم و واژن برای جلوگیری از عفونت افزایش می یابد. میزان ترشحات واژن که مشاهده می­‌کنید با پیشرفت بارداری شما به تدریج افزایش می‌­یابد. این اتفاق طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

موارد زیر را رعایت کنید!

برای جلوگیری از عفونت، رعایت بهداشت و استفاده از لباس زیر مناسب و بدون مواد شیمیایی و پلاستیکی توصیه می­شود.

از دوش واژن استفاده نکنید، زیرا با از بین بردن باکتری­های مفید، تعادل میکروارگانیسم­ها را بر هم زده و ترشحات را بدتر می­‌کند. همچنین، برای جلوگیری از بیماری­های مقاربتی، رابطه جنسی ایمن و دارای محافظت داشته باشید.

Reference: Healthline

 

 

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها