|

شپش موی سر چیست؟

چگونه از شر شپش موی سر خلاص شویم؟

روش های مختلفی برای مقابله با شپش سر وجود دارد که راه های خانگی در مرحله اول و در مرحله بعدی درمان توسط داروها می باشد.

لینک کوتاه کپی شد

 اگر شپش موی سر را جدی نگیرید به سرعت برای شما درد سر ساز خواهد شد. روش‌های مختلفی برای مقابله با این مشکل آزاردهنده (شپش) وجود دارد. داروهای نسخه‌ای ممکن است سمی باشند و درمان‌های بدون نسخه نیز ممکن است مؤثر واقع نشوند ولی تقریبا  تمام درمان های خانگی به روش خاصی سبب خفگی شپش‌ها می شود. در قدم اول اگر به شپش سر مبتلا شده اید، برای از بین بردن آن، باید کلیه اعضای خانواده و محل زندگی‌تان پاک‌سازی شود ودر قدم بعدی می توان از روشهای زیر برای از بین بردن شپش سر استفاده کرد. با ما همراه باشید تا از این راه حل ها مطلع شویم.

 

 شپش موی سر چیست؟

شپش سر نوعی حشره انگلی است که برروی سر، مژه و ابروها یافت می شود که از خون سر تغذیه می‌کند. این حشره نمی تواند مدت زیادی بدون تماس با پوست بدن زنده بماند و فقط از طریق تماس مستقیم منتقل می شود. این عارضه بیشتر در کودکان سه تا یازده ساله دیده می‌شود و در دختران در مقایسه با پسران شایع‌تر است. زیرا دختران معمولاً موهای بلندی دارند و از وسایل شخصی دیگران مانند برس و گیره سر یا در مدارس از مقنعه‌های سایر دانش‌آموزان استفاده می‌کنند. معمولاً از زمانی که شخص به شپش سر آلوده می‌شود تا زمان بروز علائم 2 تا شش هفته طول می‌کشد.حتی ممکن است فرد به این عارضه مبتلا شده ولی هیچ علامتی نداشته باشد. هرچند شپش سر مشکلی خطرناک نیست، اما می تواند باعث خارش شدید غیرقابل تحمل  و پوسته پوسته شدن و عفونت شوند. شپش سر، یک عارضه‌ی معمول است و نشان‌دهنده‌ی عدم رعایت بهداشت نیست به‌طوری‌که در کشوری مانند امریکا هرسال حدود شش تا دوازده میلیون کودک به شپش سر مبتلا می‌شوند.

979001_392

 

چطور از شپش جلوگیری کنیم؟

رعایت بهداشت فردی، پرهیز از تماس با اشیاء و لباس‌های آلوده و گزارش موارد افراد آلوده به نزدیک‌ترین واحد بهداشتی درمانی ازجمله راه‌های پیشگیری از ایجاد شپش روی موی سر افراد به شمار می‌رود. هنگام مواجه‌شدن با  آلودگی بهتر است لباس و ملحفه در آب جوش به مدت ۳۰ دقیقه جوشانده شود و از اتو و خشک‌کن برای خشک‌کردن لباس‌ها بهره‌گیری شود. پس از هر تعطیلات باید دانش آموزان پس از بازگشت به محیط آموزشی معاینه شوند.

معاینه کلیه افراد خانواده درصورتی‌که یکی از اعضای آن‌ها مبتلا شده باشد.

 

راه های از بین بردن شپش سر چیست؟

در روش خانگی راه های زیادی برای ازبین بردن شپش سر وجود دارد که ما برخی از موثرترین شان را برایتان جمع آوری کرده ایم:

 

کندن تخم های شپش از مو و شانه زدن

این شیوه، اصلی برای خلاص شدن از شر شپش های سر است که باید آنرا همراه دیگر درمان ها انجام بدهید. اول از همه باید با یک شانه ی مخصوص ضدشپش که میتوانید از داروخانه تهیه کنید، موها را شانه بزنید تا شپش ها و تخم های شپش جدا شوند.

شانه زدن موهای خیس یکی از روش‌های قدیمی برای از بین بردن شپش سر است. با این روش می‌توانید شپش‌ها را لابه‌لای مو ببینید و آن را از شوره‌ی سر تشخیص دهید.

این روش شامل اسپری کردن آب بر روی ریشه مو و سپس استفاده از یک شانه با دندانه‌ی ریز برای شانه کردن موها است. در مواردی از ذره‌بین برای تشخیص شپش و برداشتن آن نیز استفاده می‌شود.

df50b0e9-94a1-4193-b5a5-50d5ad693ab4

 

برس و شانه خود را ضد عفونی کنید

برس و شانه‌ها را به مدت یک ساعت درون الکل یا یک ماده ضدعفونی‌کننده بخیسانید و یا آن ها را با صابون و آب داغ (۱۳۰ درجه فارنهایت، ۵۵ درجه سانتی‌گراد) شسته و سپس درون کیسه گذاشته و به مدت دو روز در فریزر قرار دهید.

Clean-Hairbrushes-and-Combs-www.koorook.com-1

 

روغن اکالیپتوس

اگر درمان شیمیایی برای از بین بردن شپش ها موثر واقع نشود، می توانید ۱۵ تا ۲۰ قطره روغن اکالیپتوس را به روغن زیتون اضافه کرده و آن را روی پوست سر کودک تان بمالید.

بهتر است این کار را هنگام شب انجام داده و به کمک کلاه حمام سر کودک را بپوشانید و در هنگام صبح به کمک شانۀ ضد شپش اقدام به بیرون آوردن شپش های مرده کنید و سپس سرش را بشویید.

بیشتر بخوانید:خواص شگفت انگیز روغن اکالیپتوس

11-202

 

مایونز

یکی دیگر از درمان‌های خانگی محبوب برای شپش سر مایونز است. مایونز می‌تواند این هیولاهای کوچک را با موفقیت خفه کند و در نهایت آنها را بکُشد. دپارتمان بهداشت مینه‌سوتا نیز استفاده از مایونز را روش قابل قبولی برای درمان شپش سر معرفی کرده است.

مضرات-مایونز

 

روغن زیتون

روغن زیتون که در اکثر آشپزخانه‌ها یافت می‌شود، یک عامل خفه‌کننده‌ی عالی است. سوراخ‌های تنفسی شپش‌ها توسط روغن زیتون مسدود می‌شود و آنها را می‌کُشد اما لازم است که روغن زیتون در تمام طول شب روی سرتان بماند و موهایتان را نیز با کلاه حمام بپوشانید، چون شپش‌ها می‌توانند تا چندین ساعت بدون نفس کشیدن زنده بمانند. همچنین باید موهایتان را با شانه‌ی ضدشپش شانه بزنید تا تخم‌های شپش جدا شوند؛ روغن زیتون به سست شدن شپش‌های چسبیده به موها کمک می‌کند.

145592

 

سرکه و رزماری

اولین درمان، و همچنین سنتی ترین درمان خانگی، سرکه و رزماری است. شما می توانید آن را با استفاده از رزماری، که یک گیاه دارویی است و خواص آنتی سپتیکی دارد، خودتان بسازید. به این ترتیب، هنگامی که به آن نیاز دارید، می توانید درست کنید وهمچنین هرگز منقضی و خراب نمی شود.

Rosemary-sprig-7d96e10

داروهایی برای درمان شپش سر که نیازی به نسخه ندارند

بسیاری از داروهای ضد شپش در داروخانه‌ها موجود است. هر کدام از محصولات بدون نسخه معمولاً حاوی یکی از مواد موثره زیر هستند:

 

پرمترین ۱ درصد

پرمترین‌ها شبیه به پیرترین‌های طبیعی هستند. پرمترین‌ اغلب ایمن و مؤثر است و می‌توانند تخم‌های تازه باز شده را تا چند روز بعد از درمان نابود کند.

 

دایمتیکون

دایمتیکون یکی از انواع روغن سیلیکون است. این ماده با پوشاندن سطوح و عمل به عنوان یک مانع فیزیکی، سبب خفگی و نابودی شپش ها می‌شود. البته تحقیقات کمی در رابطه با اثربخشی آنها صورت گرفته است.

 

نکات مهم در استفاده از داروهای ضدشپش

برخی نکات و توصیه‌های مهم در رابطه با استفاده از داروهای شپش‌کش وجود دارد که لازم است آنها را بدانید:

هیچ نوع داروی ضدشپشی را بیشتر از دفعات توصیه‌شده در دستورالعمل دارو استفاده نکنید.

همزمان از چند نوع داروی ضدشپش مختلف استفاده نکنید.

وقتی که ماده‌ٔ ضدشپش روی موهای فرزندتان است، چیزی مانند حوله یا کیسهٔ پلاستیکی به دور سرش نپیچید.

هرگز از داروهای ضدشپش بر روی مژه، ابروها یا هر جایی که نزدیک چشم است استفاده نکنید.

دارو را روی پوستی که زخم باز یا خراش دارد استفاده نکنید.

دارو را برای کودکان زیر دو ماه استفاده نکنید.

لباس‌های خود و فرزندتان را بعد از اتمام کار عوض کنید و لباس‌های قبلی را در ماشین لباس‌شویی بیندازید.

اگر باردار هستید، شیردهی می‌کنید یا به گل داودی حساسیت دارید، قبل از استفاده از این محصولات، از پزشک خود سؤال‌های لازم را بپرسید و برای بی‌خطر بودن آن مشورت کنید.

Itchy-Scalp-cuase-lice-head

 

از انجام این کارها اجتناب کنید!

  • در هر روش، بیشتر از مقدار دوز توصیه شده استفاده نکنید. این کار به درمان سریع‌تر هیچ کمکی نمی‌کند و ممکن است خطرناک باشد و عوارض دیگر را به وجود بیاورد.
  • از هر روش درمانی، بیشتر از دو یا سه بار استفاده نکنید. اگر از یک روش درمانی به دفعات استفاده کنید، بعد از مدتی بدن به آن مقاوم می‌شود.
  • بیش از یک روش را در یک زمان مشخص بکار نبرید. این کار به درمانِ سریع‌تر کمکی نخواهد کرد.
  • از نرم کننده‌ها استفاده نکنید؛ چرا که این مواد مانع درمان شپش می‌شود و از تماس مواد درمانی با مو جلوگیری می‌کند.

close-up-of-head-lice-on-a-comb

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها