|

آیا کلم بروکسل همان کلم پیچ است؟

کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافته‌اند مصرف کلم بروکسل می‌تواند سبب درمان و جلوگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر شود.

لینک کوتاه کپی شد

کلم بروکسل برای همه گروه های سنی توصیه می شود. کلم بروکسل نیز همچون دیگر کلم ها طعم بسیار خوبی دارد و به دو صورت خام و پخته مصرف می شود . کلم بروکسل نسخه مینیاتوری کلم پیچ است و هرچه ریزتر باشد طعم بهتری دارد بزرگتر ها  تلخ هستند و یا بی مزه . اگرچه اسم این سبزی پرخاصیت را شاید تا به حال نشنیده باشید اما این سبزی قدمت ششصد و پنجاه ساله در اروپا دارد ولی در ایران تقریبا حدود چهل سال است که کشت می شود. برای آشنایی بیشتر با کلم بروکسل در ادامه متن با ما همراه باشید.

 

کلم بروکسل چیست؟ 

کلم بروکسل شکلی از کلم‌ها با نام علمی Brassica oleracea است. کلم بروکسل ساقهٔ درازی دارد و می‌توان آن را چندین بار در سال برداشت کرد. کلم بروکسل یک پیاز کوچک سبز مانند کلم مینیاتوری دارد. 

 نام‌های دیگر آن کلم فندقی، کلم دکمه‌ای و کلم غنچه‌ای است. تیپ ظاهرى آن درست مانند کلم پیچ اما خیلى کوچکتر از آن و به اندازه یک گردو است. روى یک ساقه کلم بروکسل دهها کلم کوچک ظاهر مى شوند. این کلم ها هرقدر کوچکتر باشند خوش خوراکتر خواهند بود. کلم بروکسل هاى درشت تلخ و بى مزه هستند.

کلم دکمه اى از نظر خاصیت بسیار به کلم معمولى شبیه است؛ با این تفاوت که اسانس سولفوره که باعث تندى کلم مى شود و درمان بیمارى هاى روده، از جمله از بین بردن کرم، به کار مى رود، در آن کم تر یافت مى شود.

brussels-sprouts-plant

 

کلم بروکسل دارای چه خواصی است؟

ازجمله از خواص بی شمار کلم بروکسل به موارد زیر می توان اشاره کرد:

سرشار از فیبر

تنها نصف فنجان کلم بروکسل پخته‌شده محتوی ۲ گرم فیبر است. این میزان معادل ۸ درصد نیاز روزانه‌تان به فیبر است. فیبر بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم را تشکیل می‌دهد. وجود مقدار کافی فیبر در غذا می‌تواند فواید بسیاری برای سلامتی به همراه داشته باشد.

براساس مطالعات، مصرف فیبر می‌تواند به کاهش یبوست، افزایش دفع مدفوع و همچنین نرم‌کردن مدفوع و سهولت آن کمک بکند.

فیبر با تغذیهٔ باکتری‌های مفید دستگاه گوارش، به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. افزایش مصرف فیبر می‌تواند فواید بسیاری برای سلامتی داشته باشد. از جمله این فواید می‌توان به کاهش خطر بیماری های قلبی و کمک به کنترل قند خون اشاره کرد.

 

سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳

برای کسانی که ماهی و غذای دریایی مصرف نمی‌کنند، تأمین مقدار کافی اسیدهای چرب امگا3 می‌تواند یک چالش باشد. غذاهای گیاهی محتوی شکل دیگری از اسیدهای چرب امگا ۳ به نام آلفالینولنیک‌اسید (ALA) هستند. این شکل از اسیدهای چرب امگا ۳ نسبت به امگا ۳ موجود در ماهی و غذاهای دریایی کمتر در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا بدن تنها می‌تواند مقدار محدودی از آلفالینولنیک‌اسید را به اَشکال فعال اسیدهای چرب امگا ۳ تبدیل کند. بنابراین اگر می‌خواهید مقدار مورد نیاز اسیدهای چرب امگا ۳ خود را به جای غذاهای دریایی با گیاهان تأمین کنید، باید مقدار بیشتری از غذاهای محتوی آلفالینولنیک‌اسید را مصرف کنید.

7bc28deb4d5916f0c85f2b9c31d69b1f

 

 ضد سرطان

تحقیقات انجام شده توسط یک موسسه تحقیقاتی، در اتریش، رابطه مثبت بین مصرف سبزیجات و پیشگیری از سرطان را نشان می دهد. این نشان می دهد که مصرف جوانه بروکسل می تواند در محافظت در برابر آسیب اکسیداتیو به DNA کمک کند.

مطالعات همچنین نشان داده اند که محتوای آنتی اکسیدانی این سبزیجات حاوی پوست، قادر به کاهش استرس اکسیداتیو و در نتیجه محافظت در برابر سرطان است.

 

بهبود بیماری کرون

برای بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به بیماری کرون به جراحی نیاز دارند. پزشک برای این بیماران ممکن است استومی (وصل کردن اندام توخالی به خارج از بدن یا به اندام توخالی دیگر) را پیشنهاد کند. پس از استومی، زندگی این افراد تسکین یافته و بهترمی شود. بیمارانی که به خاطر بیماری کرون جراحی استومی دارند باید رژیم غذایی خاصی داشته باشند. خوردن کلم بروکسل برای محافظت از سلامت این بیماران و دریافت موادمغذی لازم است.

 

سم زدایی بدن

گلوکوزینولات های موجود در کلم بروکسل سبب تقویت سم زدایی در سلول هایمان می شود. برای سم زدایی بدن ، سولفور نیاز است. مواد مغذی سولفوردار در کلم بروکسل فراوانند. در فاز یک سم زدایی بدن، سیستم سم زدایی نیازمند حمایت آنتی اکسیدان قوی و در فاز دوم سم زدایی بدن نیازمند سولفور است که در کلم بروسکل هر دو خاصیت را دارا می باشد.

BrusselsSprouts-815x450

 

کلسترول را پایین‌می‌آورد

فواید کلم بروکسل، شامل پایین آوردن سطح کلسترول نیز می‌شود. شما باید برای تحت کنترل داشتن سطح کلسترول، غذاهایی بخورید که کلسترول پایینی دارند. همه کلسترول‌ها بد نیستند، کلسترول خوب نقش مهمی در ساخت سلول، ساخت هورمون‌ها، تولید ویتامین D و موادی که به هضم غذا کمک‌می‌کنند ایفامی‌کند. به‌هرحال، سطوح بالای کلسترول و کلسترول LDL بیش‌از حد در بدن شما ممکن‌است شریان‌ها را مسدودکرده و باعث مشکلات سلامتی جدی مانند سکته، بیماری قلبی و دیابت شود. کلم بروکسل غذایی است که کلسترول پایینی دارد.

به‌علاوه، خوردن روزانه کلم بروکسل به متعادل‌کردن و پایین‌آوردن سطح کلسترول در بدن شما کمک‌می‌کند. زیرا این کلم فندقی سرشار از فیبر است. فیبر موجود در این کلم فندقی بیشتر از ۱۵% نیاز روزانه فیبر را تامین‌می‌کند. زمانی که فیبر را هضم‌می‌کنید، فیبر به اسیدهای صفراوی می‌چسبد. در طول فرآیند هضم، اسیدهای صفراوی می‌توانند به‌راحتی از بدن شما بیرون‌بروند. در نتیجه، سطح کلسترول در بدن شما می‌تواند کاهش‌یابد. به‌منظور تقویت توانایی کاهش کلسترول، باید کلم بروکسل را قبل از خوردن بخارپزکنید.

 

افزایش متابولیسم

سطح بالای ویتامین های خانواده B موجود در این سبزیجات از جمله ریبوفلاوین، فولات، اسید پانتوتنیک و سایر موارد دیگر، این سبزی را به عنوان بخش اصلی یک متابولیسم سالم تبدیل می کند. این می تواند به بدن کمک کند تا غذا رابه طور مؤثر هضم کند، از مواد مغذی با کارایی بیشتری استفاده کند و سریعتر کالری بسوزاند.

 

رفع خارش سر

کلم بروکسل به علت داشتن مواد گوگردى براى رفع خارش و شوره ى سر داروى بسیار خوبى است. براى این منظور پوست سر را با جوشانده ى غلیظ برگ هاى این کلم ماساژ دهید.ماسک برگ کلم دکمه اى رنده شده و یا عصاره ى برگ آن پوست صورت را روشن و لکه هاى قهوه اى را برطرف مى کند. براى این منظور هر روز عصاره ى برگ کلم را بر پوست خود بمالید.

Pickled-Brussels-Sprouts-8

 

تنظیم هورمون‌ها

براساس مطالعات، ترکیبات فعال و فرار موجود در کلم بروکسل می‌توانند بر غدهٔ تیروئید و عملکرد آن در بدن تأثیر بگذارند. در نتیجه، کلم بروکسل می‌تواند به تنظیم هورمون‌ها در بدن کمک کند و موجب تنظیم سوخت‌وساز، فعالیت دستگاه گوارش و تنظیم سطح انرژی در بدن شود.

 

هشدار برای استفاده از کم بروکسل

بهتر است افرادی که از داروهای ضد انعقاد خون مانند وارفارین استفاده می‌کنند، همزمان از کلم بروکسل استفاده نکنند. بنابراین اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید، پیش از افزودن هرگونه غذا یا سبزیجات سالمی به رژیم غذایی‌تان ابتدا با پزشک مشورت کنید تا این غذاها با داروهای مصرفی‌تان تداخل نداشته باشند.

97785

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی