|

نفخ معده چیست ؟راه های درمان سریع و طولانی مدت آن

نفخ شکم معمولاً هنگامی رخ می دهد که گاز اضافی در معده یا روده جمع شود. که با علائم احساس سفتی و پری شکم، همراه با حس حرکت گاز است.

لینک کوتاه کپی شد

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که بلافاصه بعد از غذا خوردن در قسمت شکم خود احساس درد یا نفخ کرده باشید که ممکن است از نوع غذا یا طرز غذا خوردن منشا گرفته باشد. زمانی این مشکل دردسر ساز می شود که در جمعی حضور داشته باشیم یا این اتفاق همیشگی باشد که موجب کلافگی فرد می شود. برای درمان آن می توان از راه های درمان سریع استفاده کرد و یا از راه های درمان طولانی مدت برای رفع همیشگی آن استفاده کرد. با ما همراه باشید تا با هر دو روش درمان آشنا شوید.

 

نفخ معده چیست؟

نفخ معده یکی از مشکلات شایع گوارشی می باشد که با علائم احساس سفتی و پری شکم، همراه با حس حرکت گاز است. نفخ شکم معمولا به علت تجمع گاز در دستگاه گوارش یا احتباس مایعات در ناحیه شکمی ایجاد شده و باعث بزرگی بیش از حد معمول شکم و احساس سفتی و پری شکم، همراه با حس حرکت گاز یا درد در ناحیه شکمی می‌شود. سردی مزاج معده موجب بروز نفخ می شود که سرد شدن مزاج معده دارای علائمی مانند سوءهاضمه و هضم غذاهای خیلی سبک و عدم هضم غذاهای سنگین، ترش کردن معده و تمایل به مصرف غذاهای سرد است. نفخ بلافاصله بعد از غذا اتفاق می افتد ، معمولاً خود به خود برطرف می شود، اما اغلب سرعت بخشیدن به این فرآیند ممکن است.

bloating.2jpg


علل شایع نفخ شکم

1- بلعیدن هوا (یک نوع عادت عصبی)
2- یبوست
3- ریفلاکس معده به مری (بازگشت غذا و اسید معده از معده به مری)
4- سندرم روده تحریک پذیر
5- عدم تحمل لاکتوز و سایر عدم تحمل های غذایی
6- پرخوری
7- رشد بیش از حد باکتری ها در روده باریک
8- افزایش وزن
9- آکاربوز (داروی بیماری دیابت) و هر دارویی که دارای لاکتولوز و یا سوربیتول باشد می تواند باعث نفخ شود.
10- قاعدگی زنان: خانم ها قبل، بعد و در طی قاعدگی ممکن است دچار نفخ شکم شوند. برای کاهش این نفخ می توان ورزش کرد و غذاهای با فیبر بالا مصرف نمود.

 

راه های درمان سریع نفخ شکم

قرص‌های نعناع 

اسانس‌ نعناع می‌تواند برای رفع سوء هاضمه و گازهای گوارشی مفید باشد. این قرص‌ها معمولا تحت عنوان درمان علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) به فروش می‌رسند اما می‌توان از آنها به منظور رفع نفخ نیز استفاده کرد. قرص‌های نعناع با آرام کردن ماهیچه‌های روده باعث حرکت موثرتر گاز و مدفوع در روده می‌شوند. توجه داشته باشید افراد مبتلا به سوزش سر دل نباید این قرص‌ها را مصرف کنند.

 

drnami-mint-fale-1

 

ماساژ شکمی 

ماساژ دادن شکم می تواند به حرکت روده ها کمک کند.به خصوص یک ماساژ که مسیر روده بزرگ را دنبال می کند مفید است. افراد برای انجام این کار می توانند مراحل زیر را دنبال کنند:

• دست ها را دقیقاً بالای استخوان مفصل ران قرار دهید.

• با یک حرکت دایره ای و با فشار کم به سمت راست قفسه سینه مالش دهید.

• مستقیم از ناحیه بالای شکم به سمت قفسه سینه سمت چپ مالش دهید.

• به آرامی به سمت پایین به سمت استخوان مفصل ران حرکت می کنیم.

• تکرار در صورت لزوم.

اگر ماساژ باعث درد شد ، بهتر است فوراً آن را قطع کنید.

116810

 

استفاده از سبزی‌های معطر

ریختن سبزی‌های معطر روی غذا و پختن آن‌ها با غذا و یا استفاده آن‌ها در ماست مانند مقداری نعناع خشک، زنجبیل، گشنیز، گل سرخ، آویشن باعث رقیق شدن اسید معده شده و هضم غذا را راحت‌تر می‌کند.

همچنین سبزی‌های معطر به صورت جوشانده و یا استفاده از عرق آن‌ها مانند عرق نعناع، آویشن، گلپر، رزماری، زردچوبه، زیره و بسیاری دیگر از نفخ معده جلوگیری می‌کند. خوب است بدانید که سبزی‌های معطر، دارای اسانس‌های میکروب‌کش و ضدعفونی‌کننده هستند و قدیم که مواد ضدعفونی‌کننده و داروها موجود نبود، برای ضدعفونی دستگاه گوارش از این سبزی‌ها استفاده می‌کردند.

بیشتر بخوانید:خواص شگفت انگیز زنجبیل که غافلگیرتان می کند!

 

رازیانه

این سبزی مدیترانه ای را به خاطر طعم شبیه به شیرین بیانش می شناسند. دفعه بعد که شکمتان دچار نفخ و ورم شد دانه هایش را بخورید یا چای رازیانه بنوشید. تحقیقات نشان داده رازیانه در کنار فواید بسیارش به کاهش گاز و ورم بسیار کمک می کند.

Fennel_Seeds-1920x1440-1

 

موز 

همانطور که می‌دانید موز سرشار از پتاسیم است. پتاسیم ماده مغذی است که به تنظیم تعادل مایعات در بدن کمک می‌کند و همین امر از بروز نفخ جلوگیری خواهد کرد.

اسهال-راههای-درمان-59422

 

چای زنجبیل

التهابی که معمولاً با خوردن غذاهای ادویه دار و تند و افزودنی‌های شیمیایی ایجاد می‌شود ممکن است دلیل اصلی پف کردن شکم تلقی شوند.

بر اساس مطالعات انجام شده، ریشه زنجبیل می‌تواند در کاهش درد شکم مفید باشد. این ماده می‌تواند ژن ها و آنزیم‌هایی را در بدن مسدود سازد که مسئول اصلی ایجاد التهاب در بدن هستند.

breakfast

درمان طولانی مدت و موثر نفخ شکم

 

از خوردن مواد پرچرب خودداری کنید

غذاهایی که چربی بالایی دارند می‌توانند باعث ناراحتی سیستم گوارشی شما گردند. با این حال برخی از چربی‌ها همچون امگا۳ برای روده شما خوب است. چنین چربی‌هایی را می‌توان در ماهی یا آجیل‌ها پیدا کرد.

غذاهایی همچون غذاهای فست فودی معمولاً سطح بالایی از چربی‌های اشباع و ناسالم را دارند که باعث ایجاد پاسخ‌های التهابی در بدن می‌شوند.

 

نوشیدنی های گاز دار را ترک کنید

نوشیدنی های گازدار از بزرگترین مجرمان برای نفخ شناخته شده اند حداقل 2 ساعت قبل از خواب برای جلوگیری از استراحت سیستم گوارش خود،از این نوشیدنی ها و مواد غذایی اجتناب کنید چون حداقل 2،3 ساعت طول میکشد،تا معده خود را خالی کند و در حالی که آنزیم های گوارشی شما ،گاز را به شکم تان میرساند.

 

 

126

 

افزایش تدریجی فیبر در رژیم غذایی

 خوردن بیشتر فیبر به جلوگیری از یبوست و نفخ کمک می‌کند. میزان توصیه شده روزانه مصرف فیبر برای زنان ۲۵ گرم و برای مردان ۳۸ گرم است در حالی که بیشتر افراد این میزان را مصرف نمی‌کنند. اما لازم به ذکر است که مصرف بیش از حد فیبر خود می‌تواند به افزایش بیشتر گاز و ایجاد نفخ منجر شود. همچنین مصرف روزانه بیشتر از ۷۰ گرم فیبر می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد. به هنگام شروع افزایش مصرف فیبر بهتر است این افزایش مصرف را به آرامی شروع کرده و ظرف چند هفته به میزان توصیه شده برسید تا بدن فرصت سازگاری با این تغییر در رژیم غذایی را داشته باشد.

C5QAJ4Y4NBAP5C2P73C2AKNE3Q-1

 

اجتناب از مصرف ویتامین ها قبل از خواب

مصرف ویتامین ها، باعث تقویت سلامت شما می شود. بعضی از مکمل های ویتامین ،به علت وجود مواد معدنی خاص ،باعث افزایش ورم شکم می شود. برخی از مکمل های ویتامین دارای الکل های شکر غیر قابل جذب هستند. مانند:شربت های سوربیتول و زیسیتول .

اینها غیر قابل هضم هستند.به این خاطر که بدن ما دچار مشکل در هضم الکل های قندی ،مواد افزودنی ،پر کننده های موجود در برخی مکمل ها است.و باعث میشود که باکتری ها گاز تولید کنند خیلی بهتر است که ویتامین ها و مواد معدنی خود را از منابع طبیعی با خوردن یک رژیم غذایی متعادل دریافت کنید.

 

 

synthetic_vitamins-min-1024x681

 

در صورت مشاهده مشکلات زیر همراه با نفخ، به پزشک مراجعه کنید:

 درد شکم

مشاهده خون در مدفوع یا داشتن مدفوع سیاه و قیرمانند

 اسهال

 سوزش سردل که بدتر می شود

تهوع

 کاهش وزن

 

اختلالات-دستگاه-گوارش-77824

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها