|

موثرترین و سریع ترین راه های درمان آفت دهان چیست؟

آفت دهان به زخمی که در داخل دهان یا لب ها و یا زیر زبان ایجاد شود گفته می شود. این بیماری مسری نیست و خیلی زود درمان می شود.

لینک کوتاه کپی شد

آفت دهان بنا به دلایل گوناگونی در دهان ایجاد می شود. گاهی اوقات ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که زخم های کوچکی در دهان شما ایجاد شود که غذا خوردن و یا صحبت کردن را برای تان دشوار کند. معمولا بعد از چند روز خود به خود و یا با درمان های خانگی از بین می روند. راه های درمان بسیاری برای رفع آفت دهان وجود دارد که در ادامه متن برای شما چند مورد موثر را آورده ایم.

آفت دهان چست؟

آفت دهان یا زخم خوره به زخم‌های دردناک، کوچک و خوش‌خیم گفته می‌شود که در دهان یا در غشاء لثه ایجاد می‌شود. آفت دهان معمولا زخمی گرد یا بیضی شکل، سفید یا زرد‌رنگ است که دورتادور آن قرمز شده باشد و خوردن، نوشیدن و صحبت کردن را دشوار و ناراحت کننده می‌سازد. اغلب اندازه‌ی این نوع زخم از یک سانتی‌متر تجاوز نمی‌کند. آفت دهان مسری نیست و معمولاً پس از یک تا دو هفته از بین می‌رود. با این حال اگر آفت بزرگ یا بسیار دردناک باشد یا مدت زیادی بدون بهبود یافتن در دهان باشد، باید برای درمان آن به دندانپزشک مراجعه کرد.

521742vs8

 

آفت دهان چند نوع است؟

آفت دهان با توجه به اندازه اش به 3 گروه تقسیم بندی می شود:

 

آفت کوچک

آفت کوچک شایع‌ترین نوع آفت است و زخم کوچک دایره‌ای یا بیضی شکلی است که بدون باقی گذاشتن جای زخم ظرف یک تا دو هفته بهبود می‌یابد. آفت کوچک داخل گونه، روی لب، زبان و لثه و در موارد نادر در سقف دهان ایجاد می‌شود. اکثر این زخم‌ها به اندازه نوک مداد است و گاهی به صورت گروهی یا خوشه‌ای دیده می‌شود. هر بار چهار تا شش آفت به صورت همزمان ایجاد می‌شود.

 

آفت بزرگ

آفت بزرگ از نوع آفت کوچک، بزرگ‌تر و عمقی‌تر است، لبه‌های نامنظم دارد و بهبود آن بیش از 6 هفته طول می‌کشد. آفت بزرگ دهان جای زخم بلندمدتی را باقی می‌گذارد، در مقایسه با آفت کوچک شدیدتر است و التیام آن زمان بیشتری می‌برد. هر گونه آفتی که بیشتر از سه هفته در دهان باقی بماند باید توسط دندانپزشک معاینه شود. آفت‌های بزرگ معمولاً نزدیک لوزه‌ها دیده می‌شود و بیمار متحمل درد زیاد، به ویژه هنگام بلع می‌شود. هر بار معمولاً فقط یک آفت بزرگ ایجاد می‌شود.

 

آفت هرپتی‌فرم

آفت هرپتی‌فرم به بزرگی نوک سوزن است و در گروه‌های 10 تا 100 تایی عموماً در بین بزرگسالان دیده می‌شود. این نوع زخم دهانی لبه‌های نامنظم دارد و غالباً بدون باقی گذاشتن جای زخم پس از یک تا دو هفته بهبود می‌یابد.

 

get-rid-of-canker-sores

 

علت ایجاد آفت دهان چیست؟

Canker-Sore

 

راه های درمان خانگی آفت دهان

در صورتیکه آفت دهان زیاد دردناک نباشد می توان آن را با روش های خانگی درمان کرد. چند روش موثر درمان آفت را برایتان در متن زیر آورده ایم:

 

روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از دارو‌هایی طبیعی بوده که در درمان آفت دهان موثر است و خواص ضد التهابی دارد و درد و تورم را کاهش می‌دهد. کافی است کمی از روغن نارگیل را روی آفت دهان بمالید و پس از چند دقیقه دهانتان را بشویید.

روغن-نارگیل-کارگیل

 

 ماست

مصرف ماست پروبیوتیک با کیفیت، برای آفت‌ دهان بسیار مفید است. پروبیوتیک مانند یک صافی عمل می‌کند و فقط به باکتری‌های مناسب اجازه‌ی حضور در دهان می‌دهد. این‌کار باعث آرام‌ترشدن زخم و بهبود آفت دهان می‌شود. از‌طرفی، نرمی و خنکی ماست به کمتر‌شدن درد ناشی از آفت کمک می‌کند.

155853

 

گشنیز

گشنیز به خاطر خاصیت آنتی باکتریایی‌اش می‌تواند درمان شگفت انگیزی برای آفت دهان باشد.

اگر برگ‌های گشنیز را در اختیار دارید، کمی از آن را در داخل آب بجوشانید. بعد از ولرم شدن آب گشنیز، می‌توانید ۴ بار در روز دهان خود را با آن بشویید.

اگر دانه‌های گشنیز را در منزل دارید، در داخل ۲۲۶ گرم آب یک قاشق چایخوری دانه گشنیز بریزید و اجازه دهید یک روز در داخل آب بماند. سپس آبکشی کنید و دهان خود را ۴ بار در روز با آن بشویید.

 

چای

یکی از بهترین گیاهانی که می‌توانید برای تسکین درد آفت دهان از آن استفاده کنید، چای سیاه است. پس اگر دچار آفت دهان شدید، چای کیسه‌ای را مستقیم روی آفت دهان قرار دهید تا دردتان آرام شود. می‌توانید چای سرد‌شده را نیز به‌عنوان دهانشویه غرغره کنید. «تانن» موجود در چای تأثیر مثبتی برای التیام آفت دهان دارد.

a0ac0b02_9d1c_48bf_927b_52dfca1b2004

جوش شیرین

یکی دیگر از راه حل‌های موثر برای از بین بردن آفت دهان استفاده از جوش شیرین است چرا که ترکیبات قلیایی آن باعث خنثی شدن اسیدیته دهان و مرهمی برای آفت دهانی محسوب می‌شود، همچنین جوش شیرین با از بین بردن باکتری‌های موجود در دهان به عنوان یک ضدعفونی کننده دهان شناخته می‌شود.

کافی است تا یک قاشق چایخوری جوش شیرین را به نصف فنجان آب اضافه کنید و مقداری از این ترکیب را مدتی در دهانتان نگه دارید و سپس آن را خالی کنید، این روش را باید چند بار تکرار کرد تا اثربخشی لازم را داشته باشد.

57082-compressed

 

آلوئه ورا

از آنجایی‌که ماده‌ی ژله‌ای درون برگ‌های آلوئه ورا، به تسکین درد و بهبود زخم‌ها کمک می‌کند، به‌عنوان گیاه کمک‌های اولیه شناخته می‌شود. با یک گوش‌پاک‌کن آفت دهان و محیط اطراف آن را خشک کنید، سپس برگ آلوورا را برش داده و ژل آلوورا را مستقیما روی آفت دهان بگذارید و هر چندبار که لازم است این کار را تکرار کنید.

aloe_barbadensis

 

زینک

کمبود زینک یا همان روی می تواند یکی از علل ایجاد آفت باشد مصرف روزانه زینک 50 الی 100 درصد به از بین بردن آفت دهان شما کمک می نماید ولی برای استفاده بلند مدت این دارو حتما باید در زیر نظر یک پزشک باشد و سرخود از این دارو استفاده ننمایید.

zink

 

مریم گلی

مریم گلی گیاهی است که ویروس و باکتری‌ها را می‌کشد و التهاب را کم می‌کند. دو قاشق چای‌خوری مریم‌گلیِ خشک را در یک فنجان آب‌جوش خیس کنید و بگذارید سرد شود. از این محلول می‌توانید به‌عنوان دهانشویه ۲تا ۳ بار در روز استفاده کنید. حواس‌تان باشد حتما محلول به خوبی آفت دهان را شستشو دهد.

بیشتر بخوانید:همه چیز درباره مریم گلی از خواص شگفت انگیز تا مضرات احتمالی

 

Salvia-officinalis

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

هنگامی که آفت دهان شما همراه با تب، اسهال و سردرد یا بثورات پوستی باشد بهتر است به یک پزشک مراجعه نموده و همچنین در بروز آفت های بزرگ و آفت هایی که درمان آن ها بیش از یک الی 2 هفته به طول انجامیده و بهبودی حاصل نشده است زیر نظر پزشک درمان گردد تا اگر دلایل دیگری داشته و مشکل جدی باشد هرچه زودتر از آن با خبر شده و به راه چاره ایی دست پیدا کنید.

 

در چه کسانی احتمال ابتلا به آفت دهان بیشتر است ؟

20 درصد از جمعیت جهان، یک بار یا بیشتر دچار آفت دهان می شوند. آفت دهان در زنان شایع تر از مردان است و معمولا در دوران کودکی و یا کهنسالی روی می دهد .جالب است بدانید دود سیگار از دهان در برابر آفت ها محافظت کند .

آفت دهانی متداول ترین زخم هایی هستند که طی دوره زمانی تکرار می شود و انواع و دلایل مختلفی دارند ، طول درمان این آفت ها معمولا 10 الی 14 روز است اما روش هایی نیز برای بهبود سریع زخم ها وجود دارد که شامل شست و شوی دهان و برخی داروها است.

ulcer

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی