|

دنیای آشپزی

غذاهایی که هرگز نباید در مایکروویو داغ شوند

منفجر شدن ظرف یا غذا در مایکروویو ممکن است منجر به آتش‌سوزی شود.

لینک کوتاه کپی شد

ماکروفر وسیله بسیار خوبی برای داغ شدن سریع غذا به ویژه در زمان هایی است که وقت کافی نداریم و می خواهیم از اتلاف آن جلوگیری کنیم. 

در استفاده از این وسیله کاربردی، نیازی نیست تا همانند داغ شدن غذا بر روی گاز به آن سر بزنیم، تنها حالت و زمان آنرا انتخاب می کنیم و سپس غذایمان به خوبی داغ می شود. اما نکته مهم در استفاده از ماکروفر این است که هر نوع غذا یا ظرفی را نباید داخل آن قرار داد چرا که به عنوان مثال ظروف ملامینی یا پلاستیکی به سرعت در حین داغ شدن غذا، خراب و یا حتی آب شده و می توانند سلامتی مان را به خطر بیندازند و یا همچنین قرار دادن جعبه های مقوایی و یا روکش های آلمینیومی ساندویچ یا پیتزا نیز در ماکروفر به شدت خطرناک است و ممکن است منجر به آتش سوزی شود.  

ما در اینجا لیستی از غذاهایی را معرفی می کنیم که بهتر است هرگز در ماکروفر داغ نشوند. 

1. مرغ و گوشت و ماهی 

گوشت های فراوری شده حاوی مواد نگه دارنده هستند و زمانی که در معرض تابش الکترو مغناطیسی قرار می گیرند، به ترکیباتی شیمیایی همانند کلسترول اکسید شده، تبدیل می شوند. 

اگر مرغی که داخل ماکروفر می گذاریم از نوع سوخاری باشد، باید بدانیم که پوسته ترد آن در ماکروفر تبدیل به یک پوسته نرم و مرطوب می شود و کیفیت اولیه خود را از دست می دهد. بنابراین در داغ کردن این غذا بهتر است به جای ماکروفر از گاز آشپزخانه مان استفاده کینم. 

نکته ای که در مورد ماهی وجود دارد نیز این است که، داغ شدن آن در ماکروفر، بوی بسیار نا مطبوع و ناخوشایندی را ایجاد می کند و مزه آنرا نیز کاملا تحت تاثیر قرار می دهد. به علاوه این غذا در ماکروفر تمام رطوبت خود را از دست داده و به غذایی خشک و سفت تبدیل می شود. 

eb4f4756ca9bc84ed559257257

2. غذاهای سبزیجاتی  

تابش اکترومغناطیسی این وسیله، باعث تشکیل نیتروزامین های مضر در سبزیجاتی همانند کلم بروکلی، برگ چغندر، اسفناج و قارچ در داخل ماکروفر شده و باعث از بین رفتن خواص مفیدشان می شود و به علاوه داغ شدنشان به این شکل می تواند به شدت سرطان زا باشد. بنابراین بهتر است که آنها را بخارپز کنید تا طعم، ویتامین ها و مواد معدنی حاوی آنها، حفظ شود. 

41ea5755fc9c9f477e99781130

3. غذاهای فست فودی و برنج 

ماکروفر برای غذاهای فست فودی و به خصوص پیتزا، همانند یک سم عمل کرده و اول از همه، لبه های آنرا مرطوب و چسبناک می کند و پنیر ریخته شده بر روی آن نیز به چیزی همانند لاستیک تبدیل می شود و در آخر پس از خوردن آن قطعا هیچ لذتی از مزه اش نمی برید.

در مورد برنج نیز باید گفت که دانه های آن حاوی باکتری باسیلوس سرئوس است که پس از تهیه اولیه، در غذا باقی می ماند و دمای ماکروفر نیز به حدی بالا نمی رود که بتواند این عوامل بیماری زا و مضر را از بین ببرد و بنابراین ماندن آن در برنج می تواند منجر به مسمومیت جدی غذایی شود که این مورد درباره دیگر غذاهای حاوی نشاسته همانند سیب زمینی نیز صدق میکند. 

8b292f5b79ad9f8eb571e42620

4. مایعات غلیظ و غذا های چرب 

مایعات رقیق همانند سوپ را می توان به راحتی و بدون وجود هیچ مشکلی داخل ماکروفر قرار  داد اما سوپ ها یا مایعات غلیظ و سفت شده در حین داغ شدن در ماکروفر، شروع به پاشیده شدن مواد آن در دیواره های ماکروفر می شود و علت آن نیز این است که تمام بخش های این نوع غذا ها به طور موزون و هماهنگ داغ نمی شوند.

همچنین غذاهاچرب حاوی روغن زیتون، کنجد و یا روغن مایع، به سادگی و با دمای لازم در ماکروفر داغ نمی شوند و بنابراین بهتر است آنها را بر روی اجاق گاز داغ کنیم. 

36936c56c58df6220538a6a5f3

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها