|

خشکی پوست دست، عارضه روزهای کرونایی

در روزهایی که هر ساعت دستان خود را با انواع و اقسام مواد ضدعفونی کننده مواجه می‌سازیم، خشکی پوست دستانمان عارضه‌ای دور از انتظار نخواهد بود.

لینک کوتاه کپی شد

خشکی دست یک اتفاق بسیارمعمول است، اگرچه ممکن است عارضه‌ای خطرناک نباشد، اما می‌تواند یک بیماری تحریک کننده ایجاد کند. در روزهایی که هر ساعت دستان خود را با انواع و اقسام مواد ضدعفونی کننده مواجه می‌سازیم، خشکی پوست دستانمان عارضه‌ای دور از انتظار نخواهد بود.

 

Wash_Hands_virus

 

اما راهکار چیست و چه شرایط دیگری باعث ایجاد این پدیده می‌شوند؟ در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت.

در بیشتر موارد، خشکی دست‌ها ناشی از شرایط محیطی است، به عنوان مثال؛ آب و هوا، شستشوی مکرر دست، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و برخی شرایط خاص پزشکی می­تواند پوست دستان شما را خشک کند.

روش­های مختلفی برای حفظ رطوبت پوست وجود دارد. در ادامه راهکارهای بی بظیری را برای درمان این پدیده بررسی خواهیم کرد و همچنین انواع علل ایجاد خشکی دست را شرح می­دهیم.

راهکارهایی فوق‌العاده برای برطرف کردن خشکی دست‌ها

 

1. پوست دستتان را همیشه مرطوب نگه­ دارید.

چند بار در روز از یک کرم مرطوب کننده یا لوسیون قوی استفاده کنید. لوسیون­ها و کرم­ها به ترمیم و حفظ رطوبت پوست کمک کرده و نقش موثری در کاهش این عارضه ایفا می­کنند. برای مرطوب کنندگی عمیق پوست، باید از محصولات اصل استفاده کنید تا تاثیر آن‌ها را در مقایسه با محصولات تقلبی متوجه شوید. از نظر قیمتی ممکن است کرم‌های اصل کمی بالاتر از لوسیون‌های تقلبی باشد، اما فایده‌ی بیشتری برای پوست دارند.

 

2. دست کش بپوشید.

اگر دستان شما غالباً در آب غوطه­ ور است؛ مانند هنگام شستن ظرف­ها، استفاده از یک دستکش را حتما در نظر بگیرید. دستکش به شما کمک می­کند تا چربی­های طبیعی پوست دست شما از بین نرود و از خشک شدن دستانتان جلوگیری می­کند.

بسیاری از مواد شوینده­ای که هنگام روز برای مصارفی مانند ضد­ عفونی کردن از آن­ها استفاده می­کنیم، می­توانند اثرات جدی و مخربی برای پوست دستانمان داشته باشند.

 

photo-1585421514672-627b3e98e82b

 

3. استرس نداشته باشید.

ارتباط مستقیمی بین استرس و اگزمای پوستی وجود دارد. در حقیقت، هر چه اضطراب شما در زندگی بیشتر باشد، قطعا دچار آسیب­های پوستی بیشتری می­شوید. برای جلوگیری از این اتفاق، استرس خود را کاهش دهید و از ذهن و روحتان بیشتر مراقبت کنید تا به اگزمای پوستی دچار نشوید.

 

4. گاهی استفاده از دارو لازم است.

اگر دچار اگزمای شدید هستید، ممکن است داروهایی لازم باشد تا به پوست شما فرصت بهبودی بدهد. پزشک ممکن است استروئیدهایی را برای شما تجویز کند که می­توانید آن را روی پوست به صورت موضعی یا حتی آنتی بیوتیکی که از راه دهان مصرف کنید.

 

5. نور درمانی با اشعه ماورا بنفش

در برخی موارد پسوریازیس شدید، اشعه ماورا بنفش (UV) نیز می تواند به بهبود پوست کمک کند. با این حال، قبل از هر نوع درمان با اشعه ماورا بنفش، باید با پزشک خود صحبت کنید.

 

6. قبل از خواب دستان خود را مرطوب کنید.

یکی از بهترین راه حل های درمان خشکی دست این است که شب‌ها آن‌ها را با لوسیون یا مرطوب کننده مانند وازلین نرم کنید. بعد از آن، دستان خود را با یک جفت دستکش یا جوراب نرم بپوشانید. به دام انداختن مرطوب کننده به جذب کامل آن در پوست کمک می‌کند و صبح با دستانی صاف و بسیار لطیف از خواب بیدار می‌شوید.

 

frequent-hand-washing-hand-dermatitis

 

7. کرم تجویز شده مخصوص پوست خشک

برای پوستی که بسیار خشک و پوسته پوسته شده است، پزشک ممکن است لوسیون ویژه‌ای را که حاوی اسید لاکتیک یا اوره است، توصیه کند. این مواد به خلاص شدن از شر پوست خشک کمک می‌کنند.

 

8. کرم هیدروکورتیزون بزنید!

در بعضی موارد، خشکی پوست می‌تواند به وضعیتی تبدیل شود که پوست ملتهب و قرمز می‌شود. در این موارد، یک لوسیون حاوی هیدروکورتیزون ممکن است مفیدترین نوع درمان باشد. هیدروکورتیزون می‌تواند به تسکین پوست تحریک شده کمک شایانی کند.

 

چگونه میتوان از خشکی دست جلوگیری کرد؟

اگر خشکی دست شما به دلیل شرایط کار شما است، حتما یک بطری کوچک لوسیون به همراه خود داشته باشید تا بتوانید مرطوب کننده را در طول روز استفاده کنید. به دنبال مرطوب کننده‌های باشید که حاوی مواد زیر هستند:

• گلیسرین

• روغن جوجوبا

• آلوئه ورا

همچنین باید از برخورد گرمای زیاد، مانند خشک کن‌های دستی، خودداری کنید. شرایط گرما و سرمای بیش از اندازه می‌تواند این شرایط را بدتر کند.

bathroom-hygiene-hand-dryer-vs-paper-towels-2

 

دلایل خشکی پوست چیست؟

1. آب و هوا

در ماه های سردتر، خشک شدن پوست اتفاقی شایع و معمول است. تغییرات آب و هوا، به ویژه هوای سرد و بدون رطوبت، میتواند باعث خشک شدن دست شود. عدم وجود رطوبت در هوا لطافت پوست را میگیرد، به همین خاطر، در این فصول سرد استفاده از مرطوب کننده قوی الزامی است.

2. شرایط محیط کار

شرایط محیط کار همچنین میتواند باعث خشکی دست شود. افراد با مشاغلی که نیاز به شستشوی بسیار دست دارند، مانند پرستاران، پزشکان یا معلمان، ممکن است احساس خشکی دست کنند. همینطور، کارگران یک کارخانه یا آرایشگرها ممکن است به طور مرتب در معرض مواد شیمیایی یا مواد تحریک کننده دیگر باشند، که این مواد خاص میتواند منجر به خشکی دست شود.

 

How_Healthy_Skin_1400x.progressive

 

3. شرایط پزشکی

برخی از شرایط پزشکی ممکن است منجر به خشکی دست شود و یا فرد را در معرض خشکی دست مکرر قرار دهد. به عنوان مثال، افراد مبتلا به اختلالات خود ایمنی، مانند دیابت یا لوپوس، گردش خون در دستهایشان کاهش مییابد و این باعث میشود پوست دستاین افراد به راحتی تحریک شود.

اگزما و پسوریازیس، دو بیماری که باعث التهاب پوست میشوند، میتوانند باعث خشکی دست، لایه برداری پوست و ترکهای فراوان در سطح پوست شوند.

 

چه زمانی باید به متخصص مراجعه کرد؟

اگر خشکی دست شما به دلیل اگزما یا بیماری پوستی دیگری است، ممکن است دچار عوارضی مانند عفونت یا حتی تغییر شکل ناخن­هایتان شوید.

علائم خاص ممکن است نشان دهنده یک مشکل جدی باشد. این شامل:

•تغییر رنگ پوست

•خون ریزی

•قرمزی شدید

•تخلیه از مناطق باز شده پوست

• تورم

اگر با درمان های خانگی، خشکی دست شما بهبود نیافت یا اگر علائم فوق را دارید، باید از یک متخصص پوست کمک بگیرید تا درمان­های پزشکی شما آغاز شود.

 

Reference: Healthline

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها