|

7 دستور غذای متفاوت و خوشمزه با سیب زمینی

سیب زمینی در هر آشپزخانه ایی یافت می شود با وجود خاصیت هایش و لذیذ بودنش برای پخت بیشتر غذاها مورد استفاده است.

لینک کوتاه کپی شد

تاحالا شده دلتان غذاهای جدید بخواهد اما ندانید چه غذایی باید درست کنید؟ برخی از خانم ها فکر می کنند برای درست کردن غذا های متنوع و جدید لازم است مواد غذایی جدیدی را امتحان کنند اما امروز ما برای شما طرز درست کردن غذاهای خوشمزه اما متفاوت از چیزی که هر روز درست می کنید را با سیب زمینی  به شما خواهیم گفت. بله درست متوجه شده اید با سیب زمینی که در هر آشپزخانه ای یافت می شود می توان غذاهای جدید و خوشمزه درست کرد. با ما در ادامه متن همراه باشید.

 

1-سالاد سیب زمینی آلمانی

این سالاد‌ خوشمزه باید گرم سرو شود. برای تهیه این سالاد می‌توانید از بیکن‌های موجود در بازار استفاده بکنید. اگر بیکن‌تان چربی کافی دارد، برای تفت‌دادن آن نیازی به روغن نیست. در غیر این صورت، برای تفت‌دادن بیکن از مقداری روغن استفاده کنید.

مواد موردنیاز برای تهیه سالاد سیب زمینی آلمانی

۹۰۰ گرم سیب زمینی 

۶ برش بیکن

۱ عدد پیاز قرمز خردشده

یک‌چهارم فنجان سرکه سیب

۲ قاشق غذاخوری آب

۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون

۱ قاشق غذاخوری سس خردل تند

نصف قاشق چای‌خوری شکر

نمک و فلفل‌سیاه به مقدار لازم

۸ عدد پیازچه خردشده

طرز تهیه سالاد سیب زمینی آلمانی

در یک قابلمه بزرگ، سیب‌ زمینی ها را با مقدار کافی آب و نمک بپزید. پس از پختن سیب زمینی ، آب قابلمه را خالی کنید و سیب زمینی ها را از وسط نصف کنید. سپس آنها را به یک کاسه بزرگ منتقل کنید؛

در یک تابه بزرگ، روی شعلۀ متوسط بیکن‌ها را سرخ کنید تا برشته شوند. در حدود ۲ قاشق غذاخوری چربی آب‌شدۀ بیکن (یا روغن) را در تابه نگه دارید و بیکن‌ها را خارج کنید؛

پیازهای قرمز خردشده را به همان تابه اضافه کنید و تفت دهید تا نرم شوند (حدود ۳ دقیقه). سرکه سیب، آب، روغن‌زیتون فرابکر، سس خردل و شکر را اضافه کنید. این ترکیب را به حالت نیم‌جوش برسانید و سپس شعله را خاموش کنید. به آن نمک و فلفل سیاه اضافه کنید؛

پیازچه‌ها را به آن اضافه کنید و این ترکیب را روی سیب زمینی بریزید (این سالاد باید گرم سرو شود).

Potato-salad-2

 

2-کروکت سیب زمینی

3 عدد سیب زمینی پخته ی پوست کنده

4-5 عدد کوکتل مرغ یا گوشت

1 عدد تخم مرغ

آرد سوخاری به مقدار لازم

روغن به مقدار لازم

نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

مواد لازم برای سس:

2 عدد گوجه فرنگی

نصف پیمانه نخود سبز پخته

نصف پیمانه ذرت پخته

نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه کروکت سیب زمینی

کوکتل ها رو به چهار قسمت ببرید و توی روغن سرخ کنید و کنار بذارید.

سیب زمینی رو رنده کرده و با تخم مرغ و نمک و فلفل و زردچوبه خوب مخلوط کنید. (اگه مایه ی یه دست اومده شل بود کمی آرد اضافه کنید)یه گلوله گوچیک از مایه بردارید و تو دستتون باز کنید. یه دونه کوکتل بذارید توش.از اطرافش جمعش کنید طوری که کوکتل توی مایه بمونه.کروکت ها رو توی آرد سوخاری بغلطونید تا از همه طرف به آرد سوخاری آغشته بشن. و بعد اونا رو یک ساعت تو یخچال بذارید.روغن توی ماهیتابه داغ کنید و کروکت ها رو روی شعله ملایم از همه طرف سرخ کنید.

روغن تو ماهیتابه بریزید و داغ کنید. گوجه فرنگی ها رو پوست کنده و خورد کرده و توی روغن تفت بدین. نمک و فلفل و زردچوبه اضافه کنید و کمی هم بزنید. نخود سبز و ذرت رو اضافه کرده و شعله ی گاز رو خاموش کنید. سس رو روی کروکت ها بریزید.

طرز-تهیه-کراکت-سیب-زمینی

 

3-تارتیفلت

فرانسه زمانی با تارتیفلت آشنا شد که در این غذا در رستوران‌های پایگاه‌های اسکی به مردم عرضه شد. این غذای خوشمزه و بی‌نهایت وسوسه‌کننده با مواد غذایی ساده‌ای درست می‌شود و قطعا شما را عاشق خود خواهد کرد.

مواد لازم

سیب زمینی پوست کنده، بیکن گوشت، خامه ترش، نمک و پنیر ریبولشن یا چدار.

طرز تهیه

فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم شود. در همین حین، آب را در یک قابلمه بزرگ بریزید و روی حرارت زیاد گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس نمک و سیب زمینی‌ها را در قابلمه آب جوش بریزید. سیب زمینی‌ها را برای ۸ دقیقه بجوشانید تا نرم شوند. سپس آن‌ها را کنار بگذارید تا خنک شوند.

بیکن گوشت را برای ۳ تا ۴ دقیقه روی حرارت متوسط گاز سرخ کنید تا طلایی و قهوه‌ای شوند. سپس آن‌ها را از روی حرارت بردارید. سیب زمینی‌های پخته را به قطعات بزرگ برش بزنید و در کف یک قالب مخصوص فر بچینید. بیکن گوشت را روی آن‌ها بچینید و دوباره روی بیکن‌ها سیب زمینی بریزید. خامه ترش را روی تارتیفلت بریزید و خوب پخش کنید. در آخر هم پنیر چدار را روی غذا بریزید.

قالب را برای ۲۵ تا ۳۰ دقیقه در فر قرار دهید تا پنیر آب شود. پس از پخت، تارتیفلت را به مدت ۵ دقیقه گریل کنید تا لایه پنیری شما برشته‌تر شود. نوش جان!

1861856c-2c0e-44d9-97f8-c21783f78fbc

 

4-پیروگی سیب ‌زمینی و پنیر

دلمه‌های خمیری شکل خوشمزه و هلالی‌شکل پیروگی، نمادی از کشور لهستان هستند و آن‌ها را می‌توان در همه‌جا، از مراسم خیریه کلیساها گرفته تا رستوران‌ها یافت.

مواد لازم

برای داخل پیروگی به سیب زمینی، پنیر چدار رنده شده، پنیر کاتیج، پیاز خردشده و کاراملی شده در کره، نمک، فلفل سیاه و کره نیاز دارید. خمیر پیروگی نیز از آرد، نمک، تخم‌مرغ، روغن سبزیجات و آب تشکیل می‌شود.

طرز تهیه

سیب زمینی‌ها را پوست بگیرید و سپس آن‌ها را در یک قابلمه آب جوش بپزید تا نرم شوند. سیب زمینی‌های پخته را با پنیر چدار، پیاز، نمک و فلفل پوره کنید. سپس روی آن را بپوشانید و در یخچال قرار دهید تا خنک شود. در همین حین، تمام مواد لازم برای خمیر پیروگی غیر از آب را در غذاساز بریزید و میکس کنید. سپس کم‌کم در خمیر، آب بریزید تا به قوام موردنظر شما برسد.

خمیر پیروگی را در کاسه بریزید و روی آن را با سلفون بپوشانید. سپس آن را برای ۳۰ دقیقه کنار بگذارید. گلوتن در این زمان آزاد می‌شود و شما می‌توانید با خمیر، راحت‌تر کار کنید. خمیر را با وردنه به ضخامت ۵ میلیمی‌تر پهن کنید و سپس آن را به شکل دایره برش بزنید. مقداری از مایه سیب زمینی‌ها را در مرکز دایره خمیری بریزید و آن را ببندید. گوشه‌های خمیر را با دستانتان به هم بچسبانید تا مواد از آن بیرون نریزند.

شما می‌توانید پیروگی‌ها را در فریزر نگهداری کنید یا آن‌ها را بلافاصله بجوشانید. پیروگی را در آب جوش برای ۳ تا ۵ دقیقه بپزید، سپس آن‌ها را آبکش کرده و در کره سرخ کنید تا قهوه‌ای شوند. شما می‌توانید پیروگی را با پیازهای کاراملی شده یا حتی خامه ترش سرو کنید و از طعم آن لذت ببرید

b4f4987c-1b0d-4184-ac7f-60f77abdb615

 

5-سالاد سیب زمینی پاریسی

این غذای جانبی خامه ای طعم های سالاد نیکویز را به هر لقمه ای اضافه می کند.

مواد لازم

۱۳۰۰ گرم سیب زمینی طلایی، پوست کنده و بریده شده به قطعات نازک

¾ فنجان ماست یونانی

۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون فوق بکر

۲ قاشق غذاخوری خردل دانه دار

۴ عدد ساقه کرفس که خیلی ریز خرد شده

½ فنجان خیار شور، ریز شده و آبکشی شده

½ پیاز قرمز کوچک که بسیار ریز خرد شده

۵ تخم مرغ بزرگ پخته شده و بسیار ریز خرد شده

¼ فنجان جعفری ریز خرد شده

طرز تهیه سالاد سیب زمینی

به یک قابلمه بزرگ از آب شور، سیب زمینی ها را اضافه کنید. مقداری روی آن را بپوشانید؛ حرارت را زیاد کنید تا به جوش بیاید. دما را کم کنید تا حدی که آب در حال جوش باشد. برای ۱۲ تا ۱۵ دقیقه سیب زمینی ها را بپزید تا اینکه نرم شوند. آنها را آبکش کنید؛ اجازه دهید برای ۱۰ دقیقه بماند.

در همان زمان، در یک کاسه بزرگ، ماست، روغن، خردل و ۱ قاشق چایخوری از نمک و فلفل هم بزنید. سیب زمینی ها را به سس اضافه کنید؛ شروع به مخلوط کردن کنید تا از سس پوشیده شوند.

کرفس، خیار شور و پیاز قرمز خرد کنید. سپس به آرامی تخم مرغ و جعفری را مخلوط کنید. بلافاصله سرو کنید یا روی آن را بپوشانید و تا یک روز در یخچال نگه دارید.

cdb5382c8cef98fee19de365991cb176

 

6-توپک سیب‌زمینی با گوشت

 این غذای خوشمزه با سیب‌زمینی فقط ۴۵ دقیقه وقت شما را می‌گیرد.

مواد لازم برای تهیه توپک ۱۶ عدد سیب‌زمینی

سیب‌زمینی پخته و له شده: ۱ کیلوگرم

تخم‌مرغ: ۲ عدد

کره: ۳ قاشق غذاخوری

آرد ذرت: ۴ قاشق چایخوری

روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری

گوشت چرخکره مخلوط: ۴۵۰ گرم

رب گوجه فرنگی: ۴ قاشق غذاخوری

پونه کوهی خشک شده: ۲ قاشق چایخوری

نمک: ۱ قاشق چایخوری

روغن مایع برای سرخ کردن: به میزان لازم

طرز تهیه 3 غذای مقوی، ساده و خوشمزه با سیب‌زمینی

طرز تهیه توپک سیب‌زمینی با گوشت

1. ابتدا سیب‌زمینی‌های رنده شده یا له شده داغ، کره و تخم‌مرغ‌ها را با هم مخلوط کنید و ۲ قاشق چایخوری آرد ذرت هم به آن اضافه کنید و باز هم بزنید. مواد فوق را کنار بگذارید تا سرد شود.

2. در یک ماهیتابه ۲ قاشق غذاخوری زیتون را گرم کنید و گوشت چرخکرده را در آن تفت دهید. گوشت چرخکرده را مرتب هم بزنید تا رنگ صورتی آن به قهوه‌ای برگردد.

3. پونه خشک کوهی و رب گوجه فرنگی را به گوشت اضافه کنید و خوب هم بزنید. مخلوط فوق را روی شعله ملایم گاز نگه دارید تا خوب سرخ شود و طعم خامی رب گرفته شود. بعد از آماده شدن مایه گوشت آن را کنار بگذارید تا سرد شود.

4. برای درست کردن توپک‌های سیب‌زمینی به اندازه یک توپ کوچک از مایه سیب‌زمینی بردارید، آن را گرد کنید و وسطش یک حفره ایجاد کنید. مقداری مایه گوشت داخل حفره بریزید، حفره را ببندید و توپک سیب‌زمینی را در ۲ قاشق چایخوری باقی مانده آرد ذرت کمی بغلتانید. بعد از این‌که تمام توپک‌ها را به این ترتیب آماده کردید در یک ماهیتابه گود مقداری روغن مایع بریزید و آن را داغ کنید.

5. مقدار روغن باید به قدری باشد که توپک‌ها در آن غوطه‌ور شوند. دو دقیقه زمان برای سرخ شدن توپک‌ها تا زمانی که طلایی شوند کافی است.

157264994

 

7-طرز تهیه سیب زمینی تنوری در فر سالم و خوشمزه

سیب زمینی تنوری در فر یکی از غذاهای پرطرفدار در دنیاست که به راحتی درست می شود. سیب زمینی تنوری غذایی سالم و مغذی است که معمولا همراه با سبزیجات بخارپز به عنوان میان وعده خورده می شود یا در کنار غذای اصلی قرار می گیرد.

طرز تهیه سیب زمینی تنوری در فر با فویل

مناسب برای: ۶ نفر

مواد لازم

سیب زمینی 6 عدد

روغن زیتون 3 قاشق غذاخوری

کره 3 قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

دستور تهیه:

درجه فر را روی حرارت ۴۵۰ درجه فارنهایت یا ۲۲۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و تا گرم شدن فر مشغول آماده کردن سیب زمینی‌ها شوید.

سیب زمینی‌ها را با برس بشویید تا سطح آن‌ها کاملا تمیز و عاری از هرگونه آلودگی شود. چون اغلب سیب زمینی تنوری را با پوست می‌خورند، تمیز شستن پوست آن اهمیت دارد.

پوست سیب زمینی‌ها را با روغن زیتون کاملا چرب کنید.

این کار را می‌توانید با دست انجام دهید یا از برس استفاده کنید.

روی سیب زمینی‌ها کمی نمک و فلفل سیاه بپاشید.

با چنگال روی سطح سیب زمینی‌ها چند سوراخ ایجاد کنید. سوراخ کردن به خروج بخار از عمق سیب زمینی تنوری کمک می‌کند.

سینی فر را با فویل بپوشانید، سیب زمینی‌ها را روی فویل بچینید و به مدت ۵۰ تا ۶۰ دقیقه در فر قرار دهید تا پخته شوند.

یا سیب زمینی‌ها را مستقیما روی توری فر قرار دهید و درب فر را ببندید. در این مورد هم حدودا ۵۰ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد تا سیب زمینی‌ها پخته شوند.

در این فاصله هر ۲۰ دقیقه یک بار پخته شدن سیب زمینی‌ها را تست کنید. برای این منظور یک چنگال را در سیب زمینی‌ها فرو کنید، پوست سیب زمینی پخته، خشک و داخل آن کاملا نرم است.

سیب زمینی‌ها را پس از پختن از فر خارج کنید و تا داغ هستند با چاقو، یک برش وسط هر یک ایجاد کنید.

سیب زمینی تنوری را بین انگشت شست و اشاره بگیرید و به سمت داخل کمی فشار دهید تا له شود و بخار داخل آن خارج شده و سریع‌تر خنک شود.

سیب زمینی تنوری را به صورت داغ با کره، خامه ترش، پنیر رنده شده، نمک و فلفل سیاه، چیلی، کلم بروکلی بخارپز، قارچ سرخ شده یا هر نوع سبزیجات و سس دلخواه سرو کنید.

چند نکته در مورد تهیه سیب زمینی تنوری در فر

برای کاهش زمان پخت می‌توانید قبل از پختن سیب زمینی در فر، به مدت ۴-۳ دقیقه در مایکروفر بگذارید و سپس در فر قرار دهید.

برای اینکه پوست سیب زمینی‌ها خشک نشود و صاف بماند می‌توانید سیب زمینی‌ها را در فویل بپیچید و سپس در فر قرار دهید تا پخته شوند.

برای دست یافتن به طعم واقعی سیب زمینی، بهتر است سیب زمینی تازه بخرید و بلافاصله پس از خرید مصرف کنید.

از خرید سیب زمینی‌های جوانه زده و سبز شده خودداری کنید، زیرا بر اثر مجاورت بیش از حد با نور، طعم آن‌ها تلخ شده و حاوی سم گلایکوآلکالوید هستند.

 d8b7d8b1d8b2-d8aad987db8cd987-d8b3db8cd8a8-d8b2d985db8cd986db8c-d8a7d8b3d8aad8a7d986d8a8d988d984db8c-db8cdaa9-d9bedb8cd8b4-d8bad8b0d8a7_5f971f81202bf (1)

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها