|

در دوران بارداری این موارد را جدی بگیرید!

رژیم غذایی مناسب، پرهیز از مصرف الکل و دخانیات، خواب منظم شبانه و محیطی آرام برای استراحت، همه این‌ها عواملی است که به کاهش استرس مادر و…

لینک کوتاه کپی شد

دوران بارداری یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین دوران زندگی یک مادر محسوب می‌شود. این دوره با تغییرات فیزیولوژیک بسیاری همراه است که شناخت آن‌ها و رعایت نکات مخصوص این دوران اهمیت ویژه‌ای دارد. در این مقاله برخی نکات ضروری، از فعالیت‌های بدنی تا تغذیه و استرس در این بازه 9 ماهه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

0

فعالیت بدنی در دوران بارداری

حفظ یک فعالیت بدنی منظم در طی دوران بارداری به حفظ سلامت مادر و جنین در این دوران کمک شایانی می‌کند. این فعالیت‌ها می‌تواند برخی ناراحتی‌های شایع در این دوره مثل کمر درد و خستگی را بهبود بخشد. علاوه بر این مطالعات نشان می‌دهد که نرخ ابتلا به دیابت بارداری در مادرانی که فعالیت بدنی منظم دارند کاهش پیدا می‌کند.

اگر قبل از دوران بارداری هم ورزش و فعالیت داشتید چه بهتر که در طول بارداری نیز با سطحی کمتر و زیر نظر پزشک فعالیت خود را حفظ کنید. در این دوره فعالیت‌های بدنی نباید تپش قلب را به بالاتر از 140 ضربان در دقیقه افزایش دهد.

اگر اهل ورزش و فعالیت بدنی پیش از این نبوده‌اید، در این دوره بدون اینکه به بدن خود فشاری وارد کنید، پیاده روی های سبک و شنا را در برنامه‌ی خود قرار دهید.


پیشنهاد می شود: آیا علائم بارداری در همه بانوان یکسان است؟


در موارد زیر فعالیت بدنی توصیه نمی‌شود:

اگر مبتلا به برخی مشکلات پزشکی از جمله آسم، بیماری‌های قلبی و یا دیابت تیپ 1 کنترل نشده هستید فعالیت بدنی برای شما توصیه نمی‌شود.

چه فعالیت‌هایی در دوران بارداری توصیه می‌شود؟

بهترین و مفید ترین فعالیت در این دوران، یوگا، شنا کردن، پیاده روی سریع و دوچرخه سواری ثابت در خانه است. این فعالیت‌ها کمترین احتمال آسیب را دارند و تا زمان زایمان می‌توانید آن‌ها را ادامه دهید.

1

 

از انجام چه فعالیت‌هایی در دوران بارداری باید خودداری شود؟

از برخی فعالیت‌ها در این دوره باید اجتناب کنید مثل:

  • در طول هیچ کدام از فعالیت‌ها نفس خود را حبس نکنید.
  • ورزش‌هایی که احتمال سقوط دارند مثل اسکی، اسب سواری و...
  • ورزش‌های تماسی مثل فوتبال، والیبال، بسکتبال و...
  • فعالیت‌ها و ورزش‌های دارای پرش
  • حرکات ورزشی سنگین
  • خم های عمیق زانو، نشستن کامل، بالا آمدن دو پا و لمس انگشتان پا
  • تمریناتی که بیش از سه دقیقه به پشت باید دراز بکشید (خصوصاً بعد از ماه سوم بارداری).
  • ورزش در هوای گرم و مرطوب

 

در دوران بارداری از مصرف غذاهای زیر خودداری کنید:

زمانی که باردار هستید، هر غذایی که میل میکنید با جنین شما به اشتراک گذاشته می‌شود. همین موضوع اهمیت ویژه‌ی رژیم غدایی دوران بارداری را آشکار می‌کند. حتی اگر برخی مواد غذایی به بدن شما آسیبی وارد نکند ممکن است به فرزندتان صدمه وارد کند. برای جلوگیری از مسمویت غذایی از مصرف غذاهایی که بیش از 2 ساعت از یخچال خارج شده و در هوای گرم قرار دارد خودداری کنید.

2

بدین منظور از مصرف این غذاها در دوران بارداری اجتناب کنید:

  • کالباس، هات‌داگ، استیک، گوشت‌های خام و گوشت‌هایی که با حرارت بالا پخته می‌شوند.
  • ماهی‌های دودی، سوشی یا هر نوع ماهی خام
  • تخم مرغ خام و سس‌های تهیه شده با تخم مرغ خام
  • شیرهای خام و غیر پاستوریزه

پیشنهاد می شود: همه آنچه که باید درباره ترشحات واژن بدانید


خطرات کمبود ویتامین C در بارداری

مصرف کم ویتامین C می‌تواند باعث کم خونی، خونریزی لثه‌ها، کاهش توانایی بدن در مقابله با عفونت‌ها و کاهش توانایی بدن در درمان زخم‌ها شود مصرف ویتامین C در رژیم غذایی زنان باردار خطر زایمان زودرس را در زنان کاهش می دهد.

بانوانی که در دوران بارداری از مکمل‌های حاوی ویتامین C استفاده می‌کنند، کمتر از سایرین به پارگی کیسه آب و زایمان زودرس دچار می شوند.

مصرف زیاد قهوه در دوران بارداری

مطالعات نشان می‌دهد مصرف زیاد کافئین در دوران بارداری باعث اختلال در تکامل کبد کودک می‌شود و خطر ابتلا به بیماری کبد را در بزرگسالی افزایش می‌دهد.

coffee-pregnancy

استرس مادر و اختلالات شخصیتی در کودک متولد شده

اختلال شخصیتی جنبه‌های مختلف شخصیت یک فرد را ممکن است تحت تاثیر قرار دهد. این موضوع می‌تواند زندگی را برای خود شخص و یا اطرافیان دشوار سازد.

اضطراب بیش از حد، احساسات ناپایدار، اختلالات دو قطبی، پارانوئید و یا ضد اجتماعی همگی در دسته‌ی اختلالات شخصیتی قرار می‌گیرند. نرخ ابتلا به سایر مشکلات روانی مثل افسردگی در این افراد بیشتر است و تمایل بیشتری به مصرف مخدر و الکل دارند.

یک مطالعه‌ی دراز مدت بر روی بیش از 3600 مادر باردار در کشور فنلاند انجام شد و نتایج حاکی از آن بود که کودکانی که مادران آن‌ها در دوران بارداری، استرس‌های متوسط تا شدیدی را تجربه کرده‌اند، بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات شخصیتی هستند.

در این پژوهش از مادران باردار خواسته شد که هر ماه میزان استرس خود را در طبقه بندی زیاد، متوسط و بدون استرس گزارش کنند. فرزندان این مادران تا 30 سالگی تحت مراقب و پیگیری قرار گرفتند و در نهایت 40 تست شخصیتی مختلف از آن‌ها گرفته شد، تا ارتباط بین میزان استرس مادر در دوران بارداری و بروز مشکلات روانی در افراد سنجیده شود. این پژوهش نشان داد که استرس‌های شدید، طولانی مدت و مزمن اثرات پایداری را بر روی کودکان خواهد گذاشت.

4

 

  • افرادی که مادران آن‌ها در دوران بارداری استرس‌های شدید و متوسطی را تجربه کرده‌اند، به ترتیب 9.53 و 4 برابر بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به اختلالات شخضیتی بودند.

 

  • فشار روحی در زنان باردار سبب ابتلای فرزندان آنها به بیماری های تنفسی از جمله آسم می شود. نوزادان زنان بارداری که در دوران حاملگی شان دچار استرس شوند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری آسم هستند.

 

  •   محققان دریافته اند در کودکانی که از زنان باردار مضطرب و آشفته روحی متولد شده اند، سطح هورمونی آنان بنام "کورتیزول" که همان هورمون استرس میباشد. بیشتر است.

 

دانشمندان امروزه می‌دانند که اختلالات روانی و شخصیتی تحت اثر چندین عامل مختلف ممکن است پدیدار شوند به همین دلیل پژوهش هایی در حال انجام است تا با کنترل سایر شرایط در دوران بارداری مثل استعمال الکل و دخانیات، افسردگی و سایر عوامل، بتوانند اثر استرس به تنهایی را روی شخصیت فرزندان متولد شده بررسی کنند.

 

ارتباط بین عمل‌های جراحی کاهش وزن و بارداری

نتایج یک تحقیق گسترده یر روی مادرانی که قبل از بارداری زیر تیغ عمل‌های جراحی کاهش وزن مثل عمل بای‌پس و اسلیو معده رفته‌اند نشان می‌دهد این مادران در گروه افراد پر خطر قبل از زایمان قرار می‌گیرند و در طول دوران بارداری باید حمایت‌ها و مراقبت‌های ویژه‌ای از این افراد انجام شود.

زنانی که سابقه جراحی چاقی و به ویژه جراحی بای پس معده را دارند، در معرض خطر بسیاری از عواقب نامطلوب قبل از تولد هستند. این زنان به پیش بینی‌های خاص و حمایت‌های تغذیه در دوران بارداری نیاز دارند. این موضوع اهمیت مکمل‌های غذایی و نظارت اضافی بر رشد و نمو جنین را برجسته می‌کند.

 

زنان باردار مبتلا به چاقی در معرض خطر بیشتری برای ایجاد عوارضی مانند دیابت حاملگی و فشار خون بالا هستند. جراحی کاهش وزن قبل از بارداری این نتایج را بهبود می بخشد، اما برخی از روشهای جراحی مانند بای پس معده بر جذب ریز مغذی‌ها تأثیر می گذارند و ممکن است رشد جنین را مختل کنند. در انگلستان ، از هر 4 بیمار جراحی کاهش وزن 3 نفر زن هستند و بیشتر آنها در سن باروری قرار دارند.

همچنین نوزادانی که پس از عمل جراحی کاهش وزن متولد شده‌اند به طور متوسط ​​بیش از 200 گرم سبکتر از نوزادانی هستند که مادرانشان فاقد سابقه جراحی کاهش وزن بوده‌اند.

 

5

 

آزمایشات دوره بارداری

زنانی که قبل از بارداری به دیابت مبتلا هستند، نگرانی های سلامتی خاصی دارند. علاوه بر عوارض جدیدی که حاملگی بر بدن تحمیل می‌کند، بر میزان قند خون و داروهای دیابت نیز تأثیر می گذارد. سطح بالای قند خون در اوایل بارداری (قبل از 13 هفته) می‌تواند باعث نقایص هنگام تولد شود. همچنین ممکن است خطرات سقط جنین و عوارض مربوط به دیابت را افزایش دهد.

انجام برخی تست‌های آزمایشگاهی در این دوره اهمیت ویژه‌ای دارد از جمله:

  • تست خونی بررسی میزان هموگلوبین A1C برای تشخیص دیابت
  • آنالیز ادرار برای بررسی مشکلات کلیوی
  • تست بررسی میزان کلسترول و تری‌گلیسیرید
  • معاینه چشم برای دیدن تشخیص ابتلا به گلوکوم، آب مروارید یا رتینوپاتی

6

 

پروفسور ترودی پژوهشگر و استاد روان‌شناسی در رویال کالج لندن عقیده دارد که دوران بارداری، یکی از دوران‌های مهم و حیاتی در سلامت مادر و کودک است. سنگ بنای بسیاری از اختلالاتی که امروزه جوامع درگیر آن‌ها هستند، در این دوره‌ی حساس پی ریزی می‌شود. این دوره به خودی خود استرس‌زا است و اگر سایر عوامل ایجاد کننده استرس در آن دخیل شوند، شاهد اثرات مخرب آن پس از تولد نیز خواهیم بود.

رژیم غذایی مناسب، پرهیز از مصرف الکل و دخانیات، خواب منظم شبانه و محیطی آرام برای استراحت، همه این‌ها عواملی است که به کاهش استرس مادر و افزایش سلامت جنین کمک می‌کند.

References: Webmd, bbc, sciencedaily

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها