|

خواص معجزه آسای روغن زیتون برای سلامتی!

روغن زیتون یکی از روغن های طبیعی است که هم خوشمزه است و هم برای درمان و بهبود بیماری ها و سلامت بدن و پوست بسیار مفید است.

لینک کوتاه کپی شد

همه ی ما کم و بیش با خواص زیتون و روغن زیتون آشنا هستیم و برخی از ما در پخت غذا از روغن زیتون استفاده می کنیم و یا حتی ممکن است در رژیم غذایی که دکتر به شما داده هم روغن زیتون دیده شود. اما اگر می خواهید بیشتر از خواص این روغن شگفت انگیز بدانید متن زیر را بخوانید.

 

خواص روغن زیتون برای سلامتی 

از میان خواص بیشمار این روغن شگفت انگیز مهمترین و کاربردی ترین این خواص به شرح زیر است:

 

درمان سیاهی دور چشم

روغن زیتون به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد به آب رسانی پوست دور چشم کمک کرده و باعث درمان سیاهی دور چشم می شود؛ توصیه می شود که هر شب مقداری روغن زیتون را دور چشم بمالید و خوب ماساژ دهید.

 

جلوگیری از سکته قلبی

اگر از رژیم‌های غذایی حاوی اسیدهای چرب تک اشباع نشده (MUFAs) مانند روغن زیتون استفاده کنید، قلب شما سالم‌تر خواهد بود. این مواد غذایی با کاهش کلسترول‌های بد (LDL) بدن، از سکته‌ی قلبی و مغزی جلوگیری می‌کنند.

XdJ553afFhPj

 

ضدالتهابی قوی

التهاب مزمن، محرک بسیاری از بیماری‌ها ازجمله سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، آلزایمر، آرتروز و حتی چاقی مفرط است. روغن زیتون موجب کاهش التهاب می‌شود. این ویژگی یکی از دلایل سودمندیِ این روغن است. دلیل خاصیت ضدالتهابی روغن زیتون وجود آنتی‌اکسیدان‌هاست. از میان آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون، اولئوکانتال یکی از آنتی‌اکسیدان‌های مؤثری است که کارکردی شبیه به ایبوپروفن (نوعی داروی ضدالتهاب) دارد.

برخی دانشمندان معتقدند اولئوکانتال موجود در ۵۰ میلی‌لیتر (معادل۳٫۴ قاشق غذاخوری) از روغن زیتون، تأثیری مشابه ۱۰ درصدِ دُز ایبوپروفن برای بزرگسالان دارد. مطالعات دیگر نیز نشان می‌دهد که اسید اولئیک، اسید چرب موجود در روغن زیتون به‌تنهایی قادر به کاهش سطوحی از نشانگرهای التهابی مهم مانند CRP (پروتئین واکنشی سی) است.

مطالعه‌ای نیز نشان داده است که آنتی‌اکسیدان‌های روغن زیتون می‌توانند ژن‌ها و پروتئین‌های محرک التهاب را مهار کنند. خواص ضدالتهابی از مهم‌ترین خواص روغن زیتون به‌شمار می‌رود.

 

تسکین درد

روغن زیتون ماده‌ای به نام « اولئوکانتال» دارد که ضد التهاب است. این ماده روغن زیتون را به تسکین دهنده‌ای طبیعی تبدیل کرده است. پس، با خوردن روغن زیتون دردهای داخل بدن شما آرام می‌شوند. مصرف موضعی آن نیز دردهای خارجی بدن را تسکین می‌دهد.

 

کاهش وزن

متخصصان تغذیه معتقدند که مصرف روغن زیتون برای کاهش وزن بسیار موثر است. خوردن روزانه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون می تواند به کاهش وزن کمک کند، این اثرات به علت قدرت جاذب اسید چرب موجود در روغن زیتون یعنی اولئیک اسید باشد که باعث کاهش اشتها در افراد می شود.

اما توجه داشته باشید که مصرف زیاد روغن زیتون به هیچ وجه توصیه نمی شود زیرا خوردن بیش از یک قاشق روغن زیتون در روز علاوه بر اینکه کالری مصرفی را افزایش می دهد می تواند منجر به اسهال شود.

misc-36293450-0-uLj

 

رطوبت رسان عمیق پوست

جالب است بدانید در گذشته، رومی‌ها بعد از حمام روغن زیتون را به عنوان مرطوب کننده به کل بدن خود می‌زدند.

روغن زیتون به علت داشتن اسیدهای چرب مفید، پوست سفت و خشک را نرم و انعطاف پذیر می‌کند. این روغن سلول‌های خشک پوست را با رطوبت رسانی مناسب، تغذیه می‌کند. در نتیجه، پوست شما نرم و صاف می‌شود.

شما هم می‌توانید برای درمان خشکی پوست، هر روز با ۲ قطره روغن زیتون، پوست خود را رطوبت رسانی کنید.

 بیشتر بخوانید:انواع روغن نارگیل و 13 فواید آن + جزئیات

خاصیت شگفت انگیز روغن خراطین در حجم دهی اندام ها

خواص و فواید روغن بچه و کاربردهای بی نظیر آن

خواص شگفت انگیز روغن اکالیپتوس

 

پاک کننده آرایش چشم

روغن زیتون هر ماده ضد آب را در آرایش چشم تجزیه می کند و باعث می شود راحت تر از بین بروند.

برای از بین بردن آرایش چشم ، کافی است چند قطره روغن زیتون را به یک توپ پنبه ای اضافه کرده و ناحیه چشم را به آرامی پاک کنید.

 

درمان آفتاب سوختگی

روغن زیتون دارای آنتی اکسیدان‌هایی مانند توکوفرول (Tocopherol) است که آسیب‌های خورشید بر پوست شما را ترمیم می‌کنند. پس، اگر پوستتان آفتاب سوخته شده، می‌توانید برای درمان آن از روغن زیتون استفاده کنید.

برای درمان آفتاب سوختگی با استفاده از روغن زیتون، در ابتدا صورت خود را با آب خنک بشویید. بعد، در حالی که هنوز صورتتان خیس است، ۲ قطره روغن زیتون به آن بزنید. این روغن از پوسته پوسته شدن پوستتان نیز جلوگیری می‌کند.

143382

 

جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه‌ی صفرا

استفاده از این روغن به دلیل خاصیت ملین آن، در جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه‌ی صفرا مفید است. اکثر افرادی که در حال پاکسازی کیسه‌ی صفرا هستند از این روغن استفاده می‌کنند.

 

جلوگیری از چین و چروک 

رادیکال‌های آزاد، اکسیژن سلول‌های سالم پوست را می دزدند. در نتیجه، سلول‌های پوست خشک می‌شوند و می‌میرند و پوست‌تان چروک می‌شود.

افزون بر این، رادیکال‌های آزاد به کلاژن و الاستین پوست آسیب می‌زنند. به همین خاطر قابلیت ارتجاعی پوستتان کم می‌شود.

روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌ها از سلول‌های پوست شما در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. به همین دلیل، متخصصان توصیه می‌کنند هر روز از روغن زیتون استفاده کنید تا چروک‌ها و لکه‌های پیری پوست به تعویق بیفتد.

 

درمان شوره‌ی سر

ماهیت ضد التهابی روغن زیتون به خصوص هنگامی که با مواد حامل  یا روغن همراه شود، آن را به درمانی فوق العاده برای شوره‌ی سر تبدیل می‌کند و می‌تواند از بروز شوره‌ی سر جلوگیری کرده و پوست ملتهب را تسکین دهد.

olive-oil-1

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها