|

فوت و فن های طرز تهیه خورشت فسنجان!

خورشت فسنجان یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که در سرار ایران آن را درست می کنند ولی اصلیت این خورشت گیلانی است. خورشت فسنجان در گیلان ترش…

لینک کوتاه کپی شد
خورشت فسنجان یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که در سرار ایران آن را درست می کنند ولی اصلیت این خورشت گیلانی است. خورشت فسنجان در گیلان ترش یا ملس درست می شود. همه ی ما می دانیم برای درست کردن همه ی خورشت ها اگر فوت و فن آن را بلد نباشیم خورشتمان خوشمزه نمی شود. اگر شما هم از آن دسته از خانم هایی هستید که به خوشمزه تر شدن غذاهایتان اهمیت می دهید با ما همراه باشید تا نکاتی ریز اما کاربردی برای خوشمزه تر شدن خورشت فسنجان به شما یاد دهیم.

 

خورش فسنجان با گوشت

مواد لازم برای خورشت فسنجان برای ۶ نفر:

 گوشت چرخ کرده ۶۰۰ گرم 

 گردوی چرخ کرده ۵۰۰ گرم 

رب انار ۲ پیمانه

 نمک و زردچوبه به مقدار لازم 

 زعفران به مقدار لازم 

پیاز ۲ عدد 

شکر در صورت تمایل به مقدار لازم

IMG_20190905_131034_964_compress81

 

طرز تهیه:

ابتدا گوشت چرخ کرده را با مقداری نمک و زردچوبه و پیاز رنده شده ورز بدهید و به صورت کوفته های ریز گلوله ای کنید و در روغن سرخ کنید. زمانی که گوشت ها کاملا سرخ شدند، آن ها را کنار بگذارید.

پیاز را نگینی خرد کنید و سرخ کنید. سپس گردوی پودر شده را کمی روغن تفت بدهید تا رنگ آن یک درجه تیره شود. سپس روی آن ۳-۲ پیمانه آب بریزید و بگذارید بپزد. گردوها کم کم از خود روغن پس می دهند. مانند دستور قبلی هر نیم ساعت یک تکه یخ داخل آن بیندازید.

بعد از آن رب انار را اضافه کنید و بعد از ۴۰ دقیقه گوشت ها را به گردو اضافه کنید و بگذارید چند قل بزند تا طعم گردو و رب انار به خورد گوشت ها بروند. 

khoresh-fesenjan-ba-morgh

 

میزان استفاده از رب انار در فسنجان

2 پیمانه رب انار کافی است اما بستگی دارد که رب انارتان ترش باشید یا ملس. اگر ترش دوست دارید یا اینکه رب تان رقیق است می تونید مقدارشو بیشتر کنید.

یه نکته مهم هم این است که ترشی فسنجان را اصلا توی این مرحله نچشید. چون رب انار کمی بعد از پخت، ترشیش مشخص می شود. یعنی ممکنه فسنجانتان کم ترش به نظر بیاید و دوباره به آن رب انار اضافه کنید… اینطوری بعد از حدود یک ساعت  بچشید، متوجه ترشی زیادش خواهید شد. ضمن اینکه هنوز گردو نمک ندارد و ممکن است توی طعمش تاثیر بذارد. پس به نظر این حقیر اعتماد کنید و به همین مقادیر از رب انار، البته با میزان غلظت و ترشی متوسط رو به بالا اکتفا کنید.

در آخرین مرحله طعم آن را بچشید و بنا به ذائقه تان آن را آماده کنید. اگر خیلی ترش بود به آن شکر اضافه کنید. سپس مقداری زعفران به خورشت اضافه کنید و اجازه بدهید با حرارت ملایم بپزد تا جا بیفتد.

fesenjan

 

نکته برای طرز تهیه فسنجان

– گردوی آسیاب شده برای خورشت فسنجان ، به ازای هر نفر حدود ۵۰ گرم معادل ۳-۴ قاشق غذاخوری استفاده کنید.

– فسنجان به صورت های متفاوت در مناطق مختلف پخته می شود بعضی با گوشت قلقلی، مرغ تکه ای یا مرغ نگینی خرد شده یا مرغ ریش شده و بعضی افراد با گوشت اردک یا بوقلمون درست می کنند. این کاملا سلیقه ای است.

– بعضی افراد داخل فسنجان از رب گوجه هم استفاده می کنند.

– اگر خورشتتان جا نمی افتد می توانید زمانی که گردوها را تفت می دهید یک قاشق غذاخوری آرد به آن بزنید و تفت بدهید و بقیه ی مراحل را ادامه بدهید.

– تیره شدن فسنجان بستگی به رب انار شما دارد.

– اگر می خواهید فسنجان شما ترش تر شود مقداری رب آلوچه به آن اضافه کنید.

ac-image-oH15506523725x

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی